پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :

تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تکه ای از متن پایان نامه :

صرف شوند ودیگر فرآیندها دچار کمبود منبع شده وتوجه دچار آشفتگی گردد. هدف راهبردهای مقابله ای مدل (S-REF) کاهش خود ناهمخوانی [1] می باشد که ممکن می باشد گاهی نیز بطور موفقیت آمیزی موجب حذف آنها گردد. در این زمینه مارتین وتسر (2009) عقیده دارند چنین حالتی باعث نشخوار فکری غیر مؤثر می گردد که می‌تواند یکی از علل اهمال کاری در افراد باشد(ابدام،13290).

تنظيم و كنترل از ديگر فرآيند‌هاي فراشناختي می باشد كه فرآيند‌هاي تفكر فرد را در موقعيت يادگيري هدايت مي‌كند. كنترل كننده‌‌هاي فراشناخت يا خودتنظيمي‌‌عبارتند از: برنامه‌ريزي، نظارت، تنظيم و بازبيني(جكوبز و پاريس[2]، 1987؛ به نقل از کدیور، 1379).

13-2 برنامه‌ريزي

برنامه‌ريزي يا طرح‌ريزي[3] مستلزم تعيين هدف براي مطالعه می باشد، مثلا در مطالعه اجمالي موضوعات، سوالاتي مشخص مي‌گردد كه يادگيرنده مي‌تو‌‌اند معلوم كند چگونه به انجام تكليف مبادرت ورزد. به علاوه، برنامه‌ريزي متضمن انتخاب راهبرد‌هاي مناسب و تنظيم منابعي می باشد كه بر عملكرد يادگيرنده تأثير مي‌گذارد. مثلاً، فرد قبل از مطالعه متن، پيش‌بيني‌‌هايي مي‌كند، راهبرد‌هايي را در نظر مي‌گيرد و زمان لازم براي مطالعه را تخمين مي‌زند و قبل از شروع تكليف، توجه انتخابي خود را به مطالعه اختصاص مي‌‌دهد (شراو  و ماشمن[4]، 1995). برنامه‌ريزي براي يادگيري، شبيه روشي می باشد كه مربي فوتبال براي جايگزيني بازيكن پیش روی تيم رقيب به كار مي‌گيرد و بعد از اين كه فيلم‌‌هاي تيم مقابل را تماشا كرد، براي راهبرد‌هاي حمله، دفاع و مقابله تصميم مي‌گيرد (براي مثال، اگر تيم مقابل، دفاع ضعيفي داشته باشد، مربي احتمالا تصميم مي‌گيرد كه بر حمله يا هجوم تأكيد كند)؛ سپس مربي براي اين كه بازيكنان مسئوليت خود را در بازي بدانند با آنها صحبت مي‌كند. همين‌گونه دانش‌آموز بايد طرحي كلي براي يادگيري داشته باشد: آنها هنگام مطالعه و در كلاس درس يادداشت برمي‌دارند، مدت نياز به مطالعه را پيش‌بيني مي‌كنند، يادداشت‌‌هايشان را مرور و در صورت ضرورت، گروه‌هاي مطالعه را سازماندهي مي‌كنند. همچنين آنها انواع ديگري از رفتار‌هاي خودتنظيمي‌را به كار مي‌برند و در صورت لزوم به منابعي غير از كتاب‌‌هاي درسي مراجعه مي‌كنند. يادگيرندگان در اين فرآيند كاملاً فعال‌اند نه منفعل (دمبو، 1994؛ به نقل از کدیور، 1379).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

P به دانش آموزان کمک می کند تا درک کنند فعالیت های مختلف یادگیری انتظارات متفاوتی را به وجود می‎آورد. مثلاً دانش آموزانی ابتدایی که لغات جدیدی را فرا می گیرند باد بدانند که خواندن فهرستی از لغات و یا حتی حفظ آنها بهترین روش یادگیری یا به کارگیری کلمات جدید نیست . روش مؤثرتر یادگیری تعریف هر لغت و به کارگیری آ« در موارد فراوان ومتفاوت می باشد. به گونه کلی براساس تحقیقات مربوط به فراشناخت معلمان نباید فقط محتوای درسی را به دانش آموزان خود بیاموزند بلکه بایستی روش ارزیابی و شیوه ی آماده شدن برای یادگیری را نیز آموزش دهند.

 

 از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان