تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تکه ای از متن پایان نامه :

برنامه‌ریزی پیشنهاداتی را برای مدیریت زمان مطالعه و بهره گیری بهینه از ساعات شبانه روز، فراهم می کند. و بر اهمیت سازماندهی و کاربرد زمان به گونه کارآمد و موثر تاکید دارد. و موجب مسئولیت پذیری دانش آموزان در قبال یادگیری شان می گردد. همچنین برنامه ریزی همه جانبه مطالعه ، برای مرتفع کردن نیازها و درخواست های آموزشی دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی، پیشرفت و ایجاد انگیزه، لازم و ضروری می باشد. پس تنظیم زمان مطالعه باعث افزایش موفقیت های تحصیلی شده و فرصت های بیشتری را برای فعالیت های مورد علاقه ایجاد می کند و این گونه نمی‌گردد که دانش آموز برای یک موضوع یا فعالیتی زمان زیادی وقت صرف کند و برای فعالیت دیگری، وقت کم بیاورد. ضمن آنکه هیچ گاه دچار بلاتکلیفی و سردرگمی نیز نخواهد گردید (پاولیدس[1]، 2009).

به دليل اهميت مطالعه در برنامه ريزي و سازماندهي زمان در ادامه به توضيح اجمالي مهارت هاي مطالعه پرداخته گردید.

1-2-4 مهارت های مطالعه

شناسایی روش های یادگیری و مطالعه ثمربخش در پیشرفت زندگی تحصیلی دانش آموزان، بسیار مهم می باشد و اهمیت ایجاد عادت های مطالعه انعطاف پذیر، بایستی با دقت فراوان مورد تاکید قرار گیرد. “کریستنسون” و “آندرسون”[2] (2002)، بر اهمیت مهارت های مطالعه در فراهم کردن امکانات برای فارغ التحصیل شدن از مدرسه با پیشرفت قابل توجه، تاکید دارند. مهارت های مطالعه تحت موضوعاتی زیرا برنامه ریزی زمان (گذراندن زمان به گونه کارآمد)، سازماندهی فضای مطالعه، خواندن نتیجه بخش، گوش دادن فعال، یادداشت برداری، نوشتن اثربخش، یادگیری فعال، انجام تکالیف و آمادگی برای امتحان، مطرح می گردد (دیلکمن، آدا و آلور[3]،2009).

همچنین ضروری می باشد که عادت هایی از یادگیری خود مدیریتی را در جهان در حال تغییر امروزی انطباق دهیم زیرا که دانش و معلومات در مسیر گسترش مهارت های خود مطالعه ای[4] در حال حرکت می باشد که فاکتورهای مهم آن فرایند یادگیری و شایستگی دانش آموزان در مهارت های مطالعه، می باشد که این مهارت ها به گونه موثر بر پیشرفت در مدرسه و زندگی بعد از تحصیل تاثیر خواهد داشت. پس دانش آموزانی که روش های یادگیری و مطالعه مناسب را گسترش نمی دهند، در انگیزش برای یادگیری و برنامه‌ریزی فرایند یادگیری و ارزیابی کلی آنها، ناکارآمد خواهند بود و این ناکارآمدی بر پیشرفت دانش آموزان در طول تحصیل و بعد از تحصیل، به گونه منفی تاثیر خواهد داشت. همچنین بعضی از دانش آموزان ممکن می باشد علی رغم اختصاص زمان شناختی یا هر چیز مربوط به آن توصیف کند. از فراشناخت تعاریف گوناگونی ارائه شده می باشد: آگاهی شخص از فرآیندها و راهبردهای شناختی(مسترز[5]، 1981؛ به نقل از فلاول، 1985)؛ تفکر دربارۀ تفکر؛ دانش و کنترلی که در مورد تفکر و فعالیت های یادگیری اعمال می گردد؛ دانش درمورد ی دانستن(میلر،2002؛ به نقل از عطارخامه، 1388) و دانش فرد دربارۀ چگونگی یادگیری خودش

 از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانلود از لینک پایین صفحه