تکه ای از متن پایان نامه :

در اینجا یک عضو کانال که امتیاز دهنده نام دارد، چند مرحله از فرایند تولید _توزیع را به هم متصل می کند. امروزه رویه امتیاز دادن در سالهای اخیر سریع ترین رشد را داشته می باشد. امروزه هم اکنون در آمریکا بیش از 000/500 فقره معاملات از قبیل رستورانهای غذای فوری، متل داری، خدمات پزشکی و ……تقریباً یک سوم تمام معاملات را تشکیل می دهند. اگر چه ایده اولیه این کار قدیمی می باشد، اما اشکال جدیدی از آن به تازگی به وجود آمده می باشد. فعالیتهای امتیازی شکل مختلف دارند:

الف – سیستم امتیازی خرده فروشی به سرپرستی تولید کننده:

گردیده می باشد. برای مثال یک شرکت که از طریق یک توزیع کننده محصول خود را به بازار عرضه می کند، در مواردی می تواند به گونه مستقیم یا به صورت خرده فروشان وارد معامله شده و یا اینکه خود رأساً با یک عمده فروشی کار کند. چنین شرکتهایی در مواردی با سوپر مارکتها، دپارتمان استورها نیز مستقیماً معامله    می کنند. این روش اخیراً توسط شرکت زمزم  و «صنایع شیر ایران» در ایران به کار گرفته شده می باشد (کمالی، 1381 : 150 ).

2-1-7 : طرح کانال توزیع :

طراحی کانال یک فرایند پویا به شمار می رود و با گسترش کانالهای بازاریابی جدید و اصلاح کانالهای موجود سروکار دارد. نوع کانالی که بایستی به کار رود، یک سیستم بزرگ برای بیشتر سازمانهاست در واقع استراتژی طرح و تعیین کانال توزیع، از استراتژی کل سازمان نشأت می گیرد. بیشترین عواملی که در یک تصمیم کانال بر شمرده می گردد عبارتند از:

  • استراتژی کل : ویژگی های کانال بایستی با نیازمندیهای استراتژی بازاریابی در یک خط باشد.
  • محصول یا خدمت: ماهیت محصول، ذخود یک بخش مهم را شامل می گردد. برای مثال محصولاتی که نیاز به منجمد کردن دارند، نیاز به زنجیره توزیع خاصی دارند.

جایگاه مشتری : جایی که مشتری نهایی قرار دارد یک عامل نفوذی مهم به شمار می رود.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: