عنوان کامل پایان نامه :

مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

برخي از محققان، بازگشت ادبي را به دو دوره تقسيم مي كنند: دوره ی اول در نظر داشتن سبك عراقي و تقليد از شاعران معروف اين سبك و دوره ی دوم، در نظر داشتن سبك خراساني و تقليد از شاعران اين سبك در كنار در نظر داشتن سبك عراقي(خاتمی، 1374: 201).

شاعراني كه بيش از همه مورد توجه سرايندگان نهضت بازگشت ادبي قرار گرفتند عبارت بودند از: رودكي، فرخي، انوري، خاقاني، منوچهري، فردوسي، ناصر خسرو، نظامي، مولوي، سعدي و حافظ (خاتمی، 1374: 211).

شاعران اين دوره طبع خود را در همه­ی قالب­ها مي­آزمودند اما قصيده و غزل بيشتر مورد پسند واقع مي گردید. اين نكته قابل ذكر می باشد كه غزل سرايان و قصيده سرايان به گونه جداگانه فعاليت نمي­كردند؛ يعني برخي از شعرا غزلسرا و برخي قصيده سرا نبودند، بلكه هر شاعري مي­كوشيد در هر دو زمينه به فعاليت بپردازد و به اقتضاي شعري كه مي­سرود از سبك­هاي مختلف و قالب­هاي متفاوت بهره مي­جست( شمس لنگرودی، 1375: 48).

موضوعات و مضامین شعرای این دوره که مورد توجه سرایندگان دوره بازگشت بوده می باشد بیشتر توصیفات، مدح، وعظ و اندرز، مدایح و مراثی معصومین، داستانهای حماسی، تاریخی، دینی، داستانهای عاشقانه و غزل بوده می باشد.

این نکته در مطالعه تاریخ ادبیات در دوره­ی بازگشت ادبی نیز قابل توجه می باشد که در این دوره، راه ایران و هند از یکدیگر جدا گردید. ایران راه خود را در پیش گرفت اما افغانستان و ترکستان همچنان به هند وفادار ماندند و بازگشت ادبی از میان کشورهای فارسی زبان، تنها در ایران پا گرفت و طرفداران جدی پیدا نمود و مقبولیت پیدا نمود، اما در خارج از ایران بویژه در هندوستان و افغانستان و ترکیه سبک هندی هنوز رایج می باشد و شعرا به این سبک سخن­پردازی می­نمایند و معنی­آفرینی می­کنند (خاتمی، 1371: 54 ).

 

نهضت بازگشت و تاًثیر آن در ادبیات فارسی

تقریباًًًًً همه­ی محققان ادبی بر این هستند که شالوده­ی دانش سبک شناسی در دوره­ی بازگشت و با کوشش و دقت نظر شاعران این دوره در متون گذشته پی­ریزی شده­­می باشد. ” شاعران دوره­ی بازگشت در حقیقت نخستین سبک­شناسان ایران هستند یا نخستین کسانی هستند که بدون اینکه خود بدانند به مطالعه سبک­شناسی اشتغال ورزیدند. سبک­شناسی فی­الواقع بدون این که نامی داشته­باشد در همین دوره آغاز می­گردد، زیرا شاعران برای تقلیدهای درست، مجبور بودند به همه­ی جوانب مختصات زبانی و فکری و ادبی آثار قدما دقیق شوند “(شمیسا، 1381: 320).  به نوشته ملک الشعرای بهار از عهد صفوی به بعد در کتاب های تذکره به مفاد معنی “سبک ” برمی­خوریم و متوجه این نکته می­شویم که در آن عهد شعرشناسان متوجه معنی” سبک “شده بودند (بهار،1384: مقدمه). شاعران و محققان آن دوره پس از مطالعه متون گذشته  “معلومات و اطلاعاتی و قوانینی بدست آوردند که شفاهاً و سینه به سینه نقل می گردید و نخستین بار ندیم باشی مشهدی این اصول و قوانین را در مشهد تدریس نمود” (آذربیگدلی، 1366 :63 ).

افزون بر آن چیز که ذکر گردید، نهضت بازگشت اثر دیگری نیز داشت و آن به قول شمیسا خانه تکانی در شعر فارسی و مروری همه جانبه در میراث ادبی بود، یعنی تکیه بر خوب ها و رد و تضعیف بدها (شمیسا، 1381 :319). که البته نظیر این حرکت که به یک اعتبار نگاهی دو باره به میراث کهن ادبی بود در ادبیات بسیاری از اقوام اتفاق افتاده می باشد. در غرب از آغاز قرن شانزدهم تا قرن هفده نهضت کلاسیسم یا سنت گرایی پیدا می­گردد …[که] عیناً مثل مکتب بازگشت به زبان استواری و رونقی می­بخشد اما البته فکر تازه­ای به ادبیات اضافه نمی­گردد …اتفاقاً از اصول کلاسیسم تقلید از طبیعت، رعایت ایجاز و بلاغت و عقل گرایی می باشد که در شعر دوره­ی بازگشت هم به صورت وصف طبیعت، سادگی و روشنی و فخامت زبان دیده می­گردد. در ادبیات عرب هم شبیه به این جریان حرکة الا حیا (جنبش باز آفرینی) می باشد (شمیسا، 1381 :319).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. سبک بازگشت چیست و در چه زمانی اتفاق افتاده می باشد؟ 2. تفاوت سبک بازگشت با سبک هندی چیست؟
  2. تأثیر نشاط اصفهانی در سبک بازگشت چه اندازه می باشد؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: