تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تکه ای از متن پایان نامه :

یک موضوع یا فعالیتی زمان زیادی وقت صرف کند و برای فعالیت دیگری، وقت کم بیاورد. ضمن آنکه هیچ گاه دچار بلاتکلیفی و سردرگمی نیز نخواهد گردید (پاولیدس[1]، 2009).

شناسایی روش‌های یادگیری و مطالعه ثمربخش در پیشرفت زندگی تحصیلی دانش‌آموزان، بسیار مهم می‌باشد و اهمیت ایجاد عادت‌های مطالعه انعطاف پذیر، بایستی با دقت فراوان مورد تاکید قرار گیرد. “کریستنسون” و “آندرسون”[2] (2002)، بر اهمیت مهارت های مطالعه در فراهم کردن امکانات برای فارغ التحصیل شدن از مدرسه با پیشرفت قابل توجه، تاکید دارند. مهارت های مطالعه تحت موضوعاتی زیرا برنامه ریزی زمان (گذراندن زمان به گونه کارآمد)، سازماندهی فضای مطالعه، خواندن نتیجه بخش، گوش دادن فعال، یادداشت برداری، نوشتن اثربخش، یادگیری فعال، انجام تکالیف و آمادگی برای امتحان، مطرح می گردد (دیلکمن، آدا و آلور[3]،2009).

واترمن پی تر(1982) اظهار می کند که افراد موفق کسانی هستند که خوب برنامه ریزی می کنند، اهداف ویژه را تشخیص می دهند و معرفی می نمایند و راهبردها را طرح ریزی می کنند. مهمترین امتیاز دانش فراشناختی این می باشد که یادگیرنده را قادر می سازد تا لحظه به لحظه از فعالیت یادگیری خود و چگونگی پیشرفت کارش آگاه باشد و هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف خودش را تشخیص دهد(به نقل از سیف، 1389).

اطلاع از راهبرد‌هايي كه يادگيري را بهبود مي‌بخشد (مانند سازماندهي، مرور ذهني، معني‌دار كردن موضوع، تمركز و غيره) و درك اين كه راهبرد‌هاي يادگيري مي‌تو‌‌اند موجب اعتلاي حافظه گردد و يادآوري را تسهيل كند، نياز به رشد دارد (كديور، 1386). با در نظر داشتن تأثیر مهارت سازماندهی- برنامه ریزی در یادگیری و درک مطالب، پیشرفت در مدرسه و زندگی بعد از تحصیل تاثیر خواهد داشت. پس دانش آموزانی که روش های یادگیری و مطالعه مناسب را گسترش نمی دهند، در انگیزش برای یادگیری و برنامه‌ریزی فرایند یادگیری و ارزیابی کلی آنها، ناکارآمد خواهند بود و این ناکارآمدی بر پیشرفت دانش آموزان در طول تحصیل و بعد از تحصیل، به گونه منفی تاثیر خواهد داشت. همچنین بعضی از دانش آموزان ممکن می باشد علی رغم اختصاص زمان کافی برای مطالعه، دچار شکست شوند که دلیل اصلی آن، عدم کسب مهارت های مطالعه موثر و مفید می باشد. به علاوه، دانش آموزانی که مهارت های مطالعه مناسب را در مدرسه کسب می کنند، توجه مثبتی را نسبت به مدرسه و یادگیری انتخابی به عنوان یک هدف، رشد می‌دهند. ضمن اینکه موفقیت کسب شده بعد از مطالعه مفید موجب اطمینان خاطر و تشویق دانش آموزان در جهت تغییر دیدگاه شان نسبت به مطالعه، به عنوان یک فعالیت لذت بخش، خواهد گردید( دیلکمن، آدا و آلور، 2009) .

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

لذا با در نظر داشتن تأثیر مهارت های فراشناختی و مهارت های خودگردانی دانش آموزان در بهبود مطالعه و یادگیری آنان و خلاء تحقیقاتی موجود ضرورت داشت که پژوهشی در راستای مطرح شده انجام گردد.

 

 از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : تاثیر راهبردهای سازماندهی- برنامه ریزی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان