1-1- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات

تعهد: تعهد یک رابطه حقوقی یا وضعیت حقوقی است که یک طرف را ملزم به انجام فعل نفیاً یا اثباتاً می‌کند. تعهد رابطه حقوقی است که به موجب آن شخص در برابر دیگری مکلف به انتقال، تسلیم مال و یا انجام دادن کاری می‌شود خواه سبب ایجاد آن رابطه عقل باشد یا ایقاع یا الزام قهری(کاتوزیان، 1376).

محیط سایبر: از لحاظ لغوی در فرهنگ‌های مختلف سایبر به معنی مجازی وغیرملموس می‌باشد، محیطی است مجازی وغیرملموس موجوددرفضای شبکه‌های بین‌المللی(این شبکه هااز طریق شاهراه‌های اطلاعاتی مثل اینترنت بهم وصل هستند)که دراین محیط تمام اطلاعات راجع به روابط افراد، فرهنگها، ملتها، کشورهاوبه طور کلی هرآنچه در کرهٔ خاکی بصورت فیزیکی ملموس وجود دارد(به صورت نوشته، تصویر، صوت، اسناد)دریک فضای مجازی به شکل دیجیتالی وجودداشته وقابل استفاده ودسترس کاربران می‌باشندوبه طریق کامپیوتر، اجزا آن وشبکه‌های بین‌المللی بهم مرتبط می‌باشند.

قرارداد الکترونیکی: هر قرارداد متشکل از دو جزء است: ایجاب و قبول. برخلاف نظر برخی (فریدمن[1]، 2000) اصولاً انعقاد قرارداد در محیط الکترونیکی از لحاظ ماهیت تفاوت چندانی با انعقاد قرارداد سنتی ندارد و چنین قراردادی مفاهیم سنتی قواعد عمومی قراردادها را به

چالش نکشیده است. بنابراین می‌توان قرارداد الکترونیکی را چنین تعریف کرد: توافق دو یا چند اراده در قالب ایجاب و قبول در محیط الکترونیکی.

نکتۀ قابل ذکر اینکه هر گاه قرارداد به شکل سنتی منعقد شود، حتی اگر اجرای آن نیز در فضای سایبر به وقوع بپیوندد، نباید آن را الکترونیکی دانست. پس اگر توافق اراده‌ها حضوری و اجرای قرارداد در محیط اینترنت صورت گیرد، چنین قراردادی را نمی‌توان الکترونیکی نامید(مافی و کاویار، 1392).

رايانه: رايانه يا کامپیوتر، وسيله يا دستگاهي است که مي­تواند اطلاعات و برنامه­هاي کار را در حافظه­اش نگه­داري کند و طبق دستورات موجود در برنامه­هاي مزبور اطلاعات را بپذيرد و پس از پردازش به صورت اطلاعات و گزارش­هاي خروجي مشخص ارايه کند (آريا، 1372).

حقوق تجارت: حقوق تجارت شاخه اي از حقوق است که به حقوق و تکاليف ناشي از عرضه کالا و خدمات در جريان تجارت مي پردازد (نوري، و  نخجواني، 1390).

تجارت الکترونيک: تجارت الکترونيک شامل انجام هر کاري با فن­آوري ارتباطات و اطلاعات براي اجراي اهداف تجاري ميان سازمان­ها يا سازمان و مصرف­کننده است. به طور کلي واژه تجارت الکترونيک اشاره به معاملات الکترونيکي مي­نمايد که از طريق شبکه­هايارتباطي انجام مي­پذيرد. ابتدا خريدار يا مصرف­کننده به جستجوي يک مغازه مجازي از طريق اينترنت مي­پردازد و سپس کالا را از طريق وب و يا پست الکترونيکي سفارش مي دهد و در نهايت آن را تحويل مي­گيرد (نيکبخش تهراني و آذر صابريي، 1380).

قانون تجارت الکترونيک: اين قانون مجموعه اصول و قواعدي است که براي مبادله آسان و ايمن اطلاعات در واسطه­هاي الکترونيکي و با استفاده از سيستم­هاي ارتباطي جديد به کار مي­رود (منصور، 1392).

تبادل الکترونيکي داده­ها:  مجموعه اي از ضوابط براي کنترل انتقال مستندات تجاري، مانند سفارش­هاي خريد و صورت­حساب ها ميان رايانه­ها. هدف اين تبادل، حذف کاغذ و تسريع در ارسال پاسخ است (حقوق تجارت الکترونيک، 54).

1-2- روش تحقیق

در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. بنابراین در انجام این تحقیق از منابع موجود در کتابخانه برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است که از طریق فیش برداری اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به تحلیل و بررسی موضوع پرداخته شده است. با توجه به اینکه در این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است در زیر به توضیح مختصری از این روش می‌پردازیم.

1-3- ساختار پژوهش

پژوهش حاضر از پنج فصل تشکیل شده است. در فصل اول به بیان کلیات پژوهش شامل: مقدمه، بیان مساله و غیره پرداخته شده است. فصل دوم شامل مفاهیم و مبانی نظری پژوهش می‌باشد. فصل سوم ارکان و شرایط تعهدات متعاملین در بیع سنتی و الکترونیک را مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل چهارم به بیان نظریه های قبولی و شیوه های پرداخت می پردازد. در فصل پایانی نیز نتیجه گیری مطالب آمده و پیشنهاداتی ارائه شده است.

متن کامل پایان نامه فوق در این لینک از سایت دی فایل