مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تکنیک‌ها

کنایه: موضوع‌ها و سوژه‌های ساده و روزمره‌ی داستان‌های این مجموعه، باعث شده این تکنیک بیشتر در کلیت اثر خودنمایی کند. نویسنده با اسم‌گذاری داستان‌هایی مانند: سفر به خیر سلطان سنجر، تصویری را در ذهن خواننده به‌وجود می‌آورد که با واقعیت داستان در تضاد می باشد. این تضاد آگاهانه، از طرف نویسنده و با هدف به‌سخره گرفتن واقعیت‌های متضاد و متناقض موجود در زندگی ایجاد شده می باشد. در واقع می‌توان گفت هرکدام از داستان‌ها، به‌نوعی کنایه‌ای نهفته در خود دارند که نوک پیکان بیشتر آن‌ها متوجه بعضی عادت‌های نادرست بشر‌ها مانند قضاوت زودهنگام و رفتارهای شتاب‌زده می باشد که در نهایت اثر مطلوبی به‌جا نمی‌گذارد. این‌گونه پیش‌داوری و قضاوت، ممکن می باشد در اوایل داستان‌هایی مانند سفر به خیر سلطان سنجر و مرغابی‌های شب، با طنز و خنده همراه باشد، اما در پایان و با عیان شدن واقعیت، طنز گزنده و لبخند تلخی را به‌همراه دارد.

طنز جایگاه: با در نظر داشتن ساختار طنز موجود در داستان‌های این مجموعه، بهره گیری‌ی نویسنده از جایگاه‌های طنزآمیز، محدود به پایان داستان‌ها شده که معمولاً به‌دلیل ویژگی‌ شخصیت‌های داستان می باشد که با رفتارهای خود یک جایگاه طنز را ایجاد می‌کنند. برای نمونه، در اولین داستان، چراغعلی با تعریف و تمجید از ماشین تازه‌اش که فول خودکار می باشد، به اصرار از مهمانان خود، خانواده‌ی کیکاووس، می‌خواهد آن‌ها را به خانه برساند. با تمام شدن بنزین در بین راه، وضعیت متناقض و طنزآمیزی ایجاد شده می باشد:

 سومین خمیازه را می‌کشم و بیرون را نگاه می‌کنم. ماشین‌ها تندتند مثل برق از کنارمان رد می شوند. هیچ‌کدام از پیش‌کسوت‌ها توی ماشین نیستند. من و مامان و سوسن و سنبل مرده‌ایم از خنده. حالا نخند و کی بخند. من که اشکم درآمده. مامان که سالی یک بار خنده‌اش را می‌بینیم، ریسه رفته از خنده. سنبل هم نخودی می‌خندد.

جلو داشبورد، چراغ چشمک‌زن به ما چشمک می‌زند. بیرون از ماشین، دو تا آدم، یکی چاق و یکی لاغر ایستاده‌اند، دو تا آدم که از سرما می‌لرزند و پاچه‌های زیر شلواری‌شان توی باد تکان می‌خورد.( ص15 و 16)

 

 کوچک‌کردن: این تکنیک در بیشتر موارد به‌دلیل قضاوت زودهنگام و پیش‌داوری‌های ناآگاهانه به‌وجود آمده می باشد. در داستان ساعت عقرب، و در ماجرای درگیری کیکاووس با مرد ساعت‌ساز، به‌دلیل بی‌اطلاعی کیکاووس از واقعیت، با کوچک‌کردن مرد ساعت‌ساز از طرف او روبه‌رو هستیم:

 –   حالا حرف حسابت چیه؟

  • من شکایت می‌کنم.
  • هر غلطی دوست داری بکن، تو این شهر همه منو می‌شناسن. سی سال کارم همینه. ساعت ساختمون شهرداری و فرمانداری و میدون شفق، کار من بوده، آقا!

    باباساعت را برمی‌دارد و دست مرا می‌کشد:« بیا بریم سعید». و به ساعت‌ساز می‌گوید:« تو رو چه به این کارها. تو بایستی می‌رفتی غاز می‌چروندی».

مرد ساعت‌ساز را یک آن می‌بینم که می‌لرزد و عین انار سرخ شده:« تو برو غاز بچرون که ادعای شاعری شاعری داری».( ص46)

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1- تکنیک‌های طنز و مطایبه به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پرکاربردترین آن‌ها معرفی شوند.

2-آثار مطالعه شده از نظر كاربرد تكنيك‌هاي طنز با یکدیگر مقایسه شوند و بهترین نمونه‌ها مشخص گردند.

3-سیر طنزپردازی آثار داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد و دگرگونی‌هایی که در این آثار رخ داده، مطالعه شوند.

4-آثار از نظر موضوعي نيز مورد تحليل و ارزيابي قرار بگيرند.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد