دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت 

تکه ای از متن پایان نامه :

 

3. عبدالله بن سلام

او که از دانشمندان معروف یهود بود، در زمان حیات پیامبرk مسلمان گردید و پس از اظهار اسلام، همچنان عرق یهودی‌گری داشت و طبق نقل محدثان اهل سنت او از پیامبر اجازه خواست یک شب قرآن بخواند و یک شب تورات و پیامبر هم به او اجازه داد.[1] آیا به راستی پیامبر اجازه می‌داد که تورات تحریف شده، همردیف قرآن گردد و مسلمانان آن را مانند قرآن تلاوت کنند؟

و نیز نقل می‌کنند که ابن سلام از پیامبر اجازه خواست که روز شنبه را که روز مقدس یهودیان بود گرامی بدارد و در نماز به جای قرآن تورات بخواند، اما پیامبر اجازه نداد.[2]

ابن سلام، برای خوشایند مسلمانان جملاتی را در وصف پیامبر اسلام به نقل از تورات نقل می‌نمود. مانند اینکه می‌گفت: در تورات در سطر اول نوشته شده: محمد پیامبر خدا و بنده برگزیده اوست. زادگاه او مکه و محل هجرت او مدینه می باشد و سلطنت او در شام خواهد بود.[3]

تورات زمان ابن سلام همان توراتی می باشد که اکنون در دست ماست و هیچگاه چنین جمله‌ای در آن وجود ندارد و جالب اینکه در این جملات گفته شده که سلطنت او در شام خواهد بود! و این ماهیت ابن سلام را نشان می‌دهد و بی‌جهت نیست که او مانند کعب‌الاحبار و تمیم داری و سایر طراحان روایات اسرائیلی پس از قتل عثمان همگی به شام رفتند و در کنار سفره معاویه قرار گرفتند.

دیگرش ضمن اینکه روایات او را بیشتر برگرفته از اسرائیلیات می‌داند، او را توثیق می کند، اما در انتها می‌گوید: قلانس (یکی از حدیث شناسان) او را تضعیف کرده می باشد.[4]

ابن کثیر دمشقی درمورد وهب بن منبه و کعب الاحبار و روایات عجیب و غریب آنها گفته می باشد: خدا از تقصیر این دو نفر بگذرد که این دو از اخبار بنی اسرائیل و عجائب و غرائب از آن چیز که شده می باشد و آن چیز که نشده می باشد و مطالبی که تحریف و تبدیل و یا نسخ شده می باشد به امت اسلامی منتقل کرده‌اند.[5]

از معاصران از اهل سنت هم کسانی عقیده دارند که کعب الاحبار و وهب بن منبه در نقل‌هایی که کرده‌اند، سوء نیت داشته‌اند.

محمود ابوریه می‌گوید: یکی از کسانی که با اصرار فراوان اسرائیلیات را وارد تفسیر کرده‌اند، وهب بن منبه می باشد که پس از کعب الاحبار در ردیف دوم قرار دارد و این برای مشوّه کردن تفسیر قرآن با وارد کردن خرافات در آن بوده می باشد.[6]

[1] – متقی هندی، علاء الدین علی بن حسام، کنز العمّال، ج13، ص481.

[2] – حلبی، ابوافرج نورالدین علی، السیرة الحلبیّه، ج1، ص33.

[3] – ابوریّه، محمود، اضواء علی السنه المحمدیّه، ص 151.

[4] – ذهبی، شمس الدین محمد، میزان الاعتدال، ج4، ص352.

[5] – ابن کثیر، ابوالفداء، تفسیر القرآن العظیم، ج3، ص379.

[6] – ابوریّه، محمود، إمنوا علی السنه المحمدیه، ص185.

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه