سيستم هاي مديريت محتواي آموزشي

Learming Content Momagement Systems

شكل ظاهري نوع ديگري از سيستم هاي مديريتي كه اخيراً در عرضه آموزش الكترونيكي مطرح شده و عنوان آن LCMS مي باشد، باعث سر در گمي هرچه بيشتر خريداران اجزاي آموزش الكترونيكي شده می باشد. اين سيستم ها به دليل از پيش بيني اين موضوع توليد شدند كه LOهاي زياد در دسترس قرار خواهند گرفت كه با استانداردها مطابقت داشته باشند. نتيجه طبيعي پذيزش فن آوري LO به وجود آمدن بخشهاي كوچك محتوايي بسيار زيادي مي باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

جدول 2-1 ساختار يك دوره سنتي را با دوره اي كه با بهره گیری از چندين LO توليد شده مورد مقايسه قرار مي دهد. LCMSها به اين دليل درك اين موضوع معرفي شدند كه براي كنترل LOها به مديريت محتواي پيشرفته، سازمانهاي پيشرفته و توانمنديها و قابليتهاي جستجوي پيشرفته تري نسبت به LMSهاي موجود نيازمند مي باشيم. LCMSها براي برآورده كردن الزامات زير طراحي شده اند.

  • ايجاد يك تعريف واحد از LO
  • شناسايي LOي مورد نياز (از طريق جستجو در بانك اطلاعات)
  • ذخيره سازي و سازماندهي LOها بر مبناي مدل هاي مختلف دسته بندي سطوح آموزشي
  • تسهيل ايجاد ساختارهاي پيچيده دوره هاي آموزشي

بخش ديگري از نرم افزارهاي سيستم هاي مديريت در عرصه آموزش الكترونيكي «سيستم مديريت محتواي آموزشي» LMS مي باشد.

اين بخش با در نظر داشتن پيشرفت سريع و گسترده بهره گیری از LOها در پديد آوري دوره هاي آموزش الكترونيكي و نيازمندي شديد به مديريت آنها در مقايسه با سيستم‌هاي سنتي آموزش الكترونيكي با بخش هاي محتوايي محدود به وجودآمده اند.

LCMSها به دليل نياز به مديريت پيشرفته تر محتوا و قابليت هاي جستجوي قويتر نسبت به آن چیز که در LMSها موجود مي باشد مطرح شده اند.

برخي از الزاماتي كه LCMSها به مقصود برآورده ساختن آنها به وجودآمده اند عبارتنداز:

جدول 2-1: ساختار دوره سنتي در مقايسه با اشياي آموزشي (LOها)

آموزش سنتي مبتني بر كامپيوتر LO ها
– بخشهاي محتواي كم (اکثراً كمتر از 20 درس) – بخشهاي محتوايي متعدد (احتمالاً هزاران)
– سطوح آموزشي محدود (1 تا 3 سطح) در ساختار دوره – وجود سطوح آموزشي متعدد در ساختار دوره
– مي توان هر درس را به راحتي با در نظر داشتن عنوان آن در جاي مناسب خود قرار داد – LOها بايستي با دقت تشريح شوند.
– ساختار دوره، ساده می باشد – ساختار دوره پيچيده می باشد

يك LCMS اکثراً اجزاي زير را شامل مي گردد:

  • ابزار توليد محتوا[1]
  • امكان توضیح اختصاري[2] به محتوا و تلفيق آن اشياء محتوايي براي توليد LOها
  • امكان ذخيره سازي داشته ها، LOها، CAها و ساير ساختارهاي محتوايي
  • يك فصل مشترك براي ارائه، كاركردهايي مانند جستجو و سازماندهي LOها بمنظور فراهم آوردن

محيط يادگيري مناسب

آيا به LCMS نياز داريم؟                                    Do I Need on LCMS

نياز شما به يك LCMS به نحوه برنامه ريزي براي خريد و توسعه محتواي آموزش الكترونيكي وجه محتواي مورد نظر بستگي دارد. درصورتي كه رويكرد شما براي خريد يا توسعه بسياري از LOهاي كوچك، شي گرا مي باشد، احتمالاً به LCMS نياز خواهيد داشت. هنگام نوشتن، ميزان دسترسي به LOهاي «آموزش عام» محدود بوده، و طراحي و توليد LOهايي كه از محتوا مستقل بوده و امكان بهره گیری مجدد از آنها هست، چالش بسيار وحشتناكي را براي يك دپارتمان آموزش الكترونيكي جديد و كم تجربه ايجاد مي كند. با گذشت زمان ميزان دسترسي به LOهاي پيش ساخته و نيز توانمندي مورد نياز در بهره گیری از آنها افزايش خواهد يافت. همچنين ابزارهاي توسعه و طراحي جديد وارد بازار خواهند گردید كه توسعه دهندگان مبتدي مي‌توانند از آنها بهره بگيرند. شايد بهتر بتوان سوالي كه در ابتداي اين قسمت مطرح گردید بيان كنيم “طي چه مدت زماني به يك LCMS نياز پيدا خواهيم كرد”؟

به گونه اختصار،‌اگر در حال برنامه ريزي براي پياده سازي و اجراي دوره هاي آموزش الكترونيكي ؟؟‌هستيد،‌سعي كنيد LO هاي نسبتاً كمي را مورد بهره گیری قرار دهيد، يا اينكه توجه بيشتري به مديريت و بررسي يادگيرنده داشته باشيد، در اين صورت به يك LCMS نياز نخواهيد داشت. يك LMS نيز مي تواند نيازهاي شما را برآورده نمايد.

سيستم هاي ارزيابي

Assessment syote??

سيستم هاي ارزيابي سيستم هاي نرم افزاري دقيقي هستند كه براي ارزيابي يادگيرندگان و امتيازدهي به پاسخهاي آنها مورد بهره گیری قرار مي گيرند. عموماً اين نرم افزار يك موتور ارزيابي ناميده مي شوند. يك موتور ارزيابي داراي دو بخش عمده مي باشد يكي براي نمايش دادن سؤالات ارزيابي و ديگري براي پردازش پاسخ هاي يادگيرنده به آنها.

به راحتي مي توان امكان ارزيابي را در LO هاي متعارف قرار داد. معمولاً يك دوره معمولاً شامل يك يا چند AU يا SCO می باشد كه صرفاً بمنظور ارزيابي طراحي شده اند.

نرم افزارهاي ارزيابي مجموعه جامع و كاملي از سؤالات از پيش طراحي شده را جهت توليد سؤال در اختيار كاربر قرار مي دهند، همچنين اين نرم افزارها امكان ذخيره سازي و انتقال كتابخانه هاي سؤالات امتحاني را براي كاربر فراهم مي آورند.

به گونه كلي سيستم هاي ارزشيابي براي سازمانهايي كه به گونه مستمر به توليد بانكهاي بزرگي از سؤالات ارزشيابي ، نيازمند هستند، مفيد مي باشند.

ابزارهاي توليد و توسعه

Development and Authoring Tools

سازمانهايي كه براي توليد محتواي آموزشي خود برنامه ريزي مي كنند بايستي خريد يا چند ابزار توسعه اختصاصي را براي نوشتن محتواي آموزش الكترونيكي در برنامه خود مد نظر داشته باشند. عموماً پيچيدگي و هزينه اين ابزارها مستقيماً باعث بالارفتن ميزان پيچيدگي محتواي آموزشي كه مي توانند توليد كننده مي گردد. از طرفي زمان دستيابي به تبحر و خبرگي در بهره گیری از ابزار نيز افزايش خواهد يافت. محتواهاي بسيار ساده كه ميزان تعامل آنها در سطح پائيني مي باشد را مي توان با بهره گیری از ابزارهاي توسعه وب سايت مانند Microsaft Frontpage توليد كرد. ابزارهاي اختصاصي تري مانند Mocromedia Author يا Click?? امكان توليد محتوايي با سطح تعامل بالاتري را فراهم مي كند كه البته اين در صورتي می باشد كه توسعه دهنده مهارت كافي را در بهره گیری از آن ابزار داشته باشد.

ابزارهاي مشاركت

Collaboration

ابزارهاي مشاركت عبارتي می باشد كه براي توصيف گروهي از اجزاء كه امكان برقراري تماس بين گروههايي از يادگيرندگان ، و يا بين گيرندگان و سازمان برگزاركننده آموزش يا هر دو را فراهم مي آورد،‌به كاربرده مي گردد. بعضي از اين ابزارها براي ايجاد محيطهاي يادگيري الكترونيكي هم زمان كه پيش از اين توضیح آنها رفت، مورد بهره گیری واقع مي شوند. ابزارهاي مشاركت از اينترنت براي ارتباط در محيطهايي مانند اتاقهاي گفتگو و ويدئوكنفرانس ها بهره مي گيرند. يك نمونه بارز از اين ابزارها Webcaot يا ارائه online مي باشد كه در آن ارائه دهنده براي تعدادي مخاطب مطالبي را ارائه مي كند. مخاطبين مجموعه اي اسلايد يا يك Whiteboard را كه بر روي صفحه نمايش كامپيوتري شان نمايش داده مي گردد، همراه با صداهاي مربوطه ، از طريق اينترنت،‌نظاره مي كنند. يادگيرندگان مي توانند با نوشتن پيغام براي ارائه دهنده سؤالاتي را بپرسند يا با بهره گیری از يك پنجره جداگانه با يكديگر گفتگو كنند. برخي از ابزارهاي مشاركت غير هم زمان هستند، مانند e-mail و ميزگرد كه پيغامهاي مربوط ارسال شده و بعدها پاسخ آنها دريافت مي گردد. بعضي از LMS ها ، داراي ابزارهاي مشاركت نيز مي باشند. اگر چه در هنگام تدوين اين كتاب فعاليت هايي در مورد استانداردهاي مربوط به ابزارهاي مشاركت صورت گرفته ولي اطلاعات عمومي در دسترس به حدي نمي باشند كه بتوان آنها را در اين كتاب بيان كرد.

چرا استانداردهاي آموزشي الكترونيكي حائز اهميت هستند؟

استاندارد و محصولات

Standard us praprietary

دلايل متعددي وجود دارند كه اهميت استانداردهاي آموزش الكترونيكي را بيان مي نمايند. اول آنكه فرض كنيد شما در حال طراحي سيستم آموزش الكترونيكي سازمان خود مي باشيد. قيمت گستردگي LMS فروشنده A را مناسب مي دانيد. در مورد محتواي آموزشي، دوره هاي ايمني صنعتي فروشنده B دوره هاي نرم افزاري فروشنده C را مناسب مي دانيد . اگر تمام اين فروشندگان از استاندارد مشتركي براي روشها و پروتكل هاي مربوط به پردازش داده بهره گیری كنند، مي توانيد مطمئن باشيد كه اين اجزا به خوبي با يكديگر سازگاري خواهند داشت.

قبل از ؟؟‌استانداردها در صنعت آموزش الكترونيكي سازمانها مجبور بودند كه محصولات مربوط به آموزش الكترونيكي را فقط از يك فروشنده خريداري نمايند. دوره ها به گونه كامل همراه با نرم افزار LMS آنها كه قبلاً طراحي شده مورد بهره گیری قرار مي گرفتند. همچنين داده ها مي بايست به راحتي بين دوره ها و در LMS جريان داشته باشند، پس هيچ راهي براي تعامل دوره ها يا LMS با سيستم يك فروشنده ديگر باقي نمي ماند. تصميم گيرندگان مجبور بودند كه بين داشتن سيستم هاي يادگيري چندگانه در سازمانهايشان يا محدود كردن تعداد انتخاب هاي ممكن از دوره ها به يك تأمين كننده محتوا و پذيرفتن محصولات تأمين كننده چه خوب و چه بد يكي را انتخاب نمايند. چنين وضعيتي مشابه حالتي می باشد كه فردي مي خواهد كتابخانه اي ايجاد نمايد كه كتابهاي آن فقط از يك ناشر تأمين شوند. امروزه به دليل اينكه فروشندگان بيشتري استانداردهاي تهيه شده را مورد بهره گیری قرار مي دهند،‌دسترسي به حالتي كه در بالا تشريح شده ] فروشنده C,B,A [ امكانپذير خواهد بود. همچنين زیرا سازمانهاي امروزي در انتخاب محتواي آموزشي، آزادي اقدام دارند، رقابت براي كسب درآمدهاي ناشي از دوره هاي آموزش باعث افزايش كيفيت و كاهش قيمت دوره ها خواهد گردید.

علاوه بر تركيب محتواهاي فروشندگان مختلف، امكان دارد بخواهيد محتواي آموزشي را براي يك فرايند خاص از سازمانتان ، مانند يك كلاس آموزش فروش يا راهنمايي و آموزش نحوه بهره گیری از نرم افزار كامپيوتري خاص ايجاد نماييد. مي توانيد اين كار را خود انجام داده يا از يك تيم متخصص خارجي بخواهيد آن را به انجام برساند. در صورتي كه محتواي آموزشي مورد نظر براساس استانداردهاي صحيحي تهيه و تدوين شده باشد، به راحتي مي توانيد اين بخش را به آن اضافه نماييد.

در ابتداي اين فصل عنوان گردید كه چگونه بهره گیری از رويكردي براي توسعه محتواي آموزشي كه مباني آن را LO تشكيل مي دهد مي تواند باعث ايجاد امكان بهره گیری مجدد از محتوا در وضعيتهاي مختلف گردد. بهره گیری مجدد از LO ها بستگي به بهره گیری از يك استاندارد يكسان براي توليد آنها دارد. همچنين يافتن LO به بهره گیری از روش استانداردي براي تشريح آنها بستگي دارد.

به گونه اختصار قوايدي كه آموزش الكترونيكي استاندارد نسبت به آموزش الكترونيكي غيراستاندارد به توضیح زير مي باشد:

  • آزادي در انتخاب
  • صرفه جويي در هزينه ها
  • دوره هاي قابل حمل
  • دوره هاي تشكيل شده از منابع متعدد
  • محتواي قابل بهره گیری مجدد و قابل شناسايي

مطالعات موردي

چهارمطالعه موردي كه در اينجا یاد شده اند، وجود نياز به استانداردها را در ؟؟ آموزش الكترونيكي روشن مي كنند.

Accountants Ins

Accountants Ins يك مجموعه خدماتي ملي با نيروهاي انساني متخصص مي باشد كه بيش از 30 شعبه در ايالات متحده دارد. حوزه فعاليت آن ارائه امور حسابرسي و مالي بوده و براي افرادي كه تمايل به كار در زمينه هاي مالي و حسابرسي دارند، فرصت شغلي فراهم مي آورد.

دفتر اصلي اين شركت كه در سال 1986 بنيان گذاري گردید، در Burlingam در California بوده و عضو Select Appoint ments (Holdinas) Limited Graup af companies كه بخشي از ؟؟ ، در NV می باشد مي باشد و در عين حال ؟؟ شركت بزرگ در اين زمينه در دنياست.

نيازهاي متعدد اين شركت ، نياز به آموزش الكترونيكي را روشن نمودند كه از آن جمله عبارتند از:

  • پراكندگي جغرافيايي شعب مختلف آن
  • افزايش قابل توجه نيروي انساني آن در دفاتر ميداني[3]
  • تمايل به يادگيري و آموزش در هر زمان
  • نياز به فراهم كردن محتواي آموزشي كه بتوان به راحتي آن را تغيير داده و بروز نمود بدون آنكه نياز به توزيع مجدد آنها باشد.
  • نياز به معرفي روشي كه بتوان به واسطه آن به گونه مؤثر و كارآ به نيازهاي آموزشي افرادي كه تازه استخدام شده اند، پاسخ داده (اين افراد اکثراً در شعب مختلف استخدام مي شدند)

هدف فعاليتهاي مربوط به آموزش الكترونيكي به توضیح زير هستند:

  • فراهم آوردن آموزش در زمينه فروش و دانش لازم براي كارمندان جديد
  • يكپارچه سازي آموزش الكترونيكي نسل اول و ساير محصولات آموزش به شكل يك شبكه داخلي [4] كه بتوان به سرعت آن را راه اندازي نمود.
  • توسعه يك زيرساخت مناسب براي محتواي آموزشي آينده
  • ايجاد محتوايي كه بتوان به راحتي و بدون نياز به توليد و توزيع موضوعات هزينه بر آنرا به روز نمود.
  • ايجاد شيوه اي براي اندازه گيري و بررسي ميزان رسيدن به اهداف آموزشي

راه حل آموزش الكترونيكي انتخابي ، يك LMS را كه مطابق مشخصه AICC CMI ( مدير WBT از Integrity elearling ) شامل مي گردید. نيز اينكه اين راه حل دوره هايي را كه توسط دپارتمان آموزش Accontants Inc طراحي شده و توسط يك شركت ديگر كه از Macromedia Authorware بهره گیری مي كرد توسعه يافته بودن، در بر مي گرفت.طراح دوره هاي Accountants Ins براي انجام موارد زير از طراحي آموزشي و استانداردهاي ارتباطي بهره گرفت:


دیدگاهتان را بنویسید