شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تکه ای از متن پایان نامه :

بسياري از كودكان يك هدف دست نيافتني می باشد اغلب كودكان خودشان را در ميان انبوهي از تكاليف مدرسه مستغرق مي­بينند و بارها و بارها اين والدين هستند كه به كمك آنها مي­شتابند براي حفظ و آمادگي در روبرو شدن با موقعيت­هاي ضرب العجل سازمان دهي- برنامه ريزي كليد موفقيت در مدرسه می باشد اما به گفته متخصصان بسياري از كودكان آن را دست كم مي­گيرند در هم ريختگي مزمن يا عدم سازماندهي طولاني مدت يك ناتواني واقعي می باشد كه به اندازه اختلال در رياضي و خواندن مي­تواند يك اختلال محسوب گردد كودكان نياز به سازمان يافتگي دارند اما بسياري از آنها در اين راه شكست مي‌خورند و در نتيجه هر كاري را به سختي انجام ميدهند و فاقد بينش سازمان يافته هستند. آنان هر روز سعي مي­كنند تا عملكرد كارآمدي در مدرسه داشته باشند حتي شايد آنها ندانند كاري كه مي­كنند در واقع همان سازمان يافتن می باشد و به همين دليل اهداف ضعيفي براي سازمان يافتن دارند (ليواين 2003).

گوس، گالبریس و رین شاوو[1](2000) عقیده دارند که شکست در مهارت های فراشناختی موجب شکست در درک مفاهیم درسی و حل مسایل می گردد و این یک حقیقت شناخته شده می باشد که دانش آموزانی با مهارت‌های فراشناختی بالا در حل مسایل درسی بهتر اقدام می کنند(کوئن فلد[2]،1985؛ لستر[3]،1994؛ دیسوت، رویرز و بویس[4]، 2001). به اعتقاد الگن[5] (2004) آموزش فراشناختی تأثیر مهمی در تنظیم فرآیندهای شناختی دارد و هنگامی که فرد فرآیندهای شناختی را درک می کند، قادر به کنترل آن فرآیندها و بهره گیری از آنها در یک شیوه پربازده برای رسیدن به یادگیری بهتر خواهد بود. توانایی های فراشناختی در سنین 5 تا 7 سالگی بروز نموده و در سال های بعد گسترش می یابد. پس از  سنین پیش دبستانی می‌توان مهارت های مناسب فراشناختی را به دانش آموزان آموزش داد و در دوره های تحصیلی بالاتر می توان آنها را گسترش داد(براون[6]، 1980). راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی یکی از مهارت های فراشناختی می باشد که شامل تعیین هدف برای مشکل می شوند (چاپل، بلاندینگ[7]،2005) .

برنامه درمانی معمولاً به وسیله روش های آموزشی برنامه ریزی شده انجام می گردد که در آن کار را از سطحی که کودک در آن قرار دارد شروع می کنند و سپس به تناسب سرعتی که او قادر می باشد یادبگیرد جلو می برند (کرک و گالاگر، ترجمه جوادیان، 1387).

برنامه ریزی پیشنهاداتی را برای مدیریت زمان مطالعه و بهره گیری بهینه از ساعات شبانه روز ، فراهم می کند. و بر اهمیت سازماندهی و کاربرد زمان به گونه کارآمد و موثر تاکید دارد. و موجب مسئولیت پذیری دانش آموزان در قبال یادگیری شان می گردد. همچنین برنامه ریزی همه جانبه مطالعه، برای مرتفع کردن نیازها و درخواست‌های آموزشی دانش آموزان در طول سال تحصیلی، پیشرفت و ایجاد انگیزه، لازم و ضروری می باشد. پس تنظیم زمان مطالعه باعث افزایش موفقیت‌های تحصیلی شده و فرصت های بیشتری را برای فعالیت های مورد علاقه ایجاد می کند و این گونه نمی گردد که دانش آموز برای

 از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان