مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

 

   تجاهل‌العارف: این عنصر تنها در چند مورد محدود و از زبان راوی داستان به کار رفته می باشد: 

آقای پلیس گفت: «خلاف قانون اقدام کردین. بخشش مخشش در کار نیست. دوچرخه‌تون رو بایستی ضبط کنیم.»

چرخان گفت: «حالا نمی‌شه ضبط‌‌مون رو دوچرخه کنید تا ما مجبور نشیم چهار‌ترکه سوار بشیم؟»( ص۱۷)

مامان گفت: «چرخشی یک فکری بکن؛ اگه آب تموم بشه و همه آب‌ها قطع بشه، چه خاکی به سرمون بریزیم؟»

من گفتم: «با خاک که نمی‌شه سر شست، چه آبی روی سرمون بریزیم.»( ص۵۸)

همان‌‌گونه که دیده گردید این تکنیک از طرف شخصیت‌های کم سن و سال داستان و بیشتر به مقصود شوخ‌طبعی و بذله‌گویی اظهار شده و جنبه‌ی کنایی آن مورد توجه نویسنده نبوده می باشد.

 

 

3.2.2. ارزیابی کلی

آن‌چه از مطالعه کتاب خانواده‌ی آقای چرخشی به‌دست آمد، نشان دهنده‌ی توجه ویژه‌ی ایبد نسبت به مسائل اجتماعی می باشد. این مسائل، شامل طیف گسترده‌‌ای از معضلات موجود در جامعه می باشد که گاهی ناشی از یک رفتار اشتباه در بین افراد معدودی می باشد که به تدریج فراگیر شده تبدیل به یک فرهنگ می گردد. بهره گیری از زبان طنز همراه با تخیل و ماجراهای شگفت‌انگیز و غیر واقعی برای اظهار این‌گونه معضلات اجتماعی، روش مناسبی برای انتقال پیام مورد نظر نویسنده به مخاطب می باشد.

راه‌حل‌های آقای چرخشی درمورد‌ی مسائل مختلف، در بیشتر موارد به دور از واقعیت و غیر‌ممکن به نظر می‌رسد. اما عادی جلوه دادن این امور از سوی نویسنده به این نکته تصریح دارد که حل بیشتر معضلات موجود در جامعه، امری ناممکن نیست و با همکاری همه‌ی افراد میسر می گردد.

هرچند ایبد با بهره گیری از طنز جایگاه به درک بهتر مخاطب از موضوع مورد‌نظر خود، کمک کرده؛ با این همه تکرار بعضی جمله‌ها درمورد‌ی درخواست همسایه‌های آقای چرخشی برای بهره گیری از فکر یا اختراع او در یک مورد خاص، که در همه‌ی داستان‌ها تکرارشده، آن‌ها را تا حدی قابل پیش‌بینی کرده می باشد. به این ترتیب، ادامه‌ی داستان به نوعی اطناب به شمار می رود؛ زیرا که خواننده پیش از این، در تکراری خسته‌کننده آن را پیش بینی کرده می باشد.

 

 

3.2. فرهاد حسن‌زاده

1.3.2. درمورد نویسنده

فرهاد حسن زاده متولد فروردین ۱۳۴۱ در آبادان می باشد. وی از نویسندگانی می باشد که در تمامی حوزه‌های ادبی از داستان کودکان و نوجوانان تا رمان برای بزرگسالان دست به نگارش زده‌می باشد. او نوشتن را از دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان آغاز نمود. در سال ۱۳۷۰ اولین کتابش به نام ماجرای روباه و زنبور در شیراز چاپ گردید و از آن پس به‌شکل حرفه‌ای قدم به دنیای نویسندگی در حوزه‌ی ادبیات کودکان و نوجوان گذاشت. از حسن‌زاده تا کنون بیش از ۶۰ اثر چاپ شده‌می باشد. او هم‌چنین عضو هیأت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده و دو دوره  به عنوان عضو هیأت مدیره انتخاب شده‌می باشد. حسن زاده تا کنون بیش از بیست جایزه برای آثارش گرفته که مهم‌ترین‌ آن‌ها نشان ماه طلایی از جایزه جشنواره بزرگ برگزیدگان ادبیات کودک و نوجوان می باشد که آن را انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای انتخاب بهترین نویسندگان، شاعران، مترجمان و منتقدان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان در دو دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ برگزار نمود. او هم‌اکنون مسئول صفحه‌های ادبیات طنز نشریه‌ی دوچرخه‌ می باشد که پنج‌شنبه‌ها پیوست روزنامه‌ی همشهری می باشد. بعضی از آثار او عبارت می باشد از: کنار دریاچه نیمکت هفتم، سمفونی حمام، بزرگ‌ترین خط‌کش دنیا، انگشت مجسمه، امیرکبیر فقط اسم یک خیابان نیست، مرده‌ای که زنده گردید، عقرب‌های کشتی بمبک، هستی و… 

 

2.3.2. آثار

1.2.3.2. بند رختی که برای خودش دل داشت

اختصار‌ی داستان

این کتاب شامل داستانک‌هایی طرح‌واره با موضوع‌های گوناگون می باشد. به غیر از داستانک‌هایی که اخلاقی هستند و وجه طنز در آن‌ها دیده نمی‌گردد، مانند چهارشنبه سوری. بعضی داستانک‌ها مانند زیاده‌روی و قایم‌موشک با اظهار ساده‌ی فلسفی درمورد‌ی یک موضوع، دربردارنده‌ی طنزی تأمل‌برانگیز هستند. نویسنده در این داستانک‌ها با تصریح به موضوعی مانند زیاده‌خواهی در خواسته‌ها و عجول بودن در رسیدن به آرزوها در قالب طنز، مخاطب را به تامل و تفکر درمورد‌ی آن برمی‌انگیزد. هم‌چنین داستانک‌هایی که بیشتر شبیه به یک شوخی هستند، جنبه‌ی لذت‌بخشی در آن‌ها بارزتر می باشد و هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند، مانند خواستگاری که ماجرای خواستگاری یک لوبیا از نخود و ازدواج آن دو می باشد.

با در نظر داشتن کوتاه بودن داستان‌ها و عدم بهره گیری‌ی نویسنده از تکنیک‌های متنوع و متعدد، در هر تکنیک تنها به ذکر یک نمونه بسنده می گردد.

تکنیک‌ها

کنایه: داستانک عجب مد جدیدی با بهره گیری از طنزی گیرا و لحنی کنایه‌آمیز از پدیده‌ی مد و تبعیت بی‌زیرا و چرای افراد از آن، بدون در نظر گرفتن چگونگی شکل‌گیری این پدیده، انتقاد کرده می باشد:

روزی جوراب‌های یک آدم عوضی که از دست این آدم بودند ناراضی، تصمیم گرفتند سر به سرش بگذارند. پس هر لنگه رفت واسه خودش جایی قایم گردید. آقای عوضی ماند و یازده تا جوراب بی‌لنگه ، جوراب‌هایی که هر کدام به یک شکل و یک رنگه. کی می‌تونه حدس بزنه بعدش چی گردید؟ تقریباً درسته.

برای یک آدم عوضی فرقی نمی‌کنه جوراب‌هاش جفت باشه یا لنگه به لنگه. او هر روز دو لنگه جوراب می‌پوشید که اصلاً شبیه هم نبودند. عوضی به این کار افتخار هم می‌نمود! توی شهری که هیچ کس از خودش اختیاری نداره همه نگاه کردند به آقای عوضی:« عجب مد جدیدی!» هفته‌ی بعد، جوراب لنگه به لنگه پیشکش، کفش‌های لنگه به لنگه بود که تو پیاده‌روهای شهر وول می‌خوردند. عجب کاری کردند جوراب‌های ناراضی!( ص۳۰-۳۱)

نویسنده با تصریح به شهری که مردم آن اختیاری از خود ندارند به کنایه یک آدم عوضی را آفریننده‌ی یک مد جدید معرفی می کند. به این ترتیب با به سخره گرفتن این پدیده، بی‌هویتی و پوچ‌بودن آن‌را عیان می کند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1- تکنیک‌های طنز و مطایبه به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پرکاربردترین آن‌ها معرفی شوند.

2-آثار مطالعه شده از نظر كاربرد تكنيك‌هاي طنز با یکدیگر مقایسه شوند و بهترین نمونه‌ها مشخص گردند.

3-سیر طنزپردازی آثار داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد و دگرگونی‌هایی که در این آثار رخ داده، مطالعه شوند.

4-آثار از نظر موضوعي نيز مورد تحليل و ارزيابي قرار بگيرند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد