عنوان کامل پایان نامه :

مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

دیدگاه منتقدین سبک بازگشت

در یک مطالعه اجمالی از دوره بازگشت می توان این نتیجه را بدست آورد که در این باره نظرات متفاوت  و متناقضی دیده می­گردد گروهی بر آن هستند که: از نهضت این دوره نمی­توان به عنوان سبک ویژه­ای که         تازه­جویی­ها و نوآوری­های خاصی را همراه داشته دانست زیرا شعرای این دوره عموماً بر تقلید از اصطلاحات و لغات و ترکیبات معمول پیشینیان و پیروی از طرز و اندیشه­ای که ابداً مربوط به اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی آنها نبوده می باشد، اصرار می­ورزیده­اند که این شیوه نه تنها روش جدیدی نیست که با اقتضای حال  و طریقه تحول تکاملی ادب فارسی نیز ناسازگار می باشد. کوشش اینان بر این بوده می باشد که فضای خود را، فضای قرن چهارم یا پنجم، هفتم یا هشتم گردانند و البته نتیجه­ی آن ، بی­توجهی به مسائل سیاسی و بیخبری از اوضاع سیاسی  می باشد تا آنجا که پادشاهان شکست­خورده و ضعیف النفس قاجاری را نیز مانند پادشاهان فاتح غزنوی و سلجوقی ستایش می کردند (خاتمی، 54:1371).

و یا نظر شمس لنگرودی در این باره: ” شاعر بازگشتی اصولاً از خود جهانی ندارد و شعر را نه از طریق عرق ریزی روزمره روح، بلکه از دیوان شاعران پیشین آموخته می باشد. ” ( شمس لنگرودی،1372: 50).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

به گفته ي محمدرضا شفيعي كدكني: ” اين عصر، عصر مديحه­هاي تكراري می باشد و شاعران اين دوران كاريكاتور شاعران قرون گذشته هستند. ”  (شفیعی کدکنی،1380: 19).

و یا احمد خاتمی می گوید:” دوره بازگشت ادبی اگر چه از لحاظ رفع و دفع ابتذال بعضی از کج ذوقی­های       بی مایگان سبک هندی مفید بود اما هیچگاه راه مشخص و روش همه پسند و نیکویی را در پیشرفت ادب پارسی ابداع ننمود و به قول معروف بایستی گفت که: تحول شعر را از جریان به دوران انداخت  و هر چند به پستی گراییدن نظم پارسی را، از سرعت مسیری که در اواخر صفویان و روزگار افشاریان گریبانگیر آن آمده بود، تا حدی باز داشت اما هیچگاه به آن، چندان نیرویی نبخشید که دیگر باره بتواند در طریق کمال، مسیری یک جهته نماید و از حسن تصرف شاعران تا حد زیادتر بکاست. به بیانی دیگر، این رستاخیز ادبی سلامت نظم پارسی را هر چند دوا بود و لیکن برای ادامه­ی حیات و برومندی آن به هیچ وجه حکم غذایی نیرومند نیافت ” (خاتمی ،1371: 55).

و در انتها نظر شمیسا در داوری شعر دوره­ی بازگشت نقل می­گردد “تا کنون همه از سر تقلید یکسره بر شعر دوره ی بازگشت خط رد کشیده­اند، اما من بی­پرده می­گویم  برای کسانی زیرا من که به ادب کهن ایران به مقتضای پیشه خود مأنوسند شعر بازگشت نمی­تواند از جاذبه و تحسین­های قلبی به دور باشد” (شمیسا، 1381 :332و333) .

 

 

نشاط اصفهانی ورستاخیز ادبی

ميرزاعبدالوهاب نشاط اصفهاني شاعر و اديب عصر فتحعلي شاه قاجار در سال‌1175 در اصفهان در خانواده‌اي اشرافي به دنيا آمد، پدر بزرگ وي حاكم اصفهان بود و مال و ثروت فراواني براي خانواده خود باقي گذاشته بود. نشاط در كودكي و نوجواني علوم مختلف زمان خود مانند شعر و ادبيات فارسي و عربي، رياضي ، حكمت و منطق را فراگرفت و در جواني به سرودن شعر پرداخت. وي سپس جذب محافل ادبي اصفهان گردید و در زماني كه شهر اصفهان يكي از مراكز مهم شعر و ادب فارسي بود منزل خود را به محفل شعرا و ادبا مبدل نمود و با جمعي از شعراي همفكر خود نداي بازگشت ادبي واحياي سبك متقدمين را سرداد. نشاط در سال 1218 ه.ق به تهران رفت و در دربارفتحعلي شاه لقب معتمد الدوله را دريافت كرد و به سرپرستي ديوان رسائل گمارده گردید. وي پس از منصوب شدن به اين شغل همواره در خدمت شاه بود و بيشتر احكام سلطنتي و فرامين رسمي و     نامه­هاي خصوصي شاه و عقدنامه­ها و وصيت­نامه­هاي خاندان‌ سلطنتي قاجار با خط و انشاي او تحرير مي‌گردید. نشاط در اواخر عمر به مماشات با اهل طريقت و سلوك پرداخت و حتي بخش قابل ملاحظه‌اي از ثروت خود را خرج اين دراويش كرد. نشاط اصفهاني در نظم و نثر فارسي و عربي استاد بود و بخصوص در سرودن غزل توانايي و تبحّر خاصي داشت، با اين حال طبع شعر خود را در قصيده، مثنوي، تركيب بند و رباعي نيز آزمود و اشعاري را در اين سبك­ها به يادگار گذاشت .وي همچنين در نگارش‌ اقسام خط و مخصوصا خطّ شكسته استاد بود. مجموعه اشعار زيباي نشاط كه بعضي از آنها در مدح فتحعلي شاه می باشد تحت‌عنوان (گنجينه نشاط) جمع آوري و چاپ گردیده می باشد كه مشتمل بر اشعار، قطعات، حكايات اخلاقي، نامه هاي شخصي، وقفنامه ها، عقدنامه ها و قصايد شاعر می باشد (نخعی، 1379: مقدمه).

فسایی شیرازی مؤلف فارسنامه ی ناصری در ضمن وقایع سال 1244 سلطنت فتحعلی شاه درمورد ی اصل وتبار نشاط و شخصیت و مرگ وی نوشته می باشد:  ” جناب عبد الوهاب معتمد الدوله اصفهانی که نزدیک به سی سال در خدمت اعلیحضرت شاهنشاه فتحعلی شاه قاجار خدمتگذاری نمود و به لقب و منصب منشی الممالکی مستقر بود، اما از قابلیت ذاتی، اوقات را صرف مهمات وزارتی می نمود و از نهایت فروتنی نام وزارت را بر خود قرار نداد و لقب منشی الممالکی را به حاجی میرزا رحیم شیرازی طبیب خاصه­ی شاهی واگذاشت و مدتی متمادی سپری گردید و نوشته جات دولتی را باز خود می نگاشت و حاجی میرزا رحیم از بنی اعمام بعیده ی جناب میرزا عبدالوهاب معتمدالدوله به مرض سل مبتلا گشته در پنجم ماه ذیحجه ی این سال در تهران وفات پیدا نمود ”  (حسینی فسایی شیرازی، 275:1313).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. سبک بازگشت چیست و در چه زمانی اتفاق افتاده می باشد؟ 2. تفاوت سبک بازگشت با سبک هندی چیست؟
  2. تأثیر نشاط اصفهانی در سبک بازگشت چه اندازه می باشد؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: