مشخصات فني واحد اول 320 مگاواتي :

     1- بويلر :

     بويلر اين واحد ساخت كارخانه اشتين فرانسه مي‌باشد ماكزيمم ظرفيت آن 1050 t/h ، فشار خروجي 178 KG/cm درجه حرارت بخار خروجي 540 و دماي آب ورودي به بويلر 291 مي‌باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

     كوره تحت فشار اين واحد كه با سوخت مازوت، گاز طبيعي و يا مخلوط گاز و مازوت كار مي‌كند شامل 32 عدد مشعل گاز و 16 مشعل مازوت مي‌باشد كه در چهار گوشه چهار طبقه كوره نصب شده می باشد. سوخت بطور مكانيكي با فشار حدود 38 KG/cm متمايز مي‌گردد. زاويه مشعلهاي واحد جهت كنترل درجه حرارت سوپر هيت و ري هيتر قابل تنظيم مي‌باشد. بويلر واحد مجهز به كنترل اتوماتيك هواي احتراق، سوخت گاز و سوخت مايع مي‌باشد. هواي احتراق بوسيله دو F.D.F تامين مي‌گردد. قسمتي از گازهاي حاصل از احتراق توسط سيستم بازگرداني دود ( G.R.F ) جهت كنترل درجه حرارت بخار ري هيت و تا حدي درجه حرارت سوپر هيت از خروجي قسمت اكونومايزر مكش نموده و در قسمت زير بويلر بداخل كوره مي‌دمد و سپس گازهاي سوخته از دودكش 80 متري عبور مي‌كند. ابعاد بويلر 10458mm * 1168mm و حجم محفظه احتراق 4500m مي‌باشد. سيستم گرمكن هوا شامل دو پيش گرمكن بخاري و دو ژونگستروم كه به صورت افقي كار مي‌كند.

     2- توربين :

     توربين اين واحد ساخت كارخانه فرانكوتوسي ايتاليا مي‌باشد و با دور 3000 R.P.M كار مي‌كند شرايط بخار ورودي در حالت عادي P = 168 KG/cm و T = 540 توربين اين واحد داراي سه مرحله فشارقوي، متوسط و ضعيف مي‌باشد. پره‌هاي توربين H.P تركيبي از ضربه‌اي و عكس‌العملي می باشد كه پره‌هاي ضربه‌اي آن از نوع كورتيس مي‌باشد. در سيستم روغنكاري و كنترل از چهار عدد پمپ بهره گیری مي‌گردد :

  الف : پمپ اصلي

     پمپ اصلي روغن برروي شافت نصب شده بنابراين فشار خروجي پمپ تابع دور روتور می باشد و بهره‌برداري واقعي زماني از پمپ آغاز مي‌گردد كه دور توربين به حدود 3000R.P.M رسيده باشد. در اين زمان فشار روغن خروجي از پمپ در محدوده 22- 24 KG/cm تغيير مي‌نمايد.

     ب : پمپ كمكي

     پمپ كمكي كه داراي موتور AC می باشد و برروي تانك اصلي روغن نصب شده می باشد قدرت مصرفي پمپ 190hp می باشد. در هنگام راه‌اندازي كه دور توربين پائين مي‌باشد از اين پمپ جهت روغنكاري بهره گیری مي‌گردد و زماني كه فشار خروجي از پمپ اصلي به حد لازم رسيد پمپ كمكي بايد از مدار خارج گردد. زماني كه توربين تريپ مي‌كند پمپ كمكي بطور اتوماتيك وارد سرويس مي‌گردد.

     ج : پمپ ترنينگ‌گير

     اين پمپ همانطور كه از نامش مشخص می باشد تنها موقعي كه ترنينگ‌گير در سروري قرار مي‌گيرد جهت روغنكاري ياتاقانها بكار مي‌رود موتور اين پمپ AC می باشد و داراي قدرت 25 hp مي‌باشد.

د : پمپ اضطراري

     اين پمپ از نظر ساختمان داخلي و مختصات خروجي عيناً شبيه پمپ ترنينگ‌گير می باشد با اين تفاوت كه موتور آن با برق DC كار مي‌كند.

     1-2- ترنينگ‌گير :

     توربين شامل يك ترنينگ‌گير مي‌باشد كه توسط موتور الكتريكي و گيربكس شافت را با سرعت 3 R.P.M به گردش درمي‌آورد.

     2-2- والوهاي توربين :

     والوهاي توربين به سه دسته عمده تقسيم مي‌شوند :

     الف) والوهاي اصلي :

     والوهاي اصلي كه مشتمل بر دو عدد تروتل والو و دو عدد استاپ والو مي‌باشد. تروتل والوها در مسير بخار زنده و استاپ والو در مسير بخار ري هيت قرار دارند

     ب) والوهاي كنترل :

     والوهاي كنترل شامل 8 عدد گاورنينگ والو و دو عدد اينترسپتور والو كه به ترتيب بعد از تروتل والوها نصب شده‌اند.

   ج) والوهاي يكطرفه :

     والوهاي يكطرفه در مسيرهاي بخار خروجي از توربين جهت تغذيه هيترهاي فشارقوي قرار گرفته‌اند.

     3-2- سيستم حفاظت :

     حفاظت توربين پیش روی شرايطي می باشد كه بهره‌برداري توربين تحت آن شرايط موجب آسيب ديدن قطعات و يا اجزاء مرتبط با توربين خواهد گردید. عوامل تريپ توربين به توضیح زير می باشد :

     الف : تريپ دستي از محل.

     ب : افت خلاء در كندانسور.

     ج : افت فشار روغن روغنكاري.

     د : تحريك مكانيزم حفاظت تراتست برينگ.

     ه : تحريك مكانيزم حفاظت اوراسپيد.

     و : تحريك سولونوئيد تريپ.

                                                            1- دستي

                                                             2- از طريق بويلر يا ژنراتور

                                                           3- درجه حرارت اگزوز

3- ژنراتور :

     سازنده ژنراتور شركت آنسالدو از كشور ايتاليا مي‌باشد. مشخصات ژنراتور عبارت می باشد از :

     قدرت اسمي 400 MVA                                 سرعت دوراني 3000R.P.M

     ولتاژ خروجي 20 KV +_ 5%                       اورسپيد 3310 R.P.M

     فركانس 50 HZ                                         تعداد قطبها   2  

     جريان نامي 11547 A                                 ضريب قدرت 0.8

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

     مقاومت آرميچر 0.0033                               درجه حرارت سيم‌پيچ روتور 115

     كلاس عايق‌بندي B                                       درجه حرارت آب خنك‌كن 33

     ماكزيمم درجه حرارت آب خروجي از استاتور 85

     فشار هيدروژن در جريان نامي 4.033 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع

     1-3- سيستم خنك‌كن آب استاتور ژنراتور :

     براي خنك كردن شمشهاي استاتور ژنراتور از سيستم آب خنك‌كن مدار بسته بهره گیری شده. اين سيستم شامل يك تانك انبساط مي‌باشد كه آب گرم ژنراتور وارد آن شده و توسط يك پمپ گريز از مركز پس از عبور كولر، فيلتر و يك ديونايزر كه قابليت هدايت آب را كنترل مي‌كند بطرف استاتور شامل فرستاده مي‌گردد. اين سيستم شامل دو پمپ، دو كولر و دو فيلتر می باشد كه در شرايط نرمال يكي از آنها بصورت رزرو و ديگري در حال بهره‌برداري مي‌باشد.

     2-3- سيستم خنك‌كن توسط هيدروژن :

     براي خنك كردن ژنراتور از گاز هيدروژن بهره گیری مي‌گردد. جهت جلوگيري از نشت هيدروژن موجود در داخل ژنراتور از روغن بهره گیری شده می باشد. سيستم آب‌بندي توسط روغن به گونه‌اي طراحي شده كه در شرايط مختلف قادر می باشد آب‌بندي ايده‌آل را بين هيدروژن و هوا به وجودآورد براي خنك كردن هيدروژن از سيستمي كه شامل 4 عدد كولر كه درجه حرارت آب ورودي به آن 33 و فلوي آن 450 m /h مي‌باشد بهره گیری شده می باشد. فشار آب در ورودي به كولر 3.75 kg/cm و افت فشار در هر كولر 0.5 kg/cm مي‌باشد.

     3-3- مشخصات سيستم گاز :

     1- حجم آزاد ژنراتور 80m مي‌باشد.

     2- مقدار CO2 مورد نياز براي خارج كردن هيدروژن از پوسته ژنراتور 80m مي‌باشد.

     3- مقدار H2 مورد نياز براي خارج كردن CO2 و رسانيدن خلوص H2 به 90% حدود 160 m مي‌باشد.

     4- درجه خلوص هيدروژن در شرايط عادي بهره‌برداري بايد 90% باشد.

     5- كاهش روزانه حجم هيدروژن در فشارهاي مختلف به توضیح زير می باشد :

     الف : در فشار 2.033 kg/cm به ميزان 6m مي‌باشد.

     ب : در فشار 3.033 kg/cm به ميزان 9m مي‌باشد.

     پ : در فشار 4.033 kg/cm به ميزان 12m مي‌باشد.

      4- سيستم COOLING :

     ـ سيستم خنك‌كن واحد داراي دو بخش مجزا مي‌باشد :

     سيستم باز ( OPEN CYCLE ) و سيستم بسته ( CLOSED CYCLE ).

     در سيستم باز كه از آب نرم شده بهره گیری مي‌گردد مسير كولرهاي روغن هيدروژن ژنراتور و كندانسور و كولرهاي CLOSED CYCLE طي شده و پس از انتقال حرارت و گرم شدن به كولينگ تاور برمي‌گردد. كولينگ تاور از نوع تر با چهارده سلول و فن مي‌باشد. اين برج شامل دو پمپ سيركولاسيون آب خنك‌كن كه داراي هدر ورودي و خروجي مي‌باشد.

   سيستم آب سيكل بسته داراي دو عدد پمپ مي‌باشد كه ورودي اين پمپها از مسير آب تغذيه واحد بوده و جهت ذخيره به هد تانك تزريق مي‌گردد.

     دستگاههاي زير توسط اين سيكل خنك مي‌شوند :

     1- ياتاقانهاي F.D.FAN .

     2- ياتاقانهاي ژونگستروم.

     3- كولرهاي كمپرسورهاي هواي اينسترومنت.

     4- گلندفيد پمپها.

     5- دريچه‌هاي بازديد بويلر.

     6- كولرهاي كمپرسور.

     7- تهويه هوا.

     8- آناليز دود.

    9- سمپلينگ.

كليد كوپلاژ     :       Bus – TiE             ترانس واحد :     UniT . T

شين 6kv       :         MCL                   دژنكتور       :           152    

شين 400v     :       PCL                     بريكر           :         52      

ترانس كمكي   :       S . T                      موتور       :           M

ژنراتور           :         G                        ترانس تحريك       :   Exiter . T                  

بريكر 52

بريكر               :           52                     كنتاكتور               :           42

لامپ قرمز         :           LR                    كنتاكتور كمكي     :           42X

لامپ سبز         :           LV                        رله بيمتال             :           49  

استوپ             :           PV                        مگنت تريپ         :           50  

استارت                 :                   PC

واحد دوم 320 مگاواتي :

     ـ تاريخچه واحد دوم 320 مگاواتي :

     قرارداد اين واحد بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در هفتم نوامبر 1982 برابر با شانزدهم آبان ماه 1361 با شركت جي.آي.اي بسته گردید و عمليات آن در خرداد ماه       1362 آغاز گرديد. كارفرماي اين شركت توانير، مهندسين مشاور آن شركت قدس نيرو و اجراي پروژه توسط شركت جي.آي.اي ايتاليا انجام شده می باشد. اين واحد در فروردين ماه 1367 وارد مدار گردید، و به شبكه سراسري متصل گرديده مشخصات فني اين واحد تقريباً مشابه واحد اول 320 مگاواتي مي‌باشد.

برای دیدن قسمت های دیگر این پژوهش لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد بهره گیری کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

دسته بندی : برق

دیدگاهتان را بنویسید