تکه ای از متن پایان نامه :

 

به زندان محکوم گشت، و سپس در 23 ربیع الأوّل سال 707 هـ ق، از زندان آزاد گردید، ولى بخاطر پافشارى بر نشر عقاید باطلش، قاضى «بدر الدین» وى را محاکمه نمود و احساس نمود که وى در قضیه توسل به پیامبر گرامىk ادب را نسبت به حضرت رعایت نمى کند، بنابر این او را روانه زندان نمود.[1]

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

عاقبت در سال 708 هـ ق، از زندان آزاد گردید، ولى فعّالیت مجدّد وى باعث گردید که آخر ماه صفر سال 709 هـ ق، به اسکندریه مصر تبعید گردد، و پس از هشت ماه به قاهره بازگردد.

ابن کثیر مى نویسد: در 22 رجب سال 720 هـ ق، به خاطر فتاواى دور از مذاهب اسلامى به دار السعاده احضار گردید، و قضات هر چهار مذهب (حنفى، مالکى، شافعى و حنبلى) او را مذمّت و به زندان محکوم کردند، تا اینکه در دوّم محرّم سال 721 هـ ق، از زندان آزاد گردید.

ابن حجر عسقلانى و شوکانى از علماء بزرگ اهل سنّت مى نویسند: قاضى شافعى دمشق دستور داد که در دمشق اعلان کنند که: من اعتقد «ابن تیمیه حل دمه وماله».[2] هر کس معتقد به عقاید « ابن تیمّیه» باشد. خون و مالش حلال می باشد. « من اعتقدة ابن تیمیه حل دمه و ماله»

شهر دِرْعِیه را براى اقامت برگزید و با پیمان جدیدى که با محمد بن سعود حاکم درعیه بست که حکومت از آن محمد بن سعود و تبلیغ به دست محمد بن عبد الوهاب باشد.

او در آغاز کار به مطالعه زندگى نامه مدّعیان دروغین نبوّت مانند «مُسَیلمه کذّاب»، «سَجاج» «أسود عَنْبسى» و «طلیحه أسدى» علاقه خاصّى داشت، برخى از اساتید و علماء و حتّى پدرش وى را گمراه دانسته و مردم را از اطاعت وى منع مى کردند.[3]

اوّلین کتابى که بر ردّ عقاید باطل وى نوشته گردید توسّط برادرش «سلیمان بن عبد الوهّاب» به نام «الصواعق الإلهیة فی الردّ على الوهّابیة» بود.

اوّلین کارى که «محمّد بن عبد الوهّاب» انجام داد، ویران کردن زیارتگاههاى صحابه، و اولیاء در اطراف عُیینه بود، که مانند آنان تخریب قبر «زید بن خطّاب» برادر خلیفه دوّم بود[4]، که با واکنش شدید علماء و بزرگان مواجه گردید، به دنبال آن امیر عُیینه به ناچار، شیخ را از این شهر بیرون نمود.

در قرن 12 هجرى جایگاه بسیار سخت و اوضاع بسیار نامناسبى که براى مسلمانان پیش آمد و کشورهاى اسلامى از هر طرف مورد تهاجم شدید استعمارگران قرار داشت، کیان امت اسلامى از سوى انگلیس، فرانسه، روس و امریکا تهدید مى گردید، جامعه اسلامى بیش از هر زمان دیگرى نیاز به وحدت کلمه داشت.

در این عصر، بیش از هر زمانى مسلمانان نیاز به وحدت و همکارى بر ضد دشمن مشترک داشتند، ولى متأسفانه «محمّد بن عبد الوهّاب» مسلمانان را به جرم توسّل به

[1] -ابن کثیر ابوالفداء، البدایه و النهایه، ج14، ص47.

[2] – عسقلانی، ابن حجر، الدرالکامنة اعیان المئة الثامنة، ج1، ص117.

[3] – حسنی عاملی، محسن امین، کشف الارتیاب، ص7.

[4] – القزوینی الحائری، محمد حسن، البراهین الجلیّه، فی رفع تشکیلکات الوهّابیّه، ص4.

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه