عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :

مطالعه بازتاب توکّل و رضا در متون نثر عرفانی قرن چهار تا هشت هجری

تکه ای از متن پایان نامه :

این (پاداش)  برای کسی می باشد که از پروردگارش بترسد. (مجلسی/1389: 115 )

2-2-2رضا در قرآن

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در قرآن کریم در آیات بسیاری صیغه های مختلف ماده (رضی) به خداوند نسبت داده شده و از اصطلاحاتی مانند:«رِضوانُ الله».(حدید/27) و «رَضَی الله»(مجادله/22) بهره گیری شده می باشد و به عنوان صفتی از اوصاف الهی بر شمرده شده می باشد. «رَضَی اللهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنه ذالِکَ لِمَن خَشِیَ رَبِّه».(البیّنه/8) «هم» خدا از آنها خشنود می باشد و «هم» آنها از خدا خشنودند و این «مقام والا» برای کسی می باشد که از گروردگارش بترسد. در قرآن رضایت در باره خداوند با آن چیز که در باره بندگان می باشد متفاوت می باشد و در باره رضایت و غضب خداوند نظرات مختلفی هست و در علم کلام مباحث بسیاری را به خود اختصاص داده می باشد، بعضی آن را به معنای عقاب و ثواب می دانند.(قرشی/1377: 201) قرآن کریم از سالکانی که به مرحله رضا بار یافته اند چنین تعبیر می کند. خشیت هم محصول علم و معرفت می باشد: «اِنَّما یَخشِی اللهُ مِن عِبادهِ العُلَما».(فاطر/28) و با محبت هم جمع می گردد؛ وقتی بشر خدا را مبدأ حکمت و رحمت بشناسد، از او هراسناک می باشد که مبادا کاری را بر خلاف حکم حکیمانه او انجام دهد تا خدای حکیم بر اساس حکمتش او را مؤاخذه کند. زیرا خداوند حکیم هرگزحکمت را رها نمی کند و هیچ وسیله ای، نیز حکمت او را دگرگون نمی کند: «یا مَن لا یَغَیِّرُ حِکمَتِه الوَسایِل»؛ یعنی، نمی گردد با توسّل به وسایل، کاری نمود که خدا بر خلاف حکمت، کاری انجام دهد یا چیزی راترک کند. و قهراً بشر به چنین خالقی دل می بندد و محصول این دلبستگی هم رضای به کار اوست. وآیه« رَضَی اللهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنه ذالِکَ لِمَن خَشِیَ رَبِّه». مقام رضا به خشیت ارتباط می دهد و خشیت را در آیه« اِنَّما یَخشِی اللهُ مِن عِبادهِ العُلَما» به معرفت وابسته می داند. پس، معرفت می باشد که زمینه این گونه مسائل را فراهم می کند. قرآن در زمینه رضا می فرماید: «فَلا وَرَبُّک لا یؤمِنُونَ حَتّی یَحْکُمُوکَ فیما شَجَرِ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدوا فی اَنْفُسِهِم حَرَجاً مِمّا قَضَیتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسلیماً».(نساء/65) سوگند به پروردگارتو ،اینها هیچگاه ایمان نمی آورند مگر این که به جایی برسند که در همه اختلاف های فکری، اخلاقی، مالی و… تو را حکم قرار دهند.(صدری نیا/1388: 379،380) چنین مرتبه‌ «رضا» به معنای خشنودي به خواست خدا خوانده می گردد. و خدا گفت: «هَلْ جَزاءُ الاِحسانُ الاالاحسان» (رحمن/60). آیا پاداش نیکی غیر از نیکی می باشد.( غزّالی/1354: 598) مهم ترین نتیجه رضایت که قرآن کریم به

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه