عنوان کامل پایان نامه :

 مقایسه ی تأثیر هوش هیجانی و هوش بازاریابی

قسمتی از متن پایان نامه :

هوش هیجانی و رفتار سیاسی

سازمانها پدیده کلیدی جوامع امروزی هستند. زیرا تأثیر مستقیم بر نهادهای اجتماعی، سیاست، اقتصاد و حتی قوانین و خانواده‌ها را دارد(دفت[1]، 1992).رفتار سیاسی مسبب رضایت شغلی، بهبود عملکرد سازمان و بهره وری می گردد.

هوش هیجانی مطلوب می‌تواند به توسعه خردمندی سیاسی در فرآیند تصمیم گیری، تغییر و تحول سازمان، افزایش رضایت شغلی، اندازه گیری اثربخشی سازمان، به کار گیری مدیریت مشارکتی و افزایش قدرت کارکنان مؤثر واقع گردد.در سازمان و مدیریت، رفتار سازمانی مطلوب یک فرآیند طبیعی در سازمانهاست که به وسیله آن تعارض و اختلاف بین گروه‌های ذی نفع را از طریق گفت و گو، مذاکره، چانه زدن حل می گردد. امروزه به دلیل اهداف مبهم، پیچیدگی سازمانها و محیط نامطمئن رفتار سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . هوش هیجانی می‌تواند مدیران را در تصمیم گیری، افزایش قدرت کارکنان، بالا بردن بهره وری سازمان یاری رساند. به مقصود بهره گیری از رفتار سیاسی به عنوان یک عامل مثبت در ارتقاء هوش هیجانی تاکتیک‌های مشورت، متقاعد سازی منطقی، متوسل شدن به ارزش‌ها و اعتقادات، ائتلاف، توسل به مقامات عالی، داد و ستد، حمله به دیگران یا سرزنش آنها، بهره گیری از اطلاعات به عنوان ابزار سیاسی، ایجاد تصویری مطلوب از خود، ایجاد پایگاه حمایتی برای خود، ائتلاف با افراد قوی و با نفوذ، تاکتیک‌های فشار، در نظر داشتن حالات روانی فرد، بازی سیاسی، کنترل پارامترهای تصمیم گیری و تاکتیک تعریف و تمجید پیشنهاد گردیده می باشد(کومار[2]، 2004).

2-2-3-9.هوش هیجانی ابزاری جدید در مدیریت بازار و تحولی در مدیریت بازاریابی

مدیریت و یا عامل انسانی مهمترین دلیل تحولاتی می باشد که امروز بشر در همه زمینه‌ها و به هر شکلی در جوامع گوناگون شاهد آن می باشد. در واقع عامل انسانی می باشد که تفاوت‌های فاحش امروز زندگی بشر با شرایط گذشته‌اش را رقم زده می باشد. اگر این عامل از زندگی روزمره حذف گردد در واقع توسعه و پیشرفت از زندگی بشر حذف می گردد. برای تغییر و حرکت بسوی شرایط بهتر علاوه بر عواملی زیرا سرمایه، مواد اولیه و غیره مهمترین و اصلی‌ترین عامل نیروی انسانی می باشد. در واقع ثروت و دارایی هر جامعه‌ای تنها و تنها نیروی انسانی می باشد. این دیدگاه شاید افراطی بنظر برسد اما واقعیت‌های پیشرو در جوامع گوناگون این امر را ثابت می کند. اگر یک جامعه را با همه امکانات مادی و ثروت‌های بیکران با جامعه‌ای که از همه این امکانات بی‌بهره می باشد مقایسه کنیم و نظاره کنیم که جامعه فاقد ثروت از توان و قدرت بالاتری برخوردار می باشد تنها عاملی که این مسئله را ایجاد کرده بایستی عامل انسانی باشد در زمینه امور اقتصادی و تجاری مانند همه دیگر بخش‌های اجتماعی عامل انسانی مهم و حیاتی می باشد.

2-2-3-10.دیدگاه‌های جدید در زمینه مدیریت تجاری

نخستین توجهی که در عرصه مدیریت و تجارت به صورتی جدی به رفتار مناسب با عوامل انسانی مبذول گشت به التون مایو استاد دانشگاه هاروارد مربوط می گردد. وی در تحقیقاتی که در شرکت برق وسترن انجام داد و به تحقیقات هاتورن معروف گردید به این نتیجه مهم رسید که در نظر داشتن عامل انسانی مهمترین ابزار در رشد انگیزش و بهره‌وری سازمان‌ها و کارکنان آنها می باشد. در واقع بعد از آنکه تیلور اصول مدیریت علمی خود را منتشر و اجرا نمود انقلابی در بهره‌وری سازمان‌ها رخ داد، اما به همان نسبت اداره سازمان‌ها را به سمت شیوه‌های مکانیکی که موجب کاهش رضایت کارکنان می‌گردید سوق داد. کوشش‌های التون مایو که در واقع آغازگر جنبشی جدید در عرصه مدیریت بود و به مکتب رفتارگرایان معروف گشت باعث گردید مدیران و نخبگان تجاری توجهی ویژه به عامل روحیه انسانی در داخل و خارج از سازمان نمایند. شکوفایی شیوه رفتارگرایان مربوط به سال‌های ۱۹۳۰ می گردد با این تفاصیل تا به حال این بینش اعتبار خود را حفظ نموده می باشد.

طوری که حالا در تقسیم‌بندی‌هایی که برای توجه مدیریتی مدیران به کار می‌رود آنها را به دو دسته کارمندگراها و کارگراها تقسیم می‌کنند که در واقع تمایزی می باشد بین کسانی که اولویت و تمرکز خود را بر انجام کار بدون در نظر داشتن روحیه دیگران می‌دهند و کسانی که روحیه کارکنان و انگیزش آنان را در نظر می‌گیرند.ناگفته پیداست بهترین شیوه روشی می باشد که هر دو وجه را یعنی کارگرایی و کارمند گرایی را در اوج دارا باشد.

هوش هیجانی به نظر می‌رسد می‌تواند شکل تکامل یافته‌ای از در نظر داشتن بشر در سازمان‌ها باشد و ابزاری جدید و شایسته در دستان مدیران تجاری و فرضیه پرداز‌های بازار برای هدایت افراد درون سازمان و مشتریان برون سازمان و تأمین رضایت آنها.

[1]. Daft

[2]. Kumar


شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

1-4-1.هدف کلی پژوهش

سایت منبع

مقایسه‌ی تأثیر هوش هیجانی و هوش بازاریابی بر توفیق بنگاه‌های اقتصادی در بازاریابی

(مطالعه موردی: شهرک صنعتی بوعلی همدان)

1-4-2.اهداف جزئی پژوهش:

1.تعیین اندازه هوش هیجانی مدیران

2.تعیین اندازه هوش بازاریابی مدیران

3.تعیین تأثیر هوش هیجانی بر توفیق بنگاه‌های اقتصادی

4.تعیین تأثیر هوش بازاریابی بر توفیق بنگاه‌های اقتصادی

5.مقایسه تأثیر هوش بازاریابی و هوش هیجانی بر توفیق بنگاه‌های اقتصادی

 مقایسه ی تأثیر هوش هیجانی و هوش بازاریابی مقایسه ی تأثیر هوش هیجانی و هوش بازاریابی

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مقایسه ی تأثیر هوش هیجانی و هوش بازاریابی  با فرمت ورد