مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

ارزیابی کلی

با در نظر داشتن آثار مطالعه شده از این نویسنده، بایستی گفت شیوه‌ی او در طنزنویسی بیشتر بر پایه‌ی طنزهای ملایم استوار می باشد. در واقع، موضوع از اهمیت بیشتری نسبت به تکنیک برخوردار می باشد. به طوری که می‌توان گفت حسن‌زاده تکنیک‌های طنز را بر موضوع پیاده کرده و به خاطر بهره گیری از تکنیک، تغییری در موضوع مورد نظر خود نداده می باشد. به همین دلیل معمولاً در آثارش با تعدد و تنوع تکنیک‌ها روبه‌رونیستیم.

طرح مضامین و موضوعات از سوی نویسنده بیشتر در قالب کنایه و انتقاد از بعضی رفتارها و فرهنگ‌های نادرست اظهار شده می باشد. این لحن کنایه‌آمیز حتی در نام‌گذاری بعضی داستان‌ها مانند ماست‌مالی و روز جهانی زلزله  دیده می گردد. طنز موجود در داستان‌های لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ی خوشبخت طنزی ملایم و ظریف می باشد. به این معنا که نویسنده از تکنیک‌های چندانی بهره گیری نکرده و در همان موارد  از اغراق درمورد‌ی یک تکنیک اجتناب کرده می باشد. با در نظر داشتن این که موضوع داستان‌ها برگرفته از زندگی عادی و روزمره می باشد، بهره گیری از طنز ملایم به واقعی‌تر و ملموس‌تر شدن اثر کمک فراوانی کرده می باشد. به طوری که همه‌ی تکنیک‌ها در فضاهایی واقعی و به شکلی کاملاً ساده رخ می‌دهند. سادگی و کوتاهی داستان‌ها، باعث ارتباط بهتر و نزدیک‌تر مخاطب نوجوان شده و در نهایت، او را به تأمل و درنگ درمورد‌ی داستان وامی‌دارد. به ویژه این‌که داستان‌ها با اتفاقی معجزه‌آسا پایان نمی‌یابند تا همه چیز به صورت غیرواقعی به سرانجام برسد. این، ویژگی داستان‌های معاصر می باشد که اتفاق‌ها و ماجراهای عجیب و تخیلی در آن‌ها رخ نمی‌دهد. حسن‌زاده در این مجموعه، با دعوت مخاطبش به تماشای یک زندگی شبیه به زندگی و شخصیت خود آن‌ها، انتقاد خود را به بعضی روابط و فرهنگ‌ها و عادات نادرست اظهار کرده می باشد.

 

 

4.2. فریدون عموزاده خلیلی

1.4.2. درمورد نویسنده

خلیلی که تا کنون بیش از 16 کتاب و کار گردآوری شده منتشر کرده، نخستین اثرش را در سال ۱۳۶۰به چاپ رساند. او در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ مسئولیت‌های مختلفی همچون دبیر شورای ادبیات، مسئول واحد قصه، مسئول واحد کودک و نوجوان، مسئول جُنگ سوره بچه‌های مسجد و… را در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عهده داشت. وی از پایه‌گذاران دفتر هنر و ادب کودک و نوجوان و دبیر شورای مدیریت در سال ۱۳۶۵ بود. عموزاده در سال ۱۳۶۷ در تأسیس ماهنامه‌ی سروش نوجوان مشارکت نمود و تا ۱۰ سال عضو شورای سردبیری این مجله بود. راه‌اندازی اولین روزنامه‌ی ویژه‌‌ی نوجوانان در تاریخ مطبوعات ایران به نام آفتابگردان از افتخارات عموزاده می باشد. عموزاده بارها در جشنواره‌های مختلف عضو هیأت داوران بوده‌ می باشد. او هم‌چنین مدتی کوتاه در مرکز ملی گفت‌وگوی تمدن‌ها مسئول بخش کودک و نوجوان و دبیر همایش بین‌المللی« بچه‌های زمین سلام» بود. بعضی از داستان‌های او عبارتند از فریاد کوهستان، سه ماه تعطیلی، روزهای امتحان، دوچرخه‌ی آقاجان، آن شب که بی‌بی مهمان ما بود، دو خرمای نارس، قصه‌های سینمایی بابام، خدای روزهای بارانی، مجموعه 4 جلدی کلاغ‌های بولوار ساعت و…

 

2.4.2. آثار

1.2.4.2. پروفسور اسکولسکی و ژنرال پیسکولسکی

اختصار‌ی داستان

کتاب، دربردارنده‌ی سه داستان کوتاه درمورد‌ی رویارویی پروفسور اسکولسکی و ژنرال پیسکولسکی، در سه جایگاه گوناگون می باشد. در داستان اول، پروفسور که قرار می باشد یک موشک جنگی برای ژنرال آماده کند، با گم‌شدن عینکش سخت و پیچیده می گردد. با شایع‌شدن این خبر که تمام دانش پروفسور در عینکش بوده، همه‌ی مردم شهر کوشش دارند در یافتن عینک از یکدیگر پیشی بگیرند. در پایان، همدم خانم، خدمتکار پیر پروفسور، عینکرا پیدا کرده و به پروفسور برمی‌گرداند. داستان دوم، شهردار، درمورد‌ی رقابت ژنرال و پروفسور برای شهردار شدن می باشد. ژنرال و پروفسور که آراءشان در انتخابات مساوی شده، به فکر یافتن چاره‌ای برای انتخاب شهردار می‌افتند که در نهایت، با پیدا شدن یک رأی نامشخص در منقار یک کلاغ، همه‌ی کوشش آن‌ها بی نتیجه می‌ماند.

عنوان داستان سوم، دستگاه الفباربا مانیتیک، اختراع تازه‌ی پروفسور می باشد که به وسیله‌ی آن‌ می‌تواند تمام حروف الفبا را از مغز فرد مورد نظر پاک کند. ژنرال که از پروفسور انتظار ساختن  وسیله‌ای برای مقابله با دشمنان را داشته، با اطلاع از این خبر، اختراع پروفسور را به تمسخر می‌گیرد. پروفسور  دستگاه را روی مغز ژنرال امتحان می کند و به این ترتیب تمام حروف و واژه‌ها از مغز ژنرال پاک می شوند. در این بین، سرکار استوار که مدام از طرف ژنرال تحقیر می گردد، برای انتقام از او، به گونه ناخواسته، مغز تمام مردم شهر را از واژه پاک می کند. سیصد سال بعد یک کلاغ با بهره گیری از این دستگاه، دوباره مردم شهر را به حالت اولیه برمی‌گرداند.

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1- تکنیک‌های طنز و مطایبه به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پرکاربردترین آن‌ها معرفی شوند.

2-آثار مطالعه شده از نظر كاربرد تكنيك‌هاي طنز با یکدیگر مقایسه شوند و بهترین نمونه‌ها مشخص گردند.

3-سیر طنزپردازی آثار داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد و دگرگونی‌هایی که در این آثار رخ داده، مطالعه شوند.

4-آثار از نظر موضوعي نيز مورد تحليل و ارزيابي قرار بگيرند.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد