مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 طنز جایگاه: بهره گیری از بازی‌های زبانی با واژه‌ها یا افعال، در مواردی یک جایگاه طنزآمیز آفریده می باشد. این‌گونه‌ی اظهار جایگاه در داستانک کله‌پوک به‌خوبی دیده می گردد. بازی با واژه‌ها در گفتگوی بین دو شخصیت در آغاز بار طنز چندانی ندارد، اما در پایان، همین بازی با واژه‌ها به درگیری دو شخصیت و موقعیتی طنزآمیز منجر می گردد:

گفت:« دلم سرزمین می‌خواد.»

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

گفتم:« سرزمینی پر از جاده.» 

گفت:« دلم جاده می‌خواد.»

گفتم:« جاده‌ای پر از کامیون.»

گفت:« دلم کامیون می‌خواد.»

گفتم:« کامیونی پر از هندوانه

گفت:« دلم هندوانه می‌خواد.»

گفتم:« هندوانه‌ای پر از تخمه.»

گفت:« دلم تخمه می‌خواد.»

گفتم:« تخمه‌ای پر از مغز.»

گفت:« دلم مغز می‌خواد.»

گفتم:« مغز؟ مگه نداری؟ از اولش می‌دونستم کله‌پوک هستی.»

عصبانی گردید و دنبالم دوید.

جای شما خالی! چه کتکی بهم زد! کله‌پوک بود  دیگه!( ص۲۶-۲۷)

بزرگ‌نمایی: نویسنده با بهره گیری از این تکنیک در داستانک وای که چه مصیبتی با اغراق درمورد‌ی شیطنت‌های کودکانه سخن گفته می باشد. این بزرگ‌نمایی هم در طرز اظهار نویسنده در توصیف اتفاق‌های گوناگون و هم در تعداد دفعات رخ دادن آن‌ها به‌چشم می‌خورد. پایان غافلگیرکننده‌ی داستان در راستای همین بزرگ‌نمایی، اضطراب و آشفتگی شخصیت داستان در رفتن به مدرسه را به‌خوبی نشان داده می باشد:

از خواب ناز پریدم و نصف خوشی‌هام را توی خواب جا گذاشتم؛ زیرا که مدرسه‌ام دیر شده بود.

«وای که چه مصیبتی!»

 دفتر و کتاب‌هایم را جمع کردم و همه را توی کیفم چپاندم. توی این هیر و ویر درز کیفم پاره گردید.

«وای که چه مصیبتی!»

پیراهنم را موقع خوردن صبحانه پوشیدم؛ دکمه‌ی وسطی پیراهنم کنده شده بود.‍

«وای که چه مصیبتی!»

 کفش‌هایم را تند تند به پا کردم؛ بند کفشم وقت پاره ‌شدنش بود.

«وای که چه مصیبتی!»

 از خانه تا مدرسه رایک‌نفس دویدم؛ وسط‌های زنگ ریاضی رسیدم.

« وای که چه مصیبتی!»

 آموزگار گرامی برّو برّ نگاهم نمود؛ اولش خنده و بعدش مثل جادوگرها اخم نمود.

 «وای که چه مصیبتی!»

 با صدای خشمگین غرید:« حالا چه وقت اومدنه؟» بعد با خنده گفت:« زیپ شلوارت چرا بازه؟»

«وای که چه مصیبتی!»

 دست کردم که زیپ شلوار را ببندم؛ تازه فهمیدم از بس هول بودم اصلاً شلوار نپوشیدم!

«وای که چه خجالتی!»(ص ۱۶-۱۷)

 

 

2.2.3.2. لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ی خوشبخت

اختصار‌ی داستان

این کتاب شامل پنج داستان کوتاه مربوط به پنج خانواده می باشد. به غیر از داستان آخر که یخچال آن را روایت می کند، دیگر داستان‌ها از زبان یکی از فرزندان خانواده بازگو می گردد. موضوع کلی کتاب، مسائل خانوادگی و ارتباط افراد خانواده با یکدیگر می باشد. نویسنده با نگاهی موشکافانه، موضوع‌های ساده و جزیی را در قالب طنز اظهار کرده می باشد. در داستان اول با عنوان کش فقط کش تنبان، به موضوع خرید با کارت‌های اعتباری پرداخته شده می باشد. داستان دوم با عنوان لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ی خوشبخت، به موضوع همدلی افراد خانواده تصریح دارد.  نیش و نوش ارتباط نادرست یک پدر و مادر را با فرزندشان مورد نقد قرار داده می باشد. در روز جهانی زلزله درگیری پدر و مادر خانواده و مشاجره بین آن‌ها که ناشی از یک سوء‌تفاهم می باشد، از طرف راوی داستان، دختر خانواده، به چیزی شبیه زلزله تشبیه می گردد.  یخچالی که سرما خورده بود آخرین داستان این مجموعه می باشد که به موضوع بازیافت وسایل قدیمی و کهنه مانند یخچال و تلویزیون و بهره گیری‌ی دوباره از آن‌ها اختصاص دارد.

تکنیک‌ها

کنایه: این تکنیک بر فضای تمام داستان‌های این مجموعه حاکم می باشد. نویسنده با بهره گیری از موضوع‌هایی به ظاهر ساده و پیش پا افتاده، معضلات موجود در روابط خانوادگی و در سطح وسیع‌تر، جامعه را به تصویر می‌کشد. در داستان لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ی خوشبخت،

«نویسنده… از تقابل معنای اصطلاحی بعضی از واژه‌ها و عبارت‌های طعنه‌آمیز با معنای حقیقی آن‌ها و از همه مهم‌تر از معنای کنایی« کشمشی» بهره گیری می کند تا خوشبختی، لبخند، زندگی، داشتن حساب بانکی را به تمسخر و ریشخند بگیرد… در داستان‌های دیگر این مجموعه، گوشه‌هایی از زندگی روزمره‌ی طبقات کم‌درآمد و کارمند و متوسط جامعه‌ی شهری، با « گوشه و کنایه» و طنزی کلامی- که در بافت واژه‌ها لانه کرده- روایت می گردد» (پورعمرانی، ص42).

در سراسر داستان نیش و نوش، پدر و مادر، دختر خانواده را به دلیل حواس‌پرتی‌هایش، تحقیر و سرزنش می‌کنند که بیشتر همراه با گفتار و رفتار کنایه‌آمیز می باشد:

 –  شعله، پس چی گردید این چای! رفتی بکاری یا بریزی و بیاری؟

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1- تکنیک‌های طنز و مطایبه به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پرکاربردترین آن‌ها معرفی شوند.

2-آثار مطالعه شده از نظر كاربرد تكنيك‌هاي طنز با یکدیگر مقایسه شوند و بهترین نمونه‌ها مشخص گردند.

3-سیر طنزپردازی آثار داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد و دگرگونی‌هایی که در این آثار رخ داده، مطالعه شوند.

4-آثار از نظر موضوعي نيز مورد تحليل و ارزيابي قرار بگيرند.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه مطالعه تکنیکهای طنز در ادبیات داستانی نوجوان دهه‌ی هشتاد