مطالعه روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تأثير انديشه‌‌هاي عطّار پس از خود مي‌‌تواند پژوهشي مستقل باشد و در هر دوره‌‌اي حتي امروز اين تأثير در ميان اکثر ادبا، محقّقان و شاعران فارسي ديده مي‌‌گردد.

بازتاب انديشه‌‌هاي عطّار در شاعراني بزرگ زیرا مولوي، شبستري، حافظ و… از دوران‌سازي عطّار حکايت دارد.

تحقيق و پژوهش در آثار، انديشه­ها و زبان و بيان عطّار از طرف پژوهشگران خاصّ و عام ادبي صورت گرفته و دغدغه­ي نام‌آورترين پژوهشگران ادبي معاصر و مستشرقين ايران‌شناس بوده می باشد. ترجمه­هاي آثار عطّار به زبان‌هاي زنده­ي دنيا، برگزاري کنگره‌هاي ملّي و بين‌المللي عطّار، رساله­ها و مقالات متعدد عطّارپژوهي و… فرامرزي و فراعصري او را نشان مي­دهد. اين گستردگي پژوهش در آثار عطّار، نشان از عظمت درياي انديشه و کلام عطّارِ دين و دنياي ادب و فرهنگ ايراني می باشد.

به نظر مي‌رسد چشم‌انداز عطّار­شناسي قابل قبول­تر از ديگر بزرگان ملک ادب می باشد و بهترين و ماندگارترين آثار عطّارپژوهي در پژوهش­هاي فروزانفر، شفيعي‌کدکني، زرّين‌کوب و هلموت ريتر ديده مي‌گردد.

همين شكوه و عزت‌‌هاي عطّار بود كه عطّار شناس بزرگ عصر ما، فروزانفر در حق وي گفت: «عطّار از آن مردان معروف و در عين حال ناشناخته‌‌ي بشري می باشد. شايد چند تن ديگر از شاعران پارسي زبان چنين باشند زيرا اينان نه مرد روزگار خود و نه روزگار ما، بلكه مرد زمان و عصري هستند كه ممكن می باشد تكامل بشر و علوّ انسانيت از اين پس آن را به وجود آورد.»[1]

 

ـ سال‌شمار حوادث زندگي و عصرِ عطّار نيشابوري[2]

 

سال 540 هـ ق : تولّد عطّار؛ نام محمّد، لقب فريد‌الدّين، کنيه ابوحامد؛ قريه‌ي کدکن نيشابور.
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     
سال 548 هـ ق

:

حمله‌ي ترکمانان غز به نيشابور و قتل عام مردم در دوره‌ي حکومت سنجر سلجوقي. سال 552 هـ ق

:

درگذشت سلطان سنجر سلجوقي و پايان دوره‌ي سلجوقيان خراسان. سال 553 هـ ق

:

به آتش کشاندن سوق و بازار عطّاران در نيشابور توسط نقيب علويان. سال 555 هـ ق

:

زلزله در نيشابور و حرکت مردم به محله‌ي شادياخ. سال 558 هـ ق

:

جنگ خوارزمشاه سلطان شاه بن ايل ارسلان با ملک مؤيد اَي اَبَه براي فتح نيشابور. سال 568 هـ ق

:

حکومت سلطان شاه محمود و علاءالدّين تکش (خوارزمشاهي) در خراسان. سال 592 هـ ق

:

ملکشاه پسر تکش خوارزمشاه از طرف پدر به حکومت نيشابور برگزيده گردید. سال 593 هـ ق

:

فوت ناصرالدّين ملکشاه پادشاه خوارزمشاهيان در خراسان. سال 596 هـ ق

:

حکومت علاءالدّين محمّد (از خوازمشاهيان). سال 597 هـ ق

:

سرودن الهي‌نامه. سال 616 هـ ق

:

ملاقات شيخ عطّار با بهاءالدّين ولد و مولوي و تقديم کردن اسرارنامه‌اش به او. سال 617 هـ ق

:

آغاز حکومت جلال‌الدّين منکبرني، تأليف کتاب تذکرةالاولياء. سال 618 هـ ق

:

حمله مغول به شهر نيشابور و قتل عام مردم نيشابور (که مورّخان همه آن را در همين سال ثبت کرده‌اند) و سال شهادت عطّار نيشايوري در روز 15 صفر.

[1] توضیح احوال و آثار…، ص7

[2] کتاب‌شناسی عطّار نیشابوری، کریمیان، ص 16

(اگر مي‌‌توانستيم به مانند شاعران معاصر، سال‌شمار دقيق زندگي و آثار شاعراني زیرا مولوي و عطّار را مي‌نوشتيم، آن همه کوشش و كوشش‌هاي گاه بي‌ثمر در راه شناخت يا اثبات فلان اثر شاعر، تاريخ تولّد و… ضرورتي نداشت و چه بسا بسياري از ابهامات شعر و زندگي ايشان حل مي‌گردید. با همه‌ي ابهاماتي كه در راه شناخت عطّار وجود داشته، نادر كريميان سعي كرده، سالشمار زندگي عطّار را به حقيقت نزديك سازد).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

جهت بازشناسي و استخراج تأثيرات اسرائيليات و روايات مجعول، به کليه‌‌ي آثار عطّار توجه گردید تا تحقيق از جامعيت برخوردار بوده و در نهايت به نتيجه‌‌گيري متقن و برآوردي جامع و مانع دست يافته گردد.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه مطالعه روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری