تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تکه ای از متن پایان نامه :

يكي از هدف هاي سازمان آموزش و پرورش بالا بردن سطح توانايي هاي دانش آموزان می باشد كه به صورت عملكرد تحصيلي عنوان مي گردد. بالا بردن عملكرد تحصيلي دانش آموزان مساله پيچيده اي می باشد كه تعامل عوامل انگيزشي و شناختی- اجتماعي يادگيري را در بر مي گيرد. تبیین و توضیح عملکرد تحصیلی و پژوهش پيرامون عوامل مربوط به موفقیت تحصیلی، مهمترین موضوع در آموزش و تحصیل دانش آموزان و یک پیش بینی کننده مهم از عملکرد دانش‌آموزان در سطوح بالاتر تحصیلی و نتایج شغلی مانند عملکرد شغلی و حقوق و مزایا (درآمد) می باشد (رابن و مک کوچ[1]، 2005).

یادگیری را می توان بنیادی ترین فرآیندی دانست که در نتیجۀ آن، موجودی ناتوان و درمانده در طی زمان و در تعامل با رشد جسمی به فرد تحول یافته ای می رسد که توانایی های شناختی و قدرت اندیشه وی حد و مرزی نمی شناسد. در طی این فرآیند، موجود انسانی از جستجوی محل آشامیدن، خوردن و شناسایی اندام های بدن و دست چپ و راست خود شروع کرده، تا جستجوی پیچیده ترین اسرار خلقت و طبیعت ادامه می دهد. تنوع بسیار زیاد و گسترۀ زمانی یادگیری بشر که به گستردگی طول عمر اوست، باعث شده که علی رغم تفاوت های زیادی که بشر‌ها در یادگیری با هم دارند، بعضی افراد در طریقه عادی یادگیری و آموزش نیز دچار مشکل شوند (سیاح سیاری، 1386).

مشکل واقعی این دانش آموزان این می باشد که هیچ وقت یاد نگرفته اند که چگونه یاد بگیرند. در این خصوص، پژوهشگران تعدادی از عوامل و رفتارهای موثر بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان را شناسایی و تحقیقات زیادی نیز اثربخشی آنها را تأیید نموده اند. مانند این عوامل می توان به راهبردهای شناختی و فراشناختی در یادگیری تصریح نمود. مقصود از راهبردهای شناختی و فراشناختی رفتارهایی می باشد که دانش آموزان در جریان یادگیری یا حل مسئله به گونه فعال به کار می گیرند تا عملکرد خودشان را تنظیم و هدایت کنند. این مهارت ها به دانش آموزان کمک می کند تا نتایج کوشش هایشان را ارزیابی کنند و میزان تسلط خود را بر مطالبی که خوانده اند ارزیابی کنند (عابدی،  1389).

این راهبردهای فراشناختی شامل سه راهبرد زیر می باشد:

يا پنهان پشتيباني مي­گردد بر اساس اين پژوهش پيوند بين برنامه ريزي راهبردي و يادگيري سازمان يافته به عنوان کنش متقابل، پويا و سيال تعريف مي‌گردد و ارتباط بين سازماندهي، گاهي آشكار و گاهي نهان می باشد و گاهي حتي از فرايندهاي تصادفي در يك برنامه ريزي راهبردي سازمان يافته بهره گیری ميشود تا از طريق آن نيروي كار به گونه­اي آگاهانه پرورش يابد دانش و داده­ها ذخيره و بازيابي و منتقل شوند آگاهي و درك از محيط بيروني ايجاد گردد، رفتار بر اساس تجارب گذشته شروع به تغيير كند، فرهنگ يادگيري مورد حمايت قرار گيرد. شبكه اطلاعات فعال نگه داشته گردد و پيشرفت­هاي موفقيت آميز ادامه يابد (اندليچ، 2001). سازمان دهي- برنامه ريزي كليد موفقيت در سال­هاي مياني مدرسه می باشد اما براي

[1] . Ruban &Mc Coach

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه