مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

 

ساختارهای زبانی:    

تشبیه: در بعضی موارد تشبیه به تنهایی باعث ایجاد طنز در داستان شده می باشد، مانند تشبیه صدای مچاله به له شدن تخم اردک:

    مچاله با صدای زمختش که مثل له شدن تخم‌ اردک بود، گفت:« خب مادربزرگ… ما دیگه داشتیم می‌خوابیدیم… چی گردید که این وقت شب به ما سر زدی؟»( ص20)یا تشبیه خواهر دماغ خیس به یک کیک تولد، زمانی که چسب زخم تعداد زیادی دینامیت دور تا دور بدن او بسته می باشد:

 کلانتر و گاودار پیر وقتی زیر بالکن رسیدند، با صحنه‌ی بسیار وحشتناکی روبه‌رو شدند؛ چسب‌زخم تعداد زیادی دینامیت را دور تا دور بدن دختر بسته بود و خودش بی‌تابانه توی بالکن قدم می‌زد. دختر با آن دامن براق پر از چین و دالبر و دینامیت‌های دور بدنش، شبیه یک کیک تولد بزرگ و اشتهابرانگیز به نظر می‌آمد. ( ص89)

در واقع نویسنده در بحرانی‌ترین شرایط  با بهره گیری از یک تشبیه ساده‌ی طنزگونه، نادیده گرفته شدن چنین مسائلی را در جامعه به مخاطب یادآوری می کند.

از این شیوه،گاهی  به همراه تکنیک کوچک‌کردن بهره گیری شده می باشد، مانند توصیفات مادربزرگ از دماغ خیس:

 مادربزرگ، ته مانده‌ی شیر توی لیوان را بالا انداخت و گفت:« من واسطه می‌شم و از طرف اونا از شما تخفیف می‌گیرم… از این لحظه شما بایستی دنبال یه پسر بیست و دو- سه ساله بگردین که بابا و  ننه نداره… اینم یه عکس از دو سالگی پسره که بیشتر شبیه لکه دودی روی کتری لعابیه… اسمش دماغ خیسه اما این خصوصیت همه‌ی پولدارهاس که فکر می‌کنن دماغشون از بقیه خیس‌تره».( ص24)

در جای دیگری  با تشبیه مچاله به گربه‌های گچی ارزان قیمت و تحقیر او از سوی نویسنده روبه‌رو هستیم:

 وقتی چسب‌زخم به همراه دختر وارد غار گردید، مچاله را دید که مثل گربه‌های گچی ارزان قیمت( که برای تزیین، توی اتاق بچه‌ها می‌گذارند) پاهایش را زیرش جمع کرده و دست‌هایش را به صورت عمودی روی زمین گذاشته.( ص90)

اسناد ناروا:

زمانی که کلانتر برای یافتن دماغ خیس به هتل می‌رود تا از گربه‌ی هتلدار درمورد‌ی او اطلاعات بگیرد، گربه‌ی هتلدار با زیرکی در پاسخ سوال کلانتر چنین می‌گوید:

کلانتر که مشغول برانداز کردن این طرف و آن طرف بود، گفت:« من دنبال یه مسافر می‌گردم». گربه‌ی هتلدار گفت:« ما هم همیشه همین کار رو می‌کنیم…»

کلانتر گفت:« دفترت رو باز کن…من دنبال یه مسافر خاص می‌گردم…»

چیزی یادم نمیاد… الان ما توی هتل، یه پیرزن، یه پیرمرد، یه سگ و بیست وهفت تا اتاق خالی داریم.( ص31-30)

در واقع او با این ترفند از پاسخ صریح به کلانتر پرهیز کرده و کوشش در گمراهی او دارد.

تجاهل‌العارف:

زمانی که  مادربزرگ به همراه دو گربه‌ی دیگر- مچاله و چسب زخم- در فکر توطئه‌ای برای فریب دادن پدربزرگ دماغ خیس هستند، با تهدید ناگهانی چسب زخم روبه‌رو می شوند:

 چسب‌زخم از جا پرید. با یک دست قطره‌های شیر را از روی سبیلش پاک نمود و با دست دیگر هفت‌تیر لوله بلندش را رو به مچاله و مادربزرگ گرفت.

مچاله گفت:« چیه؟… باز چت شده؟»

چسب‌زخم گفت:« دستاتون رو بذارین روی سرتون».

پیرزن گفت:« ساکت باش… مگه نمی‌بینی لیوان دستمه؟»( ص21 و 22)

بی‌تفاوتی مادربزرگ نسبت به تهدید چسب زخم با بهره گیری از این شیوه به خوبی نشان داده شده می باشد. مادربزرگ با این واکنش علاوه بر به ریشخند گرفتن رفتار چسب زخم، قدرت و تسلط خود را به او یادآوری کرده می باشد.

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1- تکنیک‌های طنز و مطایبه به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پرکاربردترین آن‌ها معرفی شوند.

2-آثار مطالعه شده از نظر كاربرد تكنيك‌هاي طنز با یکدیگر مقایسه شوند و بهترین نمونه‌ها مشخص گردند.

3-سیر طنزپردازی آثار داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد و دگرگونی‌هایی که در این آثار رخ داده، مطالعه شوند.

4-آثار از نظر موضوعي نيز مورد تحليل و ارزيابي قرار بگيرند.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد