مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

 

همسایه‌مان که موتور را دید، گفت:« فکر بدی نیست.»

او هم رفت و موتور موتورسیکلتش را باز نمود و وصل نمود به دوچرخه. همسایه‌ی همسایه‌مان هم که دید، پسندید، او هم یک موتور خرید و چسباند به دوچرخه‌اش. همسایه‌ی همسایه‌ی همسایه‌مان هم که دید، معطل نکرد. یک موتور خرید و سوار دوچرخه نمود. همسایه‌ی همسایه‌ی همسایه‌ی همسایه‌مان هم که دید… همسایه‌ی همسایه‌ی همسایه‌ی همسایه‌ی همسایه‌مان هم که….

اختصار اگر روزی به شهر‌ی آمدید و دیدید که دوچرخه‌هایش با سرعت صد کیلومتر می‌طریقه و بنزین هم می‌زنند، بدانید همان شهر ماست. هر چند مردمش سوار ماشین نمی‌شوند؛ اما باز هم پر از دود می باشد و مردم تنگی نفس دارند.( ص۱۲-۱۳)

این امر به دو صورت به اظهار اغراق‌گونه‌ی مطلب مورد نظر نویسنده کمک کرده می باشد. نخست با بهره گیری مانند‌هایی مشابه در پایان همه‌ی داستان‌ها که بسامد بالای آن را نشان می‌دهد. از دیگر سو، نویسنده با شکل‌دهی یک جریان مشترک در مواقع گوناگون رفتارهای نسنجیده و عجولانه‌ی افراد را در پیروی از یک ایده نشان داده می باشد.

ساختار‌های زبانی

تکرار: این شیوه علاوه بر ایجاد طنز، به مقصود نشان دادن یک معضل  به‌کار رفته می باشد. آقای چرخشی با خرید یک دوچرخه برای حل مشکل رفتن به اداره، معضلات دیگری را  به‌وجود می‌آورد:

دوچرخه را که خریدیم، توی خانه غوغایی گردید که نگو! اولش همه‌مان از خوشحالی جیغ و داد راه انداختیم؛ اما چند دقیقه بعد، جیغ و دادمان از چیز دیگری بود؛ چیزی مثل دعوا و از این‌جا شروع گردید که من گفتم:« خوب گردید دیگه، از فردا با دوچرخه می‌رم مدرسه.»

بابام که آقای چرخشی باشد، گفت:« دوزار بده آش، به همین خیال باش… من باهاش می‌رم اداره.»

آبجی چرخان گفت: «نخیر، بایستی تو خونه باشه که وقتی من از مدرسه اومدم، باهاش دوچرخه‌سواری کنم.»

مامان گفت: «نخیر، یعنی بله، بایستی تو خونه باشه تا وقتی کسی خونه نیست، من باهاش تمرین کنم و دوچرخه‌سواری یاد بگیرم؛ واسه‌ی زانوم خوبه.»

من دوباره گفتم: «نخیر، از فردا من با دوچرخه می‌رم مدرسه.»

بابام گفت: «دوزار بده آش، به همین خیال باش… من باهاش می‌رم اداره.»

آبجی چرخان گفت: «نخیر، بایستی تو خونه باشه که وقتی من از مدرسه اومدم، باهاش دوچرخه‌سواری کنم.»

مامان گفت: «نخیر، یعنی بله، بایستی تو خونه باشه، تا وقتی کسی خونه نیست، من باهاش تمرین کنم و دوچرخه‌سواری یاد بگیرم، واسه‌ی زانوم خوبه.»

اختصار از شش عصر تا یازده شب با هم بحث می‌کردیم و بالاخره زور ما چربید و قرار گردید صبح هم من دوچرخه را ببرم مدرسه، هم بابام ببره اداره.

صبح از شوق دوچرخه‌سواری زودتر از خواب پریدم. من اول سوار شدم و بابام ترکم نشست تا اول من بروم مدرسه، بعد بابام با دوچرخه برود اداره.

من رکاب زدم و رکاب زدم و رکاب زدم تا رسیدم در مدرسه و پیاده شدم. یک‌دفعه دوزاری‌ام افتاد و گفتم:« اه… اگه شما با دوچرخه برید اداره، من ظهر با چی بیام خونه؟»

بعد ترک بابام نشستم که بابام برود اداره و بعد من بتوانم با دوچرخه برگردم مدرسه.

بابام رکاب زد و رکاب زد و رکاب زد تا رسید به اداره. دم در اداره گفت:« اه… زرنگی! اگه تو دوچرخه رو ببری مدرسه، من چطوری بیام خونه؟»

بعد بابام پشت سر من نشست و من رکاب زدم و رکاب زدم و رسیدم مدرسه. و برای این که ظهر بتوانم با دوچرخه برگردم خانه باز ترک بابام نشستم و بابام رکاب زد و رکاب زد و رکاب زد و رسیدیم دم اداره و بعد من رکاب زدم و رکاب زدم و رکاب زدم و…

اختصار اگر پدر و پسری را توی خیابان دیدید که همه‌اش سوار دوچرخه‌اند، بدانید یکی‌شان بابام می باشد و یکی‌شان هم من، یعنی آقای چرخشی و چرخون که هی می‌رویم مدرسه و برمی‌گردیم اداره و می‌رویم اداره و برمی‌گردیم مدرسه و…( ص۷-۹)

به این ترتیب، یک دور باطل از تکرار رفتارهای خانواده‌ی آقای چرخشی شکل گرفته که نتیجه‌ی مثبتی هم در پی ندارد. این تکرار مداوم و خستگی‌ناپذیری شخصیت‌ها با نشان دادن سه نقطه در پایان داستان تا اندازه‌ای به طنزآمیزتر شدن آن کمک کرده می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

   اسناد ناروا: در بخش پایانی که اعضای خانواده در فکر یافتن راهی برای حل مشکل بی‌مویی آقای چرخشی هستند، پیشنهاد چرخان، دختر خانواده، با اسناد ناروا همراه می باشد:

چرخان گفت: «چطوره که روی کله‌اش تخم چمن بپاشیم.»

بابام چشم غره رفت و گفت: «مگه زمین فوتباله؟!»( ص۱۱۱)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1- تکنیک‌های طنز و مطایبه به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پرکاربردترین آن‌ها معرفی شوند.

2-آثار مطالعه شده از نظر كاربرد تكنيك‌هاي طنز با یکدیگر مقایسه شوند و بهترین نمونه‌ها مشخص گردند.

3-سیر طنزپردازی آثار داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد و دگرگونی‌هایی که در این آثار رخ داده، مطالعه شوند.

4-آثار از نظر موضوعي نيز مورد تحليل و ارزيابي قرار بگيرند.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید: