1- بويلر :

     بويلر اين واحد ساخت كارخانه FRANCO – TOSI ايتاليا مي‌باشد كه ظرفت آن، ماكزيمم 158 T/h با فشار خروجي برابر 60 KG/cm و درجه حرارت 490 +_ 5 مي‌باشد راندمان بويلر در بار كامل 5/91 و دماي آب ورودي به بويلر 5/194 درجه سانتيگراد مي‌باشد.

     نوع سوخت واحد مازوت يا گاز طبيعي و يا مخلوط گاز و مازوت بوده و داراي 6 عدد مشعل گازسوز و 6 عدد مشعل مازوت می باشد كه در يك طرف بويلر به صورت دو رديف 3 تايي نصب گرديده و سوخت بطور مكانيكي با فشار حدود 40 KG/cm متمايز مي‌گردد.

     ابعاد بويلر 7171mm * 7474mm و حجم محفظه‌ احتراق 525m مي‌باشد سيستم گرمكن هوا شامل پيش‌گرم بخاري و يك ژونگستروم از نوع عمودي و طول اگزوز بكار برده شده 40m از نوع فلزي با لايه سيمان نسوز از داخل مي‌باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

     بويلر از نوع درام‌دار و شامل دو رديف لوله سوپر هيتر عمودي و يك محل تزريق آب اسپري جهت كنترل درجه حرارت مي‌باشد.

     ـ فن هواي نصب شده روي واحد با دو موتور high speed با دور 1458 R.P.M و
low speed با دور 990 R.P.M براي راه‌اندازي مي‌باشد.

2- توربين :

     توربين اين واحد ساخت كارخانه FRANCO – TOSI ايتاليا مي‌باشد كه توان نامي آن برابر با 38000/40000KW با دور 3000 R.P.M مي‌باشد شرايط بخار ورودي در حالت عاديP = 60 KG/cm و T = 482 و فشار PE*h. = 2.5in.Hg(abs) مي‌باشد.

     پره‌هاي توربين از دو نوع ايمپالس (ضربه‌اي) و عكس‌العملي مي‌باشد كه توربين ايمپالس شامل دو رديف پره متحرك و يك رديف پره ثابت مي‌باشد و توربين عكس‌العملي داراي 27 رديف پره متحرك و 28 رديف پره ثابت مي‌باشد.

     سيستم روغنكاري و كنترل شامل پمپ اصلي روغن كه بر روي شافت نصب شده و يك پمپ روغن كمكي از نوع بخاري و يك پمپ DC روغن مي‌باشد. همچنين داراي يك پمپ AC جهت روغنكاري مي‌باشد.

     حفاظتهاي واحد شامل OVER SPEED كه بر روي 3330 R.P.M تنظيم شده می باشد، LOW VACUUM . LOW LUB ، HIGH TEM . OIL وVERY HIGH TEM . EXHUSE تريپ الكتريكي و مكانيكي مي‌باشد.

     توربين شامل يك ترنينگ‌گير مي‌باشد كه توسط موتور الكتريكي و گيربكس شافت را با سرعت 3 R.P.M به گردش در مي‌آورد. همچنين داراي دستگاه تصفيه روغن مجزا مي‌باشد، كندانسور آن از نوع سطحي و داراي دو WATER BOX مي‌باشد.

3- ژنراتور :

     ـ سازنده ژنراتور كارخانه MARELLY از كشور ايتاليا مي‌باشد.

     ـ مشخصات ژنراتور عبارت می باشد از :

قدرت اسمي S = 45000 KV                     جريان نامي In = 1885 A

ولتاژ خروجي Vn = 13.8 kv                     ضريب قدرت COS = 0.85

فركانس F = 50 HZ                                 نسب اتصال كوتاه %U = 0.58

                                                 حجم ژنراتور برابر V = 37m

ـ سيستم خنك‌كن شامل هيدروژن با حداكثر فشار 2 KG/cm و تعداد 4 عدد كولر خنك‌كن هيدروژن مي‌باشد. تحريك ژنراتور به صورت استاتيك بوده كه تغذيه اوليه آن از باطريخانه و سپس از ترانس تحريك كه از خروجي ژنراتور انشعاب گرفته انجام مي‌گردد و كنترل ولتاژ از طريق ترسيتورها انجام مي‌گردد.

ژنراتور داراي حفاظتهاي الكتريكي زير مي‌باشد :

1- OVER CURRENT. 2- OVERAIL DIFF. 3- GEN.DIFFERENTIEL. 4- REVERSE POWER.  5- STATOR EARTH FAULT. 6- OVER VOLTAGE. 7- ROTOR EART FAULT.     8- RESTRICT EART FAULT. 9- FIELD FAILURE. 10- NEGATIVE PHASE SEQUENCE.

     خروجي ژنراتور از طريق يك ترانس اصلي و بريكر 63KV به باس 63KV نيروگاه متصل مي‌گردد. همچنين ژنراتور جهت آب‌بندي هيدروژن داراي سيستم سيل روغن می باشد كه اين مجموعه داراي يك تانك خلاء و پمپ سيل A.C و D.C و يك پمپ و كيوم A.C مي‌باشد.

     ـ مدارات داخلي واحد از طريق يك ترانس UNIT با قدرت 3.75 MVA در هنگام كار و از طريق يك ترانس STATION در هنگام راه‌اندازي تامين مي‌گردد. عمليات پارالل كردن ژنراتور با شبكه از طريق اطاق فرمان الكتريك انجام مي‌گردد كه از ترمالبرد (اطاق كنترل توربين و بويلر) جدا مي‌باشد.

4- سيستم COOLING :

ـ سيستم خنك‌كن واحد داراي دو بخش مجزا مي‌باشد ك

   سيستم باز ( OPEN CYCLE ) و سيستم بسته ( CLOSED CYCLE ) در سيستم باز از آب نرم شده بهره گیری مي‌گردد، مسير كولرهاي روغن سيل ژنراتور، كولرهاي هيدروژن ژنراتور، كولرهاي روغن توربين و ژنراتور و كندانسور و كولرهاي CLOSED CYCLE طي شده و پس از انتقال حرارت و گرم شده به كولينگ تاور برمي‌گردد. كولينگ تاور از نوع برج‌ تر با پنج سلول و فن مي‌باشد. اين برج متعلق به هر دو واحد 1و2 مي‌باشد تعداد چهار عدد پمپ سيركولاسيون آب خنك‌‌كن هست كه هر دوتاي آن مربوط به يك واحد بوده و داراي هدر ورودي و خروجي مشترك مي‌باشد. ورودي پمپهاي 1و2 از واحد يك و پمپهاي 3و4 از واحد 2 بخار بوده و ولتاژ آنها 24KV می باشد.

     ـ سيستم آب سيكل بسته نيز داراي سه عدد پمپ مي‌باشد كه جهت هر دو واحد مشترك مي‌باشد ورودي اين پمپها از مسير آب تغذيه واحد بوده و جهت ذخيره به هد تانك تزريق مي‌گردد.

     از طريق اكستراكشن پمپ و يا ( FILLING PUMP ) سپس دستگاههاي زير توسط اين سيكل خنك مي‌شوند :

     1- ياتاقانهاي F.D.FAN .

     2- ياتاقان ژونگستروم.

     3- كولرهاي كمپرسورهاي هواي اينسترومنت.

     4- گلندفيد پمپها.

     5- آب تغذيه واحد.

      ـ آب خام مورد نياز واحدهاي 5/37 مگاواتي از طريق يك حلقه چاه فلمن مجهز به دو دستگاه پمپ تامين مي‌گردد ( هر يك از پمپها به ظرفيت 100% ). جهت قابل بهره گیری شدن براي مصارف صنعتي تصفيه‌هاي شيميايي و فيزيكي روي آن انجام مي‌گردد.

ـ ميزان مصرف حداكثر 240m می باشد كه بيش از 95% آن پس از گرفته شدن سختي موقت و ته‌نشيني مواد معلق به مصرف برج خنك كننده و بقيه آن پس از تصفيه كامل جهت مصرف سيكل آب و بخار ذخيره مي‌گردد.

واحد دوم 5/37 مگاواتي :

قرارداد اين واحد در اسل 1344 بين وزارت آب و برق و شركت اياليايي جي.آي.اي بسته گردید و عمليات فني و مهندسي و ساختماني آن در سال 1345 آغاز گرديد.

     كارفرماي اين پروژه شركت برق منطقه‌اي، مهندسين مشاور و اجراي طرح توسط شركت جي.آي.اي بوده می باشد. اين واحد در سال 1348 وارد مدار و مورد بهره‌برداري قرار ‌گرفت. مشخصات فني اين واحد همانند واحد اول 5/37 مگاواتي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مي‌باشد.

تاريخچه واحد 120 مگاواتي :

   قرارداد اين واحد در سال 1350 بين شركت توانير و شركت جي.آي.اي ايتاليا بسته شده، نصب، مونتاژ و راه‌اندازي واحد توسط پيمانكار انجام و در سال 1353 مورد بهره‌برداري قرار گرفته می باشد.

مشخصات واحد 120 مگاواتي :

     1- بويلر :

     بويلر اين واحد ساخت كارخانه FRANCO – TOSI ايتاليا مي‌باشد. ظرفيت ماكزيمم آن 485 T/H ، ماكزيمم فشار طراحي 142 kg/cm ، درجه حرارت بخار خروجي 542 +_ 5 دماي آب ورودي به بويلر 250 مي‌باشد. سيركولاسيون در اين بويلر به صورت طبيعي انجام مي‌گردد. نوع سوخت واحد مازوت، گاز طبيعي و يا مخلوط گاز و مازوت مي‌باشد در زمان راه‌اندازي واحد گازوئيل بهره گیری مي‌گردد. بويلر واحد داراي 16 مشعل مازوت و 32 مشعل گاز و 16 پيلوت مي‌باشد. ضمناً 4 عدد مشعل گازوئيل در طبقه اول براي زمان راه‌اندازي در نظر گرفته شده می باشد. سوخت به صورت مكانيكي با فشار حدود 20-40 kg/cm متمايز مي‌گردد. بويلر از نوع درام‌دار و شامل چهار رديف لوله سوپر هيتر بصورت افقي، سيستم گرم‌كن هوا شامل پيش گرم‌كن بخاري و دو عدد ژونگستروم از نوع افقي مي‌باشد هواي كوره توسط دو عدد F.D.FAN با دور ثابت 1500 R.P.M تامين مي‌گردد. طول اگزوز بكار برده شده 50 متر از نوع فلزي با لايه سيمان نسوز از داخل و حجم كوره برابر با 1000 m مي‌باشد.

2- توربين :

     توربين اين واحد ساخت كارخانه فرانكوتوسي مي‌باشد توان نامي آن برابر با 120000KW با دور 3000 R.P.M كار مي‌كند. شرايط بخار ورودي در حالت عادي
P = 120 KG/cm و T = 540 و فشار اگزوز برابر با PE*h. = 0.065 ata مي‌باشد.

     پره‌هاي توربين از نوع ضربه‌اي و عكس‌العملي مي‌باشد، سيستم روغنكاري و كنترل شامل پمپ اصلي كه برروي شافت توربين نصب شده و در شرايط كار عادي توربين قادر می باشد فشار 25 kg/cm را تامين نمايد. جهت سيستم روغنكاري در موقع استارت و استوپ توربين كه پمپ اصلي قادر به تامين فشار مورد نياز نمي‌باشد از پمپ كمكي AC بهره گیری مي‌گردد.

     براي تامين فشار روغن كنترل در زماني كه ترنينگ‌گير در سرويس می باشد از پمپ كمكي AC بهره گیری مي‌گردد. جهت حفاظتهاي بيشتر با كاهش فشار روغن پمپ اضطراري DC جهت تامين فشار روغن مورد نياز بطور اتوماتيك وارد سرويس خواهد گردید.

     حفاظتهاي توربين شامل OVER SPEED كه برروي 3330 R.P.M تنظيم می باشد، VERY LOW LUB و LOW VACUUM و VERY HIGH TEM.EXHUST , TRUST BEARING WEAR تريپ الكتريكي و مكانيكي مي‌باشد.

     توربي شامل يك ترنينگ‌گير مي‌باشد كه توسط موتور الكتريكي و گيربكس شافت توربين را با سرعت 3 R.P.M به گردش درمي‌آورد.

   3- ژنراتور :

     ـ سازنده ژنراتور كارخانه آنسالدو ايتاليا مي‌باشد.

     ـ مشخصات ژنراتور عبارت می باشد از :

       ولتاژ خروجي Vn = 13.8 KV                  ضريب قدرت COS = 0.8

       فركانس F = 50 HZ                                   نسبت اتصال كوتاه %U = 0.6

       قدرت اسمي S = 150000 KVA                   حجم ژنراتور برابر V = 70m

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

     سيستم خنك‌كن شامل هيدروژن با حداكثر فشار 2 KG/cm و تعداد 4 عدد كولر خنك‌كن هيدروژن مي‌باشد. تحريك ژنراتور بصورت استاتيك بوده كه تغذيه اوليه آن از باطريخانه و سپس از ترانس تحريك كه از خروجي ژنراتور انشعاب گرفته انجام مي‌گردد.

     ژنراتور داراي حفاظتهاي الكتريكي زير مي‌باشد :

1- OVER CURRENT. 2- OVERAIL DIFF. 3- GEN. DIFFERENTIEL. 4- REVERSE      5- STATOR EARTH FAULT. 6- OVER VOLTAGE.

7- ROTOR EART FAULT. 8- RESTRICT EART FAULT.

9- FIELD FAILURE. 10- NEGATIVE PHASE SEQUENCE.

     خروجي ژنراتور از طريق يك ترانس اصلي و بريكر 63 KV به باس 63 KV نيروگاه متصل مي‌گردد همچنين ژنراتور جهت آب‌بندي هيدروژن داراي سيستم سيل روغن می باشد كه اين مجموعه داراي يك تانك خلاء، پمپ سيل AC و DC و يك پمپ كيوم AC مي‌باشد.

دسته بندی : برق

دیدگاهتان را بنویسید