شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

من همه چيز را در اختيار شما قرار خواهم داد. اين سيستم مي تواند نمرات آنها و مدت زماني كه براي انجام كارهايشان صرف مي كنند و نيز تعداد كليكهايي كه بر روي كامپيوترهايشان انجام مي دهند، در اختيار شما قرار مي دهد. من مي توانم رنگ جورابي كه آنها مي پوشند را به شما اطلاع دهم. تمام قابليتها ممكن، اتاقهاي گفتگو، ويدئو كنفرانس و… را در بر مي گيرد.

آها، استانداردها؟ ام… قطعاً تمام استانداردهاي جديد- AICC، SCORM، HACP، QTI، IMS، LTSC/ TEEE، ISO، ABC، XYZ و…و تمام مطالبي كه موجود می باشد را در بر مي گيرد. ما متناسب با هر سازماني بوده و حتي تاييد شده ايم (Certified). ما همواره پيشرو هستيم….

اين چه چيزي می باشد؟ آيا براي دوره هاي افراد ديگر نيز قابل بهره گیری می باشد؟ البته كه قابل بهره گیری می باشد. استانداردها، به ياد مي آوريد؟ و بله شما مي توانيد مطالب خودتان را نيز بنويسيد. فقط استانداردها را مورد بهره گیری قرار دهيد و تمام اين كارها را به سادگي انجام دهيد.

چگونه كار مي كنيد؟ خوب … آه … من فقط فروشنده هستم و برنامه نويس نمي‌باشم. يك دمو؟ آن را براي شما تهيه خواهم كرد. ولي بدانيد كه مي توانيد اعتماد كنيد كه مفيد خواهد بود. تمام آن براساس استاندارد مي باشد.

مقدمه

درصورتي كه آموزش الكترونيكي و استانداردهاي آن را ترك نمي كنيد بدانيد كه تنها نيستيد. آموزش الكترونيكي براي كساني كه به تازگي وارد اين حوزه شده اند، فقط مجموعه اي از عبارات و لغات معمايي و مجهول، تعهداتي كه فقط اميد تحقق آنها هست، بوده و به نظر آنها اطلاعات علمي موجود بسيار اندك می باشد. كتاب حاضر براي روشن شدن موضوع و ارائه اطلاعات بسيار مفيد طراحي شده در تصميم گيري آگاهانه در قبال آموزش الكترونيكي در سازمانتان به خوبي اقدام كنيد.

اگرچه آموزش الكترونيكي به موضوعي بسيار مهم در آموزش سازمانهاي كل دنيا بدل شده ولي نسبت به ماهيت آن عقايد و افكار بسيار گوناگوني هست. در اين فصل در تمامي كل كتاب را با تشريح آموزش الكترونيكي و اجزاي آن ترسيم مي كنيم. سپس به بررسي دلايل موجود براي وابستگي اش موفقيت آميز آموزش الكترونيكي به پذيرش همگاني استانداردها مي پردازيم. در انتها نيز جهت درك طریقه تكامل استانداردهاي آموزش الكترونيكي تاريخچه استانداردها را مرور مي كنيم. اين تاريخچه در حقيقت با طرح يك مساله شروع، راه حل آن ارائه شده و سپس اين راه حل استاندارد مي گردد نهايتاً اين راه حل به يك استاندارد مورد تاييد بدل مي گردد.

آموزش الكترونيكي چيست؟

“آموزش الكترونيكي” عبارتي می باشد كه در دنياي آموزش كامپيوتري نسبتاً جديد می باشد. هر وقت كه يك كتاب يا مجله را در موردن اين موضوع مطالعه مي كنيد، تعريف متفاوتي را دريافت خواهيد كرد. ديدگاهي كه تقريباً مورد توافق مي باشد، عبارت می باشد از اين كه آموزش الكترونيكي هر نوع محتواي آموزش كه به صورت الكترونيكي ارائه مي گردد را در بر مي گيرد. براساس اين تعريف، اطلاعاتي كه در قالب يك پست الكترونيكي ارسال مي گردد يا در نرم افزار مايكروسافت ورد (Msward) قرار مي گيرد را مي توان آموزش الكترونيكي دانست. البته ما قصد نداريم اين تعريف را به كار ببريم چرا كه بسيار كلي بوده و با هدف اين كتاب سازگاري ندارد. ما حوزه اين كتاب را به گونه اي محدود كرده ايم تا استانداردهايي كه مطرح مي شوند صرفاً به خريداران و توسعه دهندگان فن آوريها و محتواهاي آموزش اينترنتي مربوط شوند. ما آموزش الكترونيكي را به توضیح زير تعريف مي كنيم هر نوع يادگيري، آموزش يا پرورش كه با بهره گیری از فن آوريهاي كامپيوتري شناخته شده خصوصاً فن آوريهاي مبتني بر شبكه اينترنت ارائه مي گردد.

بهره گیری از فن آوريهاي اينترنتي به آن معناست كه محتواي آموزشي بر روي يك وب سرور (Web Server) ذخيره شده و يادگيرندگان با بهره گیری از فن آوريهاي معروف و مناسبي مانند جستجوگرهاي وب و پروتكل هاي شبكمه ICP-IP به آنها دسترسي پيدا مي كنند.

انواع آموزش الكترونيكي

روش‌هاي آموزش الكترونيكي را مي‌توان براساس ميزان تفاوت آنها با استراتژي‌هاي سنتي آموزش دسته بندي نمود.

معمولاً سيستم هاي آموزش الكترونيكي در كنار روش هايي نظير آموزش توسط يك استاندارد راهنما مطالعه فردي، بهره گیری از كتابها ويدئو و… بعنوان بخش هاي يك سيستم جامع آموزش مطرح هستند. بهره گيري از مجموعه اين روش ها زماني اتفاق مي افتد كه سازمان در حال حركت از سيستم سنتي آموزش به آموزش الكترونيكي مي‌باشد. نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه اتخاذ چنين رويكردي بهترين راه حل براي برآورده ساختن نيازهاي آموزشي سازمان مي باشد. اين رويكرد آموزش تركيبي[1] ناميده مي گردد.

آموزش الكترونيكي را مي توان به دو دسته عمده تقسيم بندي نمود، هم زمان و غير هم زمان. اگرچه استانداردهايي كه در اين كتاب مطرح مي شوند بيشتر به آموزش الكترونيكي غير هم زمان مي پردازند، ولي تعريفي از هر دو مقوله در اينجا ارائه مي‌گردد.

“آموزش الكترونيكي هم زمان” از يك مدل آموزشي بهره گیری مي كند كه در آن يك كلاس درس، دوره، سخنراني يا جلساتي با بهره گیری از اينترنت برگزار مي شوند. اين نوع از آموزش الكترونيكي به اين دليل هم زمان ناميده مي گردد كه در آن بايستي تمام شركت كنندگان به گونه هم زمان حاضر باشند. چندين بسته نرم افزاري خاص براي اين مقصود وجود دارند كه امكان گفتگوي On-Line را فراهم آورده و وايت بردهايي الكترونيكي و… در اختيار كاربر قرار مي دهند. اين بسته هاي نرم افزاري، “ابزارهاي مشاركت”[2] ناميده مي شوند. جالب توجه می باشد كه برخي از اين بسته هاي نرم افزاري امكان ذخيره سازي مطالب ارائه شده جهت بهره گیری در آينده را فراهم مي آورند. بدين نحو اين نوع از آموزشها در دسته غير هم زمان قرار مي گيرند.

“آموزش الكترونيكي غير هم زمان” نسخه تحت وب آموزش هاي مبتني بر كامپيوتر[3] (CBT) مي باشند كه عمدتاص از طريق CD-ROM يا شبكه محلي سازمان ارائه مي شوند. عموماً “محتواي آموزشي”[4] از يك سرور تحت وب ارائه و در هنگام صدور تقاضا به كامپيوتر يادگيرنده ارسال مي شوند. بدين ترتيب يادگيرندگان مي توانند در هر زماني كه بخواهند دوره هاي خود را دريافت كنند. معمولاً دوره هاي آموزشي به صورت تمام وقت (24 ساعته) و طي 7 روز هفته (7/24) در دسترس يادگيرنده بوده و در چهارچوب اجازه نامه هاي مناسب و مربوطه، از تمام كامپيوترهايي كه به اينترنت يا اينترنت سازمان متصل هستند، قابل دسترسي مي باشند. محتواي آموزشي مي تواند تركيبي از متن، تصاوير ثابت، تصاوير متحرك، صوت يا فيلم باشد. محتواي آموزشي خوب، تعاملي[5] بوده و به نوعي در آنها ارزشيابي نيز صورت مي گيرد. عموماً محتواي آموزش تسوط يك سيستم مديريت آموزش (LMS)[6] چنين سيستم هايي، امكان دسترسي به دوره ها را از طريق يك منوي شخصي براي يادگيرندگان فراهم آورده و ميزان پيشرفت يادگيرنده در آن دوره ها را بررسي، ثبت و قابل رديابي مي كنند. بخش عمده استانداردهايي كه تا به حال در اين زمينه تدوين شده اند به آموزش الكترونيكي غير هم زمان مربوط هستند.

اجزاي يادگيري الكترونيكي

براي آنكه بتوان آموزش الكترونيكي و استانداردهاي مربوط به آن را درك كرد ضروري می باشد بين دو دسته از اجزاي آن تمايز قائل بشويم. يك دسته اجزايي را شامل مي گردد كه مي توان آنها را “فيزيكي” ناميده اين اجزا وجود فيزيكي (يا حداقل الكترونيكي) دارند. آنها چيزهايي مانند فايلهاي محتواي آموزش، نرم افزار مديريت، و بانك‌هاي اطلاعاتي را شامل مي شوند. دسته دوم اجزايي را شامل مي گردد كه مفهومي هستند مانند دوره ها و دروس، درك واضح و روشن اين اجزاي مفهومي براي بحث در مورد‌ آموزش الكترونيكي ضروري بوده، و بنابراين در آغاز اين دسته را مورد بررسي قرار مي دهيم.

اجزاي مفهومي آموزش الكترونيكي

اشياي آموزشي- اجزاي اصلي و مفهومي آموزش الكترونيكي.

يك شي آموزشي[7] (LO) كوچك ترين بخش محتواست كه به تنهايي مي تواند به عنوان يك وحد با معناي آموزشي مطرح باشد. اندازه دقيق يك LO مي تواند متغير باشد، ولي بهترين عملكرد براي يك LO داشتن هدف يا مقصود آموزش منحصر به فرد مي باشد. هر LO بايستي معنادار و در عين حال مستقل از محتوا باشد، به عبارتي نبايد جهت كامل شدن به بخشهاي ديگر محتواي آموزش وابستگي داشته باشد. اين به آن معناست كه هر LO مي تواند در چندين درس يا دوره مورد بهره گیری قرار بگيرد.

با وجود اين تعاريف، به نظر مي رسد كه LOها بايستي كوچك و متمركز باشند، ولي اندازه واقعي و حوزه آنها به پديد آورنده آنها واگذار شده و بدين ترتيب مقاصد عملي و نه ايده آلي را منعكس مي كنند. قابل توجه می باشد كه هر LO مستقل از اندازه‌اش، كوچكترين واحد آموزشي می باشد كه مي توان به صورت اتوماتيك آن را مديريت و بررسي نمود.

مي توان LOها را بخشهاي سازنده محتواي آموزش الكترونيكي دانست. مي توان از آنها بهره گیری كرده و هرنوع تجربه آموزشي را ايجاد نمود. LOها معمولاً با بلاكهاي LEGO مقايسه مي شوند. از آنجائيكه LOها با استانداردهاي مشابه يا سازگار با هم انطباق دارند، مي توان هر تركيبي از آنها را مورد بهره گیری قرار داد در حاليكه به بهترين وجه با يكديگر هماهنگي خواهند داشت. به گونه كلي مي توان از كنار يكديگر قرار دادن LOها بخشهاي بزرگتري از محتواي آموزش نظير موضوعها، دروس، يا كل دوره‌ها را شكل داد. البته بدون وجود استاندارد سازي، هيچ تضميني نسبت به ايجاد تركيبيقابل بهره گیری از LOها وجود ندارد. (شكل 1-1 را ملاحظه كنيد)

امكان بهره گیری مجدد حائز اهميت می باشد

شايد مهم ترين ويژگي LOها، طراحي آنها به گونه اي كه بتوان آنها را براي محتواهاي آموزشي متفاوت مورد بهره گیری مجدد قرار داد مي باشد. به عنوان مثال تصور كنيد كه يك دوره آموزشي براي نحوه بهره گیری از مايكروسافت اكسل (MS Exel 2000) خريداري مي كنيد.

پس از بررسي دوره، به اين نتيجه مي رسيد كه بخش مربوط به تهيه نمودار ضعيف بوده به طوريكه شما به يك LO ديگر كه خاص نحوه بهره گیری سازمانتان از صفحه گسترده ها می باشد نياز داريد. شما يك LO بهتر براي نمودارها پيدا كرده كه مي توانيد جداگانه خريداري كرده و بخش آموزش داخلي سازمان را مفهوم به توليد يك LOي خاص سازمان مي كنيد. در صورتي كه تمام LOها با يك استاندارد مطابقت داشته باشند، شما خواهيد توانست كه يك دوره خاص را با بهره گیری از اجزايي كه در اختيار داريد، ايجاد نماييد. (شكل 2-1 را ملاحظه كنيد).

LOهاي كوچك‌تر و متمركزتر امكانات بيشتري براي بهره گیری مجدد فراهم‌مي‌آورند. مي توانيد، يك LO را براي هر تعداد از اجزاي آموزشي مركب به كار ببريد. مثلاً، مجموعه وسيع محتواهاي آموزشي را در نظر بگيريد كه مي توانيد در آن از يك LO بهره گیری كنيد كه مربوط به انتخاب متن در نرم افزارهاي مرتبط با Microsoft Windows مي باشد.

برای دیدن قسمت های دیگر این پژوهش لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد بهره گیری کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.


دیدگاهتان را بنویسید