دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی 

تکه ای از متن پایان نامه :

 

قانون تجارت به عنوان قانون خاص اجرا می گردید و در موارد نقص، سکوت، اجمال و مواردی که به صراحت از شمول قانون تجارت خارج بود مواد قانون مدنی اجرا می گردید.

در سال 1364 ماده واحده قانون تعیین حدود مسئولیت شرکت های هواپیمایی ایران در پروازهای داخلی به تصویب مجلس رسید که براساس آن مسئولیت شرکت های هواپیمایی ایرانی در قبال صدمه به مسافر لوازم شخصی و کالا برابر با مسئولیت مقرر در پیمان ورشو اصلاحی در لاهه شدواخیرا با تصویب نمودند و به نظر آنان تصویب این بخش لایحه موجب اجهاف به حقوق مسافران ایرانی و خلاف حقوق بشر خواهد بود.

ب:فوت اعضای خانواده در یک پرواز

در سوانح منجر به سقوط هواپیما ممکن می باشد در بین مسافران، تعدادی از اعضای یک خانواده باشند که قانونا از یکدیگر ارث می برند. برای مثال، اگر در یک سانحه زن و شوهری هر دو فوت شوند، بایستی دید تعیین ورثه و تقسیم ارث به چه نسبتی بایستی صورت پذیرد. این مسأله از آن جهت مهم می باشد که بدانیم مطابق قانون مدنی ایران، ورثه ای که صرفا حین فوت شخص زنده باشند ارث می برند. حال زن و شوهری که در یک لحظه فوت شده اند، کدام یک از دیگری ارث می برند؟ قانون مدنی راه کار این موضوع را تا حدودی تعیین نموده می باشد. بایستی دید این راه کار تا چه حد در فوت های ناشی از حمل و نقل هوایی قابل اعمال می باشد[1].

ماده 873 چنین مقرر می دارد:

اگر تاریخ فوت اشخاصی که از یکدیگر ارث می برند. مجهول و تقدم و تأخر هیچ یک معلوم نباشد اشخاص مزبور از یکدیگر ارث نمی برند مگر آنکه موت به سبب غرق یا هدم واقع گردد که در این صورت از یکدیگر ارث می برند.

مطابق این ماده در مرگ های ناشی از هدم (زیر آوار ساختمان رفتن) یا غرق (خفه شدن در آب) چنانچه افرادی که از یکدیگر ارث می برند.در یک سانحه کشته شوند همگی از هم ارث می برند.

با در نظر داشتن اینکه در سوانح سقوط هواپیما همگی مسافران در یک لحظه جان خود را از دست می دهند بایستی بتوان حکم ماده اخیر را در مورد سوانح هوایی هم اجرا نمود. به یک تفسیر می توان گفت: حکم ماده 873 حکمی استثنائی می باشد که قابلیت تسری به موارد مشابه مثل سقوط هواپیما را ندارد. اما از منظر دیگر اگر خاص بودن این حالت به دلیل وضعیتی می باشد که در آن هست. یعنی در هدم و غرق ورشو و اصلاحیه لاهه عینا در پروازهای داخلی پذیرفته شده بود،لذا در صورت خسارت جانی حسب مورد متصدی حمل و نقل،محکوم به پرداخت خسارت تا 250هزار فرانک بود اما در ایران بعد از استعلام نظر وزیر راه از شورای محترم نگهبان در خصوص میزان دیه و نظر شورای محترم نگهبان مبنی بر

[1] . قانون مدنی،تدوین جهانگیر منصور،چاپ بیست و ششم،ماده 861 به بعد

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 پایان نامه مطالعه مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه مطالعه مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه