عنوان کامل پایان نامه :

مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

حسن تعلیل

 

چه عجـب خلق اگـر از تو به غفـلت گذرنـد
آنکه دردیش نباشد چه کند درمان را

 

ایهام: کلمه ای در کلام حداقل به دو معنی به کار رفته باشد (قدما در معنی ایهام می گفتند که واژه دو معنی نزدیک و دور دارد و مراد گوینده معنی دور می باشد) (شمیسا، 1386: 124).

 

حال این قوم چه دانی تو که بهتر دانند
از نشاطی که بود فاش غم پنهان را

 

ایهام تناسب: فقط یکی از دو معنی کلمه در کلام حضور داشته باشد، اما معنی غایب (یکی از معانی دیگر کلمه) با کلمه یا کلماتی از کلام ارتباط یا تناسب داشته باشد (اما در معنی مدخلیّت ندارد) (شمیسا، 1386: 128).

 

ای که در کار نشاطت نظری هست مجوی
راز این غمزده ی دلشده ی حیران را

 

تشبیه

 

عهد گل تازه گردید آن ساقی گلچهره کجاست
تا ز پیمانه به ما تازه کند پیمان را

 

اضافه تشبیهی(ساقی گلچهره): حسی به حسی، مقیّد، مفصّل، مؤکّد

 

دیده بستم که دل از یاد توام بستان می باشد
غیر از به رویت نگشایم در این بستان را

 

تشبیه دل به بستان: عقلی به حسی، مفرد، مفصّل، مؤکد

 

شاید از پرتو او روز وصالی سازد
آنکه از بخت من آورد شب هجران را

 

اضافه تشبیهی (روز وصال): عقلی به حسی، مفرد، مفصّل، مؤّکد، مشروط

اضافه تشبیهی (شب هجران): عقلی به حسی، مفرد، مجمل، مؤّکد، مشروط

 

استعاره

 

دیده بستـم که دل از یـاد توام بسـتان اسـت

غیر از به رویت نگشایم در این بستان را

 

استعارمصرّحه: بستان استعاره از دل

 

غزل 13

 

 

منع نظّاره روا نیست تماشایی را
یار ما شاهد هر جمع بود وین عجب می باشد
وقتم امشب همه در صحبت بیگانه برفت
ساقی امشب می از اندازه فزون می دهدم
نیکنامان در دوست پناهت ندهند
خواجه زین در به سلامت سر خود گیرد کاش
دل آسوده اگر می­طلبی عشق طلب
بگذارید که تا سر نهم اندر ره دوست
دلم از سینه به تنگ می باشد که در خانه نشاط
ور نه فرقی نکند زشتی و زیبایی را
که به خود ره ندهد عاشق هر جایی را
تا چرا شکر نگفتم شب تنهایی را
تا بشویم به قدح دفتر دانایی را
تا به خود ره ندهی شنعت رسوایی را
که ز سر می ننهد عادت خود رایی را
عاقلان نیک شناسند تن آسایی را
یا بگیرید ز من این سر سویدایی را
نتوان داشت نگه، مردم صحرایی را
(نشاط اصفهانی، 1379: 70)

سطح زبانی

الف)آوایی

موسیقی بیرونی یا وزن: فاعلاتن، فعلاتن، فعلاتن، فع لن

بحر شعر: رمل مثمن مخبون اثلم

موسیقی کناری یا قافیه

کلمات قافیه: تماشایی، زیبایی، هرجایی، تنهایی، دانایی، رسوایی، خودرایی، تن آسایی، سودایی، صحرایی

حرف روی متحرک: مصوت بلند ا می باشد و حروف زاید ی می باشد

موسیقی درونی

سجع مطرف: تماشایی، زیبایی (1)

تکرار واژه: را (1)   سر( 6 ،8)   آسوده(7)  طلب(7)

تکرار صامت واحد: صامت ج (2)  صامت ت (5)

تکرار مصوت: مصوت بلند ی (1و 4)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     
  1. سبک بازگشت چیست و در چه زمانی اتفاق افتاده می باشد؟ 2. تفاوت سبک بازگشت با سبک هندی چیست؟
  2. تأثیر نشاط اصفهانی در سبک بازگشت چه اندازه می باشد؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: