دانشگاه Mitcheu نيز يك موفقيت بزرگ بود و باعث صرفه جويي در هزينه ها گردید. اين موفقيت مؤيد اين موضوع می باشد كه پياده سازي دقيق آموزش الكترونيكي كه مطابق با استانداردها باشد مي تواند باعث بهبودهاي شناسايي قابل توجه گردد. پذيرش مشخصة AICC CMI انتقال و تبادل داخلي محتواهايي را كه ممكن می باشد در آينده از منابع خارجي تأمين شوند تضمين نمود.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

بنابراين آيا سازمان من واقعاً به استانداردها نيازمند می باشد:

So Does My Orga?? Really Need standards:

اگر هنوز در مورد نياز به استانداردهاي آموزش الكترونيكي اطمينان نداريد، موارد زير را در نظر بياورد:

  • آيا به كنترل دسترسي يادگيرنده به محتواي آموزشي ، بررسي ميزان پيشرفت يادگيرنده، يا بررسي اثربخشي محتواي آموزش الكترونيكي خود، نيازمند هستيد.
  • آيا مي خواهيد نحوه برخورديادگيرنده و وضعيت او را در قبال محتواي آموزش كنترل كنيد؟
  • در مورد توسعه محتوا ، برنامه ريزي مي كنيد كه خودتان آن را انجام دهيد يا محتوا را از يك سازمان خارجي خريداري كنيد.
  • آيا مي خواهيد در آينده محتوا را براي چندين مخاطب بهره گیری كنيد.
  • آيا مي خواهيد بخشهايي از محتوا را در دوره هاي آينده مورد بهره گیری قرار دهيد؟
  • آيا مي خواهيد محتوا را به سازماني ديگر بفروشيد يا آن را مجدداً توزيع نمائيد؟

در صورتي كه پاسخ شما به يك يا چند سؤال از سؤالات فوق مثبت می باشد ، در آينده نزديك به خريد يا توسعه اجزاي آموزش الكترونيكي كه مطابق استانداردها هستند، نيازمند خواهيد بود.

So What Is a Standard?

درك مفهوم استاندارد Understand the term “standards” استانداردها بخش جدايي ناپذير زندگي روزمره هستند كه ما هميشه آنها را صحيح فرض مي كنيم. دو شاخه هاي الكتريكي كه فقط در يك جهت درون سوكت هاي خود قرار مي گيرند، ساعتها (آنالوگ و ديجيتال) ، چراغهاي راهنمايي، و فيلم 35 ميلي متري همه مثالهايي از استانداردهاي شناخته شده و مورد قبول همه هستند. در حاليكه قراردادن يك دوشاخه الكتريكي در جهتي غير از جهت معمول ناممكن مي باشد، بسياري از استانداردها مانند استانداردهاي مربوط به نرم افزارهاي كامپيوتري پيچيده تر بوده و به توضیح و تفسير بيشتري نيازمند هستند.

2-24- بنابر تعريف سازمان بين المللي استاندارد (ISO) ، استانداردها عبارتنداز “توافق نامه هاي مستندي كه ويژگي هاي فني يا ساير معيارهاي دقيق را دربرگرفته و به عنوان قوانين ، راهنماها و يا تعاريف ويژگي ها مورد بهره گیری قرار مي گيرند تا بواسطة آنها بتوان از تناسب مواد، محصولات، فرايندها و خدمات با اهداف تعريف شده اطمينان حاصل نمود. ]1[

عبارت “ استاندارد” كه همواره مورد بهره گیری واقع مي گردد درحقيقت به استانداردهاي تأييد شده مربوط مي شودكه توسط يك سازمان تدوين كننده استاندارد مانند ISO يا انسيتوي مهندسين برق و الكترونيك .

(IEEE) تدوين و مورد تأييد واقع مي شوند. تعريف استانداردهاي آموزش الكترونيكي كه در اين كتاب مورد بررسي قرار مي گيرند، يا تعريف فوق مطابقت ندارد. آنها در حقيقت ، تركيبي از الزامات ، مشخصات و مدلهاي پياده سازي هستند كه در فرايند توسعه و حركت به سمت استانداردهاي تأييد شده قرار دارند. اطلاع داشتن از اين تمايز براي فروشندگان و خريداران بسيار اهميت دارد. در اين جا ؟؟‌می باشد كه به گونه اختصار طریقه انتشار يك استاندارد تأييد شده را بررسي كنيم.

چرخه عمر يك استاندارد The life aple of a standard فرايند استاندارد سازي در نتيجه مطرح شدن يك شكل شروع مي گردد. در مورد آموزش الكترونيكي،‌يكي از اين مشكلات عدم وجود توانايي در نخستين كاربران اين فناوري با مشكلات متعددي مواجه بودند.

تركيب و منطبق ساختن محتواهاي آموزشي تأمين كنندگان و فروشندگان مختلف، در يك LMS و نيز انتقال محتواهاي آموزي در يك LMS به يك LMS ديگر بود. تلاشهايي كه براي حل چنين مشكلي صورت پذيرفتند مراحلي را طي كردند كه دقيقا به نشر يك استاندارد تأييد شده منتهي مي شوند. يك طریقه ساده شده از چرخه عمر استانداردها در شكل 7-1 نمايش داده شده می باشد.

مشخصات

Specification

در مرحله بعد سازمانهاي ذينفع مشخصاتي را براي حل مشكل توسعه مي دهند در مورد مشكل وجود امكان تبادل داده بين بخشهاي داخلي كه پيش تر به آن تصریح گردید، مشخصات مورد نظر همان مشخصات AICC CMI بودند. اطلاعات بيشتري در مورد مشخصات AICC CMI در فصلهاي بعدي ارائه خواهد گردید.

پياده سازي ها

Inplementation

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

مشخصات و ويژگيها در هنگام پياده سازي، در دنياي واقعي مورد آزمايش واقع مي شوند. در صورتي كه موفقيت آميزبودن ممكن می باشد تمامي سازمان ها آن را قبول كرده و پياده سازي نمايند. هنگامي كه چنين پذيرش وسيعي صورت مي‌پذيرد، مشخصات به استاندارد «صنعت» تبديل مي شوند. ADL SCORM نمونه اي از چنين پياده سازي مي باشد. اين مثال متشكل از چندين مشخصه از شركتهاي استاندارد گوناگون مي باشد. ADL SCORM را با توضيحات بيشتري در اين كتاب مورد بررسي قرار خواهيم داد.

استانداردهاي تأييد شده

Accredited Standard

استانداردهاي تأييد شده در نتيجه فرايند استانداردسازي رسمي كه توسط يك سازمان تهيه كننده استاندارد به انجام مي رسد،‌ايجاد مي شوند، در حين فرايند استانداردسازي، مشخصه مورد بازنگري واقع مي گردد تا تضمين گردد كه اين استاندارد به صورت كلي و جامع قابل بهره گیری بوده و ويژگيهاي صنعت خاص يا محل به وجود آمدنش را در بي ندارد. مثلاً سازمان تهيه كننده استاندارد بررسي مي كند كه عملكرد آن به سود يك فروشنده خاص نبوده و در عين حال براي سازمانهاي مشابه قابل كاربرد باشد.

سه سازمان عمده در دنيا وجود دارند كه مسئوليت تأييد استانداردهاي مربوط به فن آوري را به عهده دارند،‌

CEN/ISSS , ISO, (IEEE Standard Association) IEEE-SA Eurupeom Committee for standarditation/ Information Society standarditation system)

كه مسئول استانداردهاي تأييد شده براي تحاديه اروپا مي باشد.

پس از آنكه يك استاندارد به يك استاندارد تأييد شده يا مطابق قانون تبديل گردید، معمولا در سطح دنيا مورد قبول واقع شده، پياده سازي و مورد بهره گیری قرار مي گيرد. افزايش تجربه باعث كشف مشكلات و نيازمنديهاي جديد شده كه مي توان آنها را به فرايند استانداردسازي ارجاع داد. سپس اين فرايند حركت كرده تا استانداردها و مشخصات اصلاح شده اي توليد شوند.

نقطه ضعف استانداردها

The Downside of standards

چرخه عمر استانداردها كه در بالا تشريح گردید، مشكلات خاصي را ايجاد مي نمايد. فرايند استانداردسازي حدود 10 سال به طول مي انجامد، ولي بسياري از صنايع مرتبط با فن آوري نمي توانند مدت زمان زيادي منتظر بمانند.

همچنين چنين وضعيتي معمولاً باعث پذيرش سريع مشخصات به عنوان استانداردهاي صنعت مي گردد. در چنين حالتي مشخصات مربوط براي پذيرش در سطح گسترده كفايت نمي كنند. مثلا مشخصه AICC CMI عموماً به عنوان استاندارد واقعي براي انتقال داده در بين اجزا، براي دوره آموزشي و LMS ها پذيرفته مي گردد. اگر چه تطابق محصولات با مشخصات يك شروع بسيار خوب می باشد، ولي يك تضمين مطلق براي اينكه دو محصول مختلف بتوانند در كنار يكديگر كار كنند، نمي باشد. اين موضوع مي تواند به دليل عدم وجود بعضي بخشها در مشخصات يا مبهم بودن آنها ايجاد گردد. كه در نيتجه به اين دليل كه فروشندگان مختلف تعابير متفاوتي از آن دارند، باعث ايجاد ناسازگاري مي گردد. بخش بسيار مهم از فرايند استاندارد سازي حل از بين بردن كمبودهايي موجود در مشخصات مي باشد. قاعده انگشت شصت هنگام خريد محصولاتي كه ادعا مي گردد كه با مشخصات كه هوز يك استاندارد تأييد شده نمي باشند منطبق هستند آن می باشد كه از فروشنده بخواهيم كه تطابق محصول خود را نشان دهد.

آيا استانداردها ارزش اين همه ‌دردسر و مشكلات را دارند؟

So Ase standard ?? Worthe the Trouble?

عكس العمل بعضيها در قبال نقاط ضعف موجود در چرخه عمر استانداردها اين می باشد كه آنها،‌اين استانداردها را فقط زماني مدنظر قرار مي دهند كه تأييد شده باشند. آنها معتقد هستند كه مشخصاتي كه امروزه وجود دارند، به اندازه كافي پايدار و كامل نيستند كه بتوان آنها را استاندارد دانست. زیرا توسعه و تغيير استانداردها كاملاً صحيح می باشد، حق با آنهاست. پذيرش گواهي نامه AICC ، تطابق با AICC و تطابق با SCORM توسط بسياري از فروشندگان عمده آموزش الكترونيكي نشان دهنده ميزان اهميتي می باشد كه اين فروشندگان براي استانداردها قائل هستند. اگر چه تأمين كنندگاني در زمينه آموزش الكترونيكي نيز وجود دارند كه نيازهاي لحظه اي و آني را برآورده مي كنند، ولي اكثر آنها به اندازه كافي منطقي هستند كه درك كنند كه بدون تعامل با محصولات ساير فروشندگان و سيستم هاي مشتريان نمي توانند به كار خود ادامه دهند. سازمانها با تكيه بر فروشندگاني كه ادعا مي كنند با استانداردهاي نوظهور مطابقت دارند، مي توانند مطمئن باشند كه اين فروشندگان محصولات خود را در هنگام توسعه هم جهت با آن استانداردها نگه خواهند داشت و در نهايت نيز اين استانداردها تأييد خواهد گردید.

توجه داشته باشيد كه سازمانهاي تهيه كننده استاندارد از سازمانها مي خواهند كه به مشخصات آنها توجه كنند. چنين امري باعث مي گردد كه آنها بتوانندبين ويرايشهاي جديد و قديم مشخصات به راحتي هر چه تمام تر حركت كنند. مثلاً هنگامي كه ADL مدل داده هاي SCORM را توسعه مي دهد،‌بين عناصر داده اي موجود در مدل قديمي و مدلهاي جديد ارتباطاتي را ايجاد مي نمايد تا امكان به روزشدن را فراهم بياورد. مورد زير را نيز در نظر بگيرد. فرض كنيد كه شما استانداردهاي مربوط به اجزاي آموزش الكترونيكي امروزي را خريداري كرده يا توسعه داده و به كر مي گيريد،‌در زماني كه استاندارد مربوط تأييد مي گردد فقط 30 درصد از آن تغيير كرده می باشد. در چنين شرايطي اجزاي آموزشي كه در اختيار داريد هنوز هم تا حدود 70 % با استانداردهاي تأييد شده مطابقت دارد. ولي اگر استانداردهاي امروزي را مدنظر قرار ندهيد، اجزايي كه به كار مي بريد، در هنگام تأييد شدن استانداردها صفردرصد (0%) انطباق خواهند داشت. واضح می باشد كه در چنين حالتي براي آنكه بتوانيد مطابقت كامل با استانداردها را ايجاد نماييد بايستي فعاليتها و تلاشهاي بيشتري به انجام برسانيد.

جمع بندي

در اين فصل اجزاي فيزيكي و مهندسي آموزش الكترونيكي نام گذاري و تعريف آنها در مشخصات AICC و SCORM را مورد بررسي قرار داديم. ما همچنين تأثیر استانداردها را در پياده سازي موفقيت آميز آموزش الكترونيكي نظاره كرديم. در فصلهاي بعدي ، محتواي اين مشخصات و نحوه بهره گیری از آنها را مورد بررسي قرار مي دهيم. در فصل 2 تاريخچه استانداردهاي آموزش الكترونيكي وضعيت فعلي آنها و برنامه هاي آينده آنها را مورد بررسي قرار مي دهيم.

دسته بندی : برق

دیدگاهتان را بنویسید