تخصيص اولويت

شناسنامه، محتويات داده‌ها و نيز اولويت‌ پيام ارسال شده را مي‌شناساند. سيگنالي كه به سرعت تغيير مي‌يابد (مانند سيگنال مربوط به دور موتور)، بايد بلافاصله ارسال گردد. بدين جهت الويت بيشتري به آن داده مي‌گردد ولي سيگنالي كه تغييرات آن به نسبت آرام می باشد، (مثل سيگنال مربوط به درجه‌ي حرارت موتور)، داراي اولويت كمتري می باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

الويت باس

به محض آن كه سيستم باس آزاد گردد، هر ايستگاه مي‌تواند شروع به انتقال پيام كند. اگر چندين ايستگاه بخواهند هم زمان پيام بفرستند، (بدون كوچكترين افت در زمان و يا در داده‌ها)، سيستم باس اولين دسترسي را به پيامي مي‌دهد كه داراي بيشترين الويت می باشد. به محض آن كه سيستم باس دوباره آزاد گردید، ايستگاه‌هائي كه پيام‌هاي كم اهميت‌تري دارند به گونه خودكار، كوشش در ارسال پيام را از سر مي‌گيرند.

شكل پيام

براي انتقال داده به سيستم باس، يك قالب داده به طول 130 بيت (فرم استاندارد)، يا 150 بيت (فرم بسط يافته)، ايجاد شده می باشد. اين كار موجب مي‌گردد كه زمان انتظار براي ارسال اطلاعات بعدي حداقل گردد. قالب داده از 7 قسمت متوالي تشكيل يافته می باشد (شكل 5).

 

شكل 5- شكل و فرم پيام

– «شروع قالب» شروع انتقال پيام را تعيين كرده، تمام ايستگاه‌ها را هم‌زمان مي‌سازد،

– «قسمت الويت بندي»، شناسنامه‌ي پيام‌ها و يك بيت كنترل اضافي را تشكيل مي‌دهد، هنگام ارسال اين قسمت، فرستنده انتقال تك تك بيت‌ها را همراهي مي‌كند تا مطمئن گردد كه همراه با اين ارسال، ايستگاه ديگري با اولويت بالا ارسال نمي‌گردد. فرستنده توسط بيت كنتل مقرر مي‌دارد كه پيام مزبور در «قالب داده» ارسال گردد، يا در «قالب انتظار» قرار مي‌گيرد.

– «قسمت كنترل»، شامل يك كد مي‌باشد كه نشانگر تعداد بايت «داده» در قسمت داده‌ها مي‌باشد،

– «قسمت داده‌ها»، شامل اطلاعاتي بين صفر و 8 بايت مي‌باشد. يك پيام با داده‌ي به طول صفر براي همزمان ساختن پردازش‌هاي چاپ گردیده به كار مي‌رود،

– «قسمت كنترل خطا (CRC)»، داراي يك قالب كلمه‌ي كليدي جهت شناسائي تداخل احتمالي در ارسال يك قسمت به كار مي‌رود،

– «قسمت اعلام وصول»، با بهره گیری از سيگنال‌هاي اعلام وصول، تمامي گيرنده‌ها دريافت پيام‌هاي سالم را اعلام مي‌دارند،

– «پايان قالب داده»، كه تمام شدن پيام را اعلام مي‌دارد،

خطايابي متمركز

سيستم باس CAN، داراي تعدادي وظايف هشدار دهنده براي خطايابي مي‌باشد. در اين ارتباط، تعدادي سيگنال‌هاي كنترل كننده در «قالب داده‌ها» و در «هشدار دهنده» موجود می باشد تا هر كدام از فرستنده‌ها پيام ارسالي را دوباره دريافت كرده، وجود هر گونه انحراف احتمالي در پيام را بررسي كند.

اگر ايستگاهي خطائي را تشخيص دهد يك «پيام خطا» ارسال مي‌كند تا موجب توقف انتقال در حال انجام گردد. اين امر از دريافت پيام نادرست جلوگيري مي‌كند.

اگر ايستگاهي معيوب گردد، امكان اين هست كه براي تمامي پيام‌ها مانند‌ پيام‌هاي بدون ايراد «پيام خطا» ارسال نمايد. براي رفع اين مشكل، سيستم باس CAN داراي برنامه‌اي می باشد كه به وسيله‌ي آن مي‌تواند خطاهاي متوالي را از خطاهاي دائمي تشخيص دهد و از اين طريق ايرادات ايستگاه را معلوم سازد. اين فرايند بر پايه‌ي تخمين آماري وضعيت خطاها انجام مي‌گردد.

همزمان سازي

سازمان بين‌المللي استانداردها ISO، استانداردهائي را براي انتقال داده‌ها در سيستم CAN كه در مورد خودروها كاربرد دارند، تعريف نموده می باشد:

– ISO 11519-2، براي كاربردهاي تا 125 كيلوبيت در ثانيه

– ISO 11898، براي كاربردهاي بالاي 125 كيلوبيت در ثانيه.

ساير كميته‌ها (به عنوان مثال بازار خودروهاي تجاري و اقتصادي در آمريكا) سازندگان خودرو نيز CAN را انتخاب كرده‌اند.

پمپ‌هاي انژكتور رديفي PE با كنترل الكترونيكي

در سايه‌ي فن‌آوري اندازه‌گيري الكتريكي، پردازش الكترونيكي انعطاف پذير داده‌ها و كنترل‌هاي مدار بسته توسط اقدام كننده‌هاي الكتريكي، EDC قادر می باشد متغيرهاي اقدام كننده را پردازش كند كه اين كار در سيستم‌هاي تمام مكانيكي گذشته مقدور نمي‌باشد.

هم چنين EDC اجازه مي‌دهد تبادل داده‌ها با ديگر سيستم‌هاي الكترونيكي موجود در يك وسيله‌ي نقليه صورت پذيرد (به عنوان مثال با كنترل كشش و يا كنترل الكترونيكي تعويض دنده)، در واقع EDC مي‌تواند با كل سيستم خودرو يك پارچه گردد.

بلوك‌هاي سيستم

سيستم EDC از سه بلوك تشكيل مي‌يابد (شكل 2).

1- حس‌گرها و مولد كميت‌هاي مطلوب جهت بررسي دقيق شرايط كاري موتور و ايجاد كميت‌هاي مطلوب. اين ادوات كميت‌هاي فيزيكي متنوعي را به سيگنال‌هاي الكتريكي تبديل مي‌كنند.

2- واحد كنترل الكترونيكي (ECU) با به كارگيري محاسبات عددي مخصوص، اطلاعات دريافتي از حس‌گرها را مورد پردازش قرار داده، آن‌ها را به صورت يك سري سيگنال‌هاي الكتريكي مناسب بيرون مي‌دهد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

3- اقدام كننده‌ي سولنوئيدي كه سيگنال خارج شده از واحد كنترل الكترونيكي را تبديل به حركت مكانيكي در شانه مي‌كند. اين اقدام كننده به پمپ انژكتور بسته شده می باشد و شانه را توسط يك سولنوئيد با حركت خطي تنظيم مي‌كند. اين اقدام كننده مي‌دهد و در

واقع جاي گاورنر مكانيكي را گرفته می باشد.

اجزاء تشكيل دهنده

حس‌گر دور پمپ

يك حس‌گر از نوع القائي، در اقدام كننده پمپ انژكتور رديفي دور پمپ را نمايش مي‌دهد.

حس‌گر حركت شانه

حس‌گر حركت شانه نيز در اقدام كننده پمپ قرار گرفته و تغيير وضعيت شانه‌ي پمپ را ثبت مي‌كند.

حس‌گر فشار هواي ورودي

فشار هواي ورودي در طرف پرفشار توربوشارژ به وسيله‌ي يك حس‌گر مقاومتي پيزو اندازه‌گيري مي‌گردد.

حس‌گرهاي درجه حرارت

اين حس‌گرها براي اندازه‌گيري درجه حرارت هواي ورودي، مايع خنك كننده و سوخت ديزل به كار مي‌طریقه.

حس‌گر سرعت پيش‌روي خودرو

سيگنال مربوط به ثبت كننده‌ي مسافت طي شده (هميشه در وسائط نقليه تجاري موجود می باشد) و يا سيگنال دريافتي از يك حس‌گر ديگر كه مخصوص سرعت پيش‌روي خودرو می باشد، براي تعيين سرعت پيش‌روي وسيله نقليه‌ به كار مي‌رود.

حس‌گر پدال گاز

وضعيت پدال گاز و در نتيجه گشتاور و سرعتي كه راننده بر موتور وارد مي‌سازد، به وسيله‌ي يك پتانسيومتر كه در واقع به جاي اتصال پدال گاز در گاورنر مكانيكي می باشد، ثبت مي‌گردد.

پانل راننده

راننده مي‌تواند مقادير دلخواه براي سرعت وسيله‌ي نقليه و سرعت ميانه را وارد و يا حذف كند. هم چنين مي‌تواند تغييرات جزئي در دور ارام ايجاد كند.

سويچ اتصال براي ترمزها، ترمز اگزوز و كلاچ

هر موقع كه از ترمزها، ترمز اگزوز و يا كلاچ بهره گیری گردد، سويچ‌هائي سيگنال مربوط به آن را به ECU منتقل مي‌كنند.

  شكل 2- بلوك‌هاي سيستم‌ براي كنترل الكترونيكي موتور ديزل (EDC)

ECU از يك تكنولوژي ديجيتال برخوردار می باشد. اين واحد سيگنال‌هاي دريافتي از حس‌گرهاي متنوع و مولد كميت‌هاي مطلوب را ثبت نموده، آن‌ها را پردازش مي‌كند.

مدار واحد كنترل الكترونيكي از ريزپردازنده‌ها همراه با وسيله ارتباطي ورودي و خروجي و نيز واحدهاي حافظه و ادواتي كه سيگنال‌هاي ورودي را به فرم قابل بهره گیری در رايانه تبديل مي‌كنند تشكيل يافته می باشد.

با در نظر داشتن نوع پارامترهاي مورد اندازه‌گيري، چندين نقشه متفاوت مي‌تواند در يك واحد كنترل الكترونيكي ذخيره گردد (به عنوان مثال: بار، سرعت دوراني، درجه حرارت خنك كننده، درجه حرارت سوخت، درجه حرارت و فشار هواي ورودي). بار وارده بر موتور و سرعت دوراني آن، دو پارامتر اصلي هستند كه به وسيله‌ي راننده و از طريق پدال گاز تعيين مي‌شوند. پارامترهاي ديگر به عنوان متغيرهاي كمكي هستند.

بدين معني كه ECU مي‌تواند خود را با شرايط موتور و خودرو به مقصود كاربرد ويژه‌اي سازگار كند. اطلاعات مربوط به مشخصات موتور بلافاصله بعد از ساخت ECU و يا در كارخانه ساخت موتور و وسيله‌ي نقليه در خود ECU ذخيره مي‌گردد. در حقيقت اين نوع سازگاري بدين معني می باشد كه ECU مي‌تواند بدون آن‌ كه در سخت افزار رايانه آن تغييري ضرورت داشته باشد، در انواع مختلف موتور و وسائط نقليه به كار برده گردد. اين واحدهاي الكترونيكي جهت كار در درجه حرارت مخصوص خودرو طراحي مي‌شوند. بنابراين مي‌توانند در كابين خودرو و يا در جاي مناسبي از موتور نصب شوند.

با در نظر داشتن اينكه ECU از هر گونه اغتشاشات الكتريكي بايد مصون باشد، ورودي و خروجي اين دستگاه مجهز به محافظ مدار كوتاه می باشد و علاوه بر اين، ورودي و خروجي دستگاه پیش روی پالس‌هاي الكتريكي مخرب كه ممكن می باشد از سيستم برق ماشين وارد شوند، محافظت شده می باشد. با بهره گیری از يك سري صافي‌هاي الكترونيكي و محافظ‌ها كه در ECU نصب مي‌شوند؛ يك نوع سازگاري الكترومغناطيسي پيشرفته، پیش روی پارازيت‌هاي خارجي به وجود مي‌آيند.

اقدام كننده سولنوئيدي

همان‌گونه كه در پمپ انژكتور رديفي مجهز به گاورنر مكانيكي ملاحظه گردید، مقدار سوخت تزريقي متناسب با وضعيت قرار گرفتن شانه‌ي كنترل و دور موتور مي‌باشد. اقدام‌كننده‌ي سولنوئيدي به گونه مستقيم به پمپ وصل می باشد و حركت خطي آن‌ مي‌تواند شانه را تغيير دهد. وقتي جريان برق از سولنوئيد قطع مي‌گردد، يك فنر به شانه‌ي كنترل در جهت «خاموش» نيرو وارد مي‌كند كه موجب قطع شدن جريان سوخت به موتور مي‌گردد. ولي وقتي سولنوئيد انرژي‌دار گردید، نيروئي در جهت مخالف نيروي فنر شانه وارد مي‌سازد. با افزايش اين نيرو كه همراه با افزايش جريان برق در سولنوئيد می باشد، مقدار سوخت تزريقي در موتور بيشتر مي‌گردد. بدين معني كه حركت شانه، به نسبت جريان برق، بطور پيوسته تغيير مي‌يابد، و مقدار سوخت تزريقي را بين مقادير صفر و حداكثر تنظيم مي‌كند (شكل 3).

مدارهاي كنترل (شكل 4)

مقدار سوخت تزريقي

برای دانلود فایل ورد متن کامل اینجا کلیک کنید

مقدار سوخت تزريقي، بر روي مشخصات راه‌اندازي موتور، دور آرام، توان موتور، قابليت رانندگي و نيز روي ذرات خروجي از اگزوز تاثير زيادي دارد. در راستاي همين اثرات مي‌باشد كه در ECU نقشه‌هائي به صورت نقشه‌هاي رايانه‌اي براي راه‌اندازي موتور،دور آرام، وضعيت تمام- بار، مشخصه پدال گاز، محدوديت دود، و مشخصه‌ي پمپ انژكتور آماده مي‌گردد.

شكل 3- اقدام كننده‌ي سولنوئيدي EDC 1) شانه 2) فنر برگشتي 3) حلقه‌ي اتصال كوتاه براي حس‌گر حركت شانه 4) سولنوئيد خطي 5) حس گر دور پمپ 6) چرخ دندانه‌دار براي حس گر دور پمپ 7) محور بادامكدار پمپ انژكتور.


دیدگاهتان را بنویسید