دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت 

تکه ای از متن پایان نامه :

 

متحیّر شدند که با آیات متشابه و اخبار پیامبر امینk چه کنند. احمدبن حنبل و داوود بن علی اصفهانی و جماعتی از ائمه مانند: مالک بن انس و مقاتل بن سلیمان اقدام کنند. آنان گفتند ما به آن چیز که که در قرآن و سنت وارد شده ایمان می‌آوریم، بدون آن که متعرّض تأویل شویم.[1]

گویا عامل اساسی برای این تمسک شدید که از احمدبن حنبل مشاهه می‌کنیم آن می باشد که او در عصر خود فتنه­ها و خصومت­ها و مجادله های کلامی را نظاره نمود و از طرفی نیز افکار غریب و عقاید گوناگون و تمدن­ها را ملاحظه نمود که چگونه در حوزه های علمی اسلامی وارد شده می باشد. لذا برای نجات اعتقادات اسلامی به سلفی گری شدید روی آورد.[2]

سلفیه جدید (فرقه وهابیت)

حقیقت مطلب آن می باشد که بین سلفیه و وهابیان فرقی نیست، آنان دو روی یک سکه اند. وهابیان امروز همان عقاید و افکار سلفیه ای گذشته را دارند. اینان داخل جزیره العرب، وهابی حنبلی هستند و هنگامی که افکارشان را به خارج صادر می‌کنند به اسم سلفی می باشد. [3]

واقع امر این می باشد که وهابیت نشأت گرفته از سلفیت می باشد، محمدبن عبدالوهاب کسی می باشد که مردم را به افکار ابن تیمیه و قدمای حنابله دعوت نمود، کسانی که ادعای سلفی گری داشتند. [4]

سلفیون معاصر همان پیروان ابن تیمیه و بزرگان حنابله اند که آنان را امام و مرجع خود به حساب می‌آورند. آنان دوست ندارند که خود را وهابی بنامند و از این نام ناخشنودند و لذا ادعا می‌کنند این تفسیر مخالف آیات قرآن زیرا: لَیسَ کمِثْلِهِ شَىْءٌ[5]و (وَ لَمْ یکن لَّهُ کفُوًا أَحَدُ[6] مى باشد که خداوند را از هر گونه تشبیه به صفات مخلوقات باز داشته می باشد.

انتشار افکار باطل «ابن تیمیه» در دمشق و اطراف آن غوغایى به پا نمود، گروهى از فقهاء علیه او قیام کرده و از جلال الدین حنفى قاضى وقت محاکمه وى را خواستار شدند، ولى وى از حضور در دادگاه امتناع ورزید.

«ابن تیمیه» همواره با آراء خلاف خود افکار عمومى را متشنّج، و معتقدات عمومى را جریحه دارمى­نمود، تا اینکه هشتم رجب سال 705 هـ ق، قضات شهر همراه با وى در قصر نائب السلطنه حاضر شدند، و کتاب «الواسطیة» وى قرائت گردید، پس از دو جلسه مناظره با «کمال الدین زملکانى» و اثبات انحراف فکرى و عقیدتى «ابن تیمیه» او را به مصر تبعید کردند. در آنجا نیز بخاطر نشر اندیشه هاى انحرافی توسّط «ابن محلوف مالکى» قاضى وقت

[1]– شهرستانی، عبدالکریم، ملل و نحل، ص 95 و 96

[2] – سیروان، عبدالعزیز عزالدین، العقیده للامام احمدبن حنبل، ص 38

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

[3] – رضوانی، علی اصغر، سلفی گری، ص 28

[4] – همان منبع، ص 28

[5] – شوری/11

[6] – اخلاص /4

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه