عنوان کامل پایان نامه :

مطالعه روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

حديث‌پژوهان آن را موضوع مي‌‌دانند؛[1] عجلوني در کشف‌الخفاء(ج2/ص70) با اسناد معتبري ضعف و وضع و جعلي بودن آن را اثبات مي‌‌کند: قال في المقاصد لا أصل له بهذا اللفظ،… و في سنده محمّد بن البيلماني ضعيف جدا، قال ابن حبان حدث عن أبيه بنسخة منها مائتا حديث موضوعة، وقال القاري حديث موضوع،… انتهى و حكم الصغاني على حديث إذا كان آخر الزمان واختلفت الأهواء بالوضع.

 

3ـ ما وَسَعَني اَرضي و لا سَمائي ولکن قَلب وَسَعني عَبدي المومن

يکي از معروف‌‌ترين احاديث قدسي مرقوم در متون صوفيه می باشد که در آثار عطّار هم منعکس شده می باشد.

غزّالي در «احياء‌العلوم» به عبارت: (قالَ اللهُ تعالي): (لم يسَعَني سَمائِي وَلا اَرضي وَ وَسَعَني قَلبُ عبدي المومنِ اللّينِ الوداعِ) بيان داشته می باشد.

حافظ عراقي در مقام ارزيابي اين حديث مي‌‌گويد: اصلي براي آن نديده‌‌ام. سيوطي در «الدّر» به پيروي از زرکشي با اين نظر موافقت نموده و نيز، ابن‌حجر همين سخن را گفته می باشد.

ابن‌تيميه مي‌‌گويد: اين حديث از اسرائيليات می باشد، و سند شناخته شده‌‌اي متّصل به پيامبر(ص) ندارد. ديگر علماي حديث نيز در اصالت آن ترديد کرده‌‌اند. زرکشي اين حديث را مانند احاديث جعلي شده از سوي ملحدان دانسته می باشد.[2]

 

4ـ إختلافُ امّتي رحمةٌ

قرضاوي در اين خصوص مي‌‌نويسد: «سخن درمورد‌‌ي احاديث موضوع در گنجايش صفحات اين باب نيست… ولي من، از شما مي‌‌پرسم، چگونه با عقل سازگاري دارد كه پيامبر(ص) بفرمايند: (إختلافُ امّتي رحمةٌ) يا چنانكه در بعضي روايات ديگر وارد شده می باشد، بفرمايند: (إختلافُ أصحابي رحمةٌ) در حالي كه خداوند متعال در آيات محكم قرآن مي‌‌فرمايد: اَنْ اقيمُوا‌الدّين وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ «دين را برپا داريد و در آن تفرقه‌اندازي نكنيد» و باز مي‌‌فرمايد: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا «و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد.»[3]

 

5ـ خذوا نصِفَ دينکم عنِ الحُميراء

عطّار در تذکرةالاولياء، در ستايش رابعه‌ي عدويه مي‌‌گويد: «اگر رواست ثلثان دين از عايشه‌ي صدّيقه ـ رضي الله عنها ـ گرفتن، هم رواست از کنيزکان او فايده گرفتن.»[4]

يوسف قرضاوي در تحليل اين حديث مي‌‌نويسد: «حافظ ابن حَجَر، گفته می باشد سندي براي اين حديث در دست ندارم و غیر از در «النهايه» ابن كثير آن هم بدون تخريج در هيچ کتب حديثي ديگر‌ي آن را نديده‌‌ام. ممكن می باشد که از لحاظ سند و راويان حديث، صحصح باشد. ولي هر گاه از نظر متن و موضوع باز حديث را مورد بررسي قرار دهيم، در مي‌‌يابيم که عقل منکر آن می باشد، و واقع امر آن را مردود مي‌‌شمارد.»[5] زيرا گاهي سند حديث صحيح و راوي هم شرايط لازم را داشته ولي متن نادرست و نارواست و «قوت سند روايت، اسرائيلي بودن را نفي نمي‌‌کند…. يعني صحيح بودن روايت در نفس خود، منافاتي، با اين که از اسرائيليات و خرافات بني‌اسرائيل و افتراهاي آن‌‌ها بر انبياء باشد، ندارد.» براي مثال: داستان خرافي نگين سليمان و ديو، روايت ابن عباس از کعب‌الاحبار می باشد. راوي عادل و صالح می باشد، امّا مطلب و متن پيام واهي می باشد.[6]

 

 

[1] صغانی، ص1/3ج

[2] کشف‌الخفاء و الالباس، عجلونی، حدیث 2256، ج 2/195 ـ 196؛ الاسرار المرفوعه فی الاخبار الموضوعه، ملا علی قاری، احادیث 423 و 310 و 311 دیدگاه‌های فقهی معاصر، ص157

[3] دیدگاه‌های فقهی معاصر، ص 123

[4] تذکرةالاولياء، ص 61

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

[5] دیدگاه‌های فقهی معاصر، ص 106

[6] الاسرائیلیات و الموضوعات، ص 264

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

جهت بازشناسي و استخراج تأثيرات اسرائيليات و روايات مجعول، به کليه‌‌ي آثار عطّار توجه گردید تا تحقيق از جامعيت برخوردار بوده و در نهايت به نتيجه‌‌گيري متقن و برآوردي جامع و مانع دست يافته گردد.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه مطالعه روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: