مطالعه بازداشت موقت در فقه و حقوق اسلامی

تکه ای از متن پایان نامه :

نزد امير المؤمنين(ع) آوردند. آن حضرت او را حبس كرد و فرمود: رفيقت را طلب كن (کلینی 1407، 105: 5).

در وسائل الشیعه نقل شده می باشد که مردی را كه برای بدهی، شخصی ديگر را كفالت كرده بود و بعد پیش روی مكفول، دستگير شده بود نزد امير المؤمنين(ع) آوردند. آن حضرت فرمود: او را حبس كنيد تا رفيقش را بياورد (حر عاملی 1409، 156: 13).

در مستدرک الوسائل از امام جعفر صادق(ع) روايت شده كه فرمود: اگر كسی كفالت ديگری را تا‌زمانی معيّن به عهده گرفت و آن وقت معيّن فرارسيد و طلبكار مطالبه نمود، در اين صورت كفيل حبس می گردد، مگر آن كه در صورت معلوم بودن مكفول، از طرف او بدهی‌اش را بپردازد و البته می‌تواند برای دريافت آن به وی مراجعه كند و اگر مكفول مجهول باشد، آن‌گونه كه راهی غیر از حاضر كردن وجه مورد نظر نباشد، در«ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد، آن وقتی كه مرگ شما فرا رسيد، از ميان خودتان شاهد بگيريد دو نفر عادل هنگامی كه وصيت می‌كنيد، و اگر در حال مسافرت و درنورديدن زمين هستيد و نشانه‌های مرگتان آشكار گرديد [و مسلمانی به همراه شما نبود] دو نفر از غير مسلمين را شاهد وصيت خود قرار بدهيد. [و اگر در شهادت آن دو غير مسلمان شك داشتيد] آنان را بعد از نماز حبس كنيد و به خدای سوگند دهيد كه قسم بخورند ما سوگند خود را به چيزی نفروشيم، و گواهی خود را بخاطر چيزی پنهان نمی‌داريم، وگرنه از جملۀ گناهكاران خواهيم بود.»‌

در من لایحضره الفقیه نقل شده می باشد که از امام صادق(ع) راجع به گفته خداوند عزّوجل: «ای ايمان‌آورندگان! زیرا مرگ يكی از شما فرارسيد برای وصيت خود، دو شاهد عادل، از خودتان يا از غير خودتان، گواه گيريد …» پرسيده گردید، فرمود: مقصود از آن دو تن كه از شمايند، يعنی دو تن مسلمان و آن دو كه از غير شمايند، يعنی از اهل كتاب و اگر اهل كتاب نيافتيد از مجوسان؛ زيرا رسول خدا با مجوسان در مورد جزيه مثل اهل كتاب رفتار كرده می باشد.توضيح اينكه، هرگاه شخصی در غربت مشرف به مرگ گردد اگر دو مسلمان يافت نشود دو مرد از اهل كتاب را شاهد می‌گيرد سپس ورثه، آنان را نگه می‌دارند تا پس از نماز به خداوند- عزّ و جلّ- سوگند ياد كنند كه «به هيچ بهايی شهادت به دروغ ندهيم گرچه در مورد خويشان ما باشد و شهادت الهی را كتمان نكنيم كه از گناهكاران خواهيم بود.»‌فرمود: اين در صورتی می باشد كه اما ميت در شهادت ايشان شك داشته باشد. پس اگر آگاه گردید كه آنان شهادت دروغ داده‌اند نمی‌تواند شهادت آنان را نقض كند تا دو شاهد ديگر بياورد كه در جای آن دو شاهد بايستند و به خداوند سوگند ياد كنند كه شهادت ما از شهادت آن دو به حق نزديك‌تر می باشد و ما از حق تجاوز

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: