تکه ای از متن پایان نامه :

آنگاه البته كه جايز می‌گردید كه خداوند بندگان خود را با تبديل كردن حلال به حرام و حرام به حلال به تعبد در برابر خود فرا خواند. حتی جايز می‌گردید كه با فراخواندن آنان به ترك نماز، روزه و همۀ كارهای نيك، و انكار وجود خدا، پيامبران، كتب آسمانی و الهی، و نفی حرمت زنا، دزدی و حرام سكونی از امام صادق(ع)روايت كرده كه فرمود: پيامبر متهم  به قتل را شش‌روز زندانی می‌كرد. اگر اوليای مقتول بينه می‌آوردند بر اساس آن حكم می‌كرد، وگرنه متهم  آزاد می‌گردید (کلینی 1407، 370: 7).

شيخ طوسی اين روايت را با دو سند- كه در يكی از آن‌ها ابو اسحاق هست- آورده می باشد: اگر اوليای مقتول دليلی آوردند زندانی را نگه می‌دارند، وگرنه آزادش می‌كنند. در جای ديگر، اين روايت را اين گونه آورده می باشد: اگر اوليای مقتول بينه‌ای آوردند، قتل ثابت می گردد (طوسی 1407، 312: 5).

فقهای شيعه‌ بر اساس این روایات فتاوی مختلفی را صادر نموده اند.

شيخ طوسی در این باره اظهار می نماید شايسته می باشد متهم  به قتل، شش روز زندانی گردد. پس اگر مدّعی در طی اين شش روز بينه‌ای آورد يا حكم در مورد او صادر گردید، در زندان می‌ماند تا حكم در مورد او جاری گردد، وگرنه آزاد می گردد (طوسی 1400، 744).

در کتاب الوسیله اظهار شده می باشد که متهم  به قتل يا انكار می‌كند و يا اقرار. اگر انكار كرد، سه روز زندانی می گردد. پس اگر بينه‌ای عليه او اقامه گردید حكم در مورد او صادر می گردد، وگرنه آزاد می گردد (ابن حمزه 1408، 461)

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

صاحب کتاب مختصر النافع، اظهار نموده می باشد: متهم  به قتل، شش روز زندانی می گردد؛ اگر در اين شش روز اتهام ثابت گردید، حكم در مورد او صادر می گردد، وگرنه آزاد می گردد. مدرك حديث ضعيف می باشد. همچنين مضمون حديث مستلزم شتاب در مجازاتی می باشد كه سبب آن ثابت نشده می باشد (محقق حلّی 1418، 298: 2).

در تحریر الاحکام اظهار شده می باشد که اگر كسی به قتل متهم  گردد و مورد از موارد لوث باشد، هرگاه اما دم، درخواست كند، متهم  به قتل تا اقامه­ی بينه زندانی گردد، با خواسته­ی او موافقت می گردد. دليل اين مطلب، روايت سكونی از امام صادق(ع)می باشد كه: «پيامبر(ص) هميشه در اتهام به قتل، شش روز زندانی می‌كرد، اگر اوليای دم در اين شش روز بينه اقامه می‌كردند، پيامبر(ص) بر اساس آن حكم می‌كرد، وگرنه متهم  را آزاد می‌نمود» (علامه حلی 1420، 254 :2).

صاحب کتاب قواعد و فوائد اظهار می دارد که  معيار جواز حبس آن می باشد كه به دست آوردن حق بر آن منوط باشد كه د

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: