تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تکه ای از متن پایان نامه :

بدانندکه انگیزه‌های آنها برای یادگیری در کیفیت فراگیری تاثیر مستقیم دارد .علاوه براین بایستی به دانش آموزان کمک نمود تا به نقاط قوت وضعف خود پی ببرند و به هنگام یادگیری موارد جدید ، این نقاط قوت وضعف را در نظر داشته باشند.

P بایستی به دانش آموزان روش های علمی فراشناخت را آموخت. مثلاً دو روش علمی بسیار خوب تلخیص و تهیه سؤالات می باشد. تحقیقات نشان می دهد که وقتی شاگردان اختصار و یا نمایی از موارد خواندنی درس را برای خود تهیه می کنند به محفوظات درسی آنها افزوده می گردد.

P با دانش آموزان بایدروش تهیه سؤال را آموخت . سؤال درآوردن نیز ازابزارهای مهم آموزش مهارت های فراشناختی می باشد کسی قادر به تهیه سؤال می باشد که قادر به فهم مطالب باشد . ما با این ابزار میزان دقت دانش‎آموزان را ارتقا می بخشیم ، توان تشخیص مطالب مهم را رشد می دهیم و مهمتر از همه ذهن دانش آموزان را به پاسخ دادن به این گونه سؤالات هدایت می کنیم . پس بهتر می باشد دانش آموزان به هنگام مطالعه سؤالاتی را از خودشان بپرسند زیرا این امر به یادآوری اطلاعات مهم کمک می کند(کدیور، 1379).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

به گونه كلي بايد گفت كه يكي از برجسته‌ترين خصوصيات مهارت‌هاي فراشناختي اين می باشد كه باعث رشد و آگاهي فرد هم درمورد جريان‌‌هاي تفكر و هم درمورد چگونگي بكارگيري بهتر آنها مي‌گردد. اگر به رفتار افراد در موقعيت‌‌هاي يادگيري به دقت بنگريم، خواهيم ديد كه در فعاليت‌هاي يادگيري خود متفاوت اقدام مي‌كنند. گروهي به سختي حداقل توفيق مورد نياز براي ادامه تحصيلات را كسب مي‌كنند. دسته‌اي ديگر در حد وسط قرار دارند و موفقيت نسبي به دست مي‌آورند، بالاخره تعدادي هم هستند كه موفقيت‌‌هاي چشم‌گيري نصيب خود مي‌سازند. يادگيرندگان موفق همان كساني هستند كه با صفت راهبردي (استراتژيك[1]) شناخت شده‌اند. واينستاين و هيوم (1998) در توصيف آنان گفته‌اند: “اين يادگيرندگان با فعاليت‌ها يا تكاليف يادگيري با اعتماد به نفس بالا و احساس اطمينان از اين كه از عهده آن تكاليف بر خواهند ‌آمد روبه‌رو مي‌شوند، يا دست كم با اين احساس كه انجام گرفت نشان داده گردید که آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه، علاوه بر درک مطلب، سرعت یادگیری، دانش فراشناختی، خود پنداره یا مفهوم خود تحصیلی، برنامه ریزی و تنظیم وقت، و حل مسئله را در دانش آموزان افزایش می دهد. باز هم در پژوهش دیگری نشان داده گردید که یادگیرندگان موفق از مهارت های شناختی و فرا شناختی حداکثر بهره گیری را می برند. نتایج این پژوهش از قرار زیر می باشد: دانش آموزان قوی بیشتر از دانش‎آموزان ضغیف از راهبردهای شناختی سازمان دهی، بسط و گسترش، و تکرار و تمرین بهره گیری می کنند. همچنین دانش آموزان قوی بیشتر از دانش آموزان ضعیف از راهبردهای فراشناختی به ویژه راهبرد فراشناختی کنترل و نظارت بر درک سود می‌برند(فولادچنگ، 1384).

با در نظر داشتن آن چیز که گذشت، به روشنی معلوم می گردد که مهارتهای یادگیری و مطالعه(راهبردهای شناختی و فراشناختی) در یادگیری و پیشرفت تحصیلی بسیار حیاتی هستند. همچنین معلوم شده می باشد که این مهارت ها قابل آموزش و یادگیری اند. پس، می توان این گونه نتیجه گیری نمود که معلمان می توانند به دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان ضعیف، مهارت های یادگیری و مطالعه را آموزش دهند و مطمئن باشند که ثمره ی این آموزش بسیار نوید بخش خواهد بود. البته این پژوهش ها بر روی نمونه های دانش آموزان

 

 از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان