مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

 

هم‌چنین در داستان نیش و نوش  در توصیف شدت خشم راوی از این تکنیک بهره گیری شده می باشد:

 یک مرتبه نوک دماغم از بغض تیر می‌کشد وراه گلویم انگار که یک کوفته تبریزی را نجویده قورت داده باشم، بسته می گردد و نزدیک می باشد که خفه بشوم. ده تومانی قرمز هم می‌سوزد و آتشم را تندتر می کند، دستم را می‌گیرم زیر شیر آب تا خنک شوم و کمی هم به صورتم می‌زنم. نه، این آتش را فقط ماشین آتش‌نشانی حریف می باشد. صدای بابا تکانم می‌دهد و درجا یخ می‌کنم.( ص28 و29)

نمونه‌های اظهار شده نشان‌دهنده‌ی سطحی بودن و تا اندازه‌ای تکراری بودن توصیف نویسنده در اظهار اغراق‌گونه‌ی مسائل می باشد. این‌که چراغ آشپزخانه و قاب عکس دیوار از صدای عطسه‌ به لرزه درمی‌آیند و آتش خشم شخصیت داستان فقط با ماشین آتش‌نشانی خاموش می گردد، تصاویری کلیشه‌ای هستند که از قدرت تأثیرگذاری و بار طنز چندانی برخوردار نیستند.

کوچک‌کردن: نویسنده در دو داستان نیش و نوش و یخچالی که سرما خورده بود بیشتر از دیگر داستان‌ها از کوچک‌کردن بهره گیری کرده می باشد.  یخچالی که سرما خورده بود از زبان یخچال کهنه و قدیمی، تحقیر و بی‌توجهی افراد خانواده را نسبت به خود اظهار می کند:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 صدای پری خانم را می‌شنوم که سفارش می کند:« امروز دیگه هرجوری شده این تابوت رو ردش کن بره».( ص43)

 دوباره عطسه می‌کنم اما این بار یواش. درم باز نمی‌گردد و فقط صدا می‌دهم. اکبر آقا درم را باز می کند و می‌گوید:« خب، حالا با این جنازه چی کار کنیم؟»( ص47)

هم‌چنین رفتار سمساری که برای خرید یخچال آمده  در کل، همراه با کوچک‌کردن می باشد؛ هرچند این کوچک‌کردن بیشتر به قصد نشان‌دادن رفتار و طرز تفکر این قشر به صورت کلی می باشد. سمسار که با بی‌ارزش نشان‌دادن یخچال کوشش در خرید آن با قیمتی ارزان دارد، در طرز اظهار و رفتارش اظهار بی‌میلی می کند:

 مثل بقیه طوری نگاهم می کند، انگار که یک شیر مرده دیده. قیافه‌اش را درهم می‌کشد و می‌گوید:« نفتیه؟!»

اکبر آقا می‌گوید:« نفتی!»

مرد می‌گوید:« آخه ظاهرش خیلی اسقاطه. گفتم شاید نفتی باشه».

… بعد می گردد و می گردد، پایین پایم که رنگش پریده را پیدا می کند و می‌گوید:« این که پوسیده‌اس!»

اکبر آقا، به بچه‌هایش که حالا همه آمده‌اند و به نرده‌های ایوان تکیه زده‌اند نگاهی می کند و می‌گوید:« پوسیده چیه؟ رنگش پریده، تو اسباب‌کشی این‌جور شده».

مرد، درم را باز می کند. می‌گوید:« خیر، نه رو داره نه تو! موتورش چی؟سالمه؟»اکبر آقا می‌گوید:« سالم سالم، کار می‌کنه عین ساعت. بزنم تو برق ببینی؟»

مرد می‌گوید:« نه نمی‌خواد». و با بی‌میلی می‌گوید:« چند؟»( ص44)

 

 

ساختارهای زبانی:

تشبیه:

از این شیوه به غیر از در چند مورد محدود، بهره گیری‌ی چندانی نشده می باشد. نویسنده در همین موارد اندک، از تشبیهات ساده همراه با طنزی ملایم بهره گیری کرده می باشد:

 … لحظه‌هایی هم هست که مامان از ترس ذغالی شدن روزگارش به من التماس کند و مثل ژله‌ی توت‌فرنگی بلرزد.( ص18)

 رنگ پری خانم عین گوشت تازه‌ی گوساله قرمز شده…( ص46)

 

 

3.2.3.2. هندوانه به شرط عشق

اختصار‌ی داستان

این مجموعه در بردارنده‌ی شش داستان اپیزودیک درمورد‌ی یک خانواده می باشد. هریک از این داستان‌ها ماجرای خاصی می باشد که افراد خانواده به‌نوعی با آن درگیر هستند. شخصیت‌های محوری در کل کتاب افراد خانواده‌ی کیکاووس هستند و در هر بخش، شخصیت‌های مقطعی وارد داستان می شوند. نویسنده، ماجراهای ساده و روزمره‌ی زندگی را دست‌مایه‌ی نوشتن این داستان کرده تا توجه مخاطب را به مسائل به ظاهر بی‌اهمیت جلب کند. داستان اول مجموعه، سه خمیازه‌ی جانانه به حس حسادت موجود بین دو خانواده‌ی میهمان و میزبان پرداخته که با یک اتفاق ساده‌ی طنزآمیز به پایان می‌رسد. درخت دوستی، ماجرای یافتن یک بیت شعر برای سه‌چرخه‌ی آقا جلیل، همسایه‌ی کیکاووس می باشد که پس از درگیری‌های فراوان بین افراد خانواده برای یافتن شعر مناسب، سه‌چرخه با درخت برخورد می کند و دچار خسارت می گردد. سفر به خیر سلطان سنجر درمورد‌ی پسر پسر دایی شوهر خاله‌ی عمه‌ی مادر کیکاووس می باشد که به قصد سفر به تایلند به تهران آمده و یک شب در خانه‌ی کیکاووس مهمان شده می باشد. گم‌شدن کیف مدارک و بلیط سلطان سنجر در خانه‌ی کیکاووس باعث ایجاد سوءظن او نسبت به خانواده‌ی کیکاووس می گردد. بخش چهارم با عنوان ساعت عقرب درمورد‌ی یک ساعت خراب قدیمی می باشد که پس از تعمیر در ساعت‌سازی، دوباره خراب شده می باشد. همین قضیه به درگیری کیکاووس و مرد ساعت‌ساز منجر شده که در نتیجه‌ی آن ساعت‌ساز راهی بیمارستان می گردد. در داستان مرغابی‌های شب با رفتار بچه‌گانه‌ی سعید و سوسن در جشن عروسی که در نهایت به اتفاقی ناخوشایند منجر می گردد، روبه‌رو هستیم. داستان پایانی، هندوانه به شرط عشق می باشد که لجبازی پدر و مادر را در مورد یک ماجرای ساده مورد نقد قرار می‌دهد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1- تکنیک‌های طنز و مطایبه به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پرکاربردترین آن‌ها معرفی شوند.

2-آثار مطالعه شده از نظر كاربرد تكنيك‌هاي طنز با یکدیگر مقایسه شوند و بهترین نمونه‌ها مشخص گردند.

3-سیر طنزپردازی آثار داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد و دگرگونی‌هایی که در این آثار رخ داده، مطالعه شوند.

4-آثار از نظر موضوعي نيز مورد تحليل و ارزيابي قرار بگيرند.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد