عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت 

تکه ای از متن پایان نامه :

 

روم شرقی و برخوردهای متعدد با روم درزمینه های فرهنگی و اقتصادی تأثیراتی پذیرفتند.

دنیای اسلام در سال 41هـ.ق. پس از رفع معضلات داخلی، برای مقابله با روم شرقی به تحکیم شهرهای مرزی پرداخت و برای نخستین بار افراد مختلف قلمرو خود را با دادن زمینهای کشاورزی به صورت شرقی به تحکیم شهرهای مرزی پرداخت و برای نخستین بار افراد مختلف قلمرو خود را با دادن زمین های کشاورزی به صورت اقطاع، به اسکان در زمین شهرهای مرزی تشویق نمود. این کار قبلاً در زمان امپراتوری هراکلیوس با ایجاد تشکیلات “تما” (thema) یعنی اسکان گروههای مختلف با دادن اراضی برای محافظت مرزها، صورت گرفته بود، که موفقیت امپراتوری روم شرقی پیش روی ساسانیان در زمان هراکلیوس مدیون این سیاست بود. زیرا که بهره گیری از نیروهای مزدور خارجی برای روم شرقی هیچ گاه کارساز نبوده می باشد.

پس از حاکمیت دنیای اسلام بر مناطق شام و سوریه، تأثیر فرهنگ بردین را می‌توان به وضوح در بیشتر زمینه ها تا قرن دهم در دنیای اسلام نظاره نمود، نظیر مسجد عمروبن العاص 642 م، مسجدالاقصی در قدس 643 م، مسجد کبیر شام.[1] و بنای مسجد عمر که به وسیلۀ عبدالملک مروان (68-71 هـ) ساخته گردید وقبه مسجد از کلیسای شهر بعلبک تأمین گردید. بنای خارجی مسجد نیز به وسیلۀ معماران روم شرقی با موزائیک های زیبا پوشانده گردید. ولید نیز برای بنای مسجد شام موزائیک و معمار از روم درخواست نمود.[2] مسجدالاقصی نیز کلیسای قدیمی ژوستینین بود که از طرف عبدالملک به مسجد تبدیل گردید. همچنین، مسجد کبیر شام نیز که در سال 379 م از طرف تئودوزیوس به نام ژان پاتیست به صورت کلیسای بزرگی احداث گردیده بود. با تصرف شام قلمرو کلیسا، میان مسلمانان و مسیحیان تقسیم گردید و در زمان ولید خلیفه اموی کلاً به تصرف مسلمانان درآمد. [3]

  1. «والَّذینَ ءاتَینـهُمُ الکِتـبَ یَفرَحونَ بِما اُنزِلَ اِلَیکَ ومِنَ الاَحزابِ مَن یُنکِرُ بَعضَهُ قُل اِنَّما اُمِرتُ اَن اَعبُدَ اللّهَ ولا اُشرِکَ بِهِ اِلَیهِ اَدعوا و اِلَیهِ مَـاب.»[4] مطابق روایتى مقصود از «الَّذینَ ءاتَینـهُمُ الکِتـب»عبدالله بن سلام و طوایف مختلف مشرکان مکه می باشد و مقصود از «و‌‌مِنَ الاَحزابِ مَن یُنکِرُ بَعضَه»که مى‌‌گوید: برخى از احزاب برخى دیگر را تکذیب و انکار مى‌‌کنند، بنى امیه، بنى‌‌مغیره و آل‌‌طلحة بن عبدالعزى می باشد.[5]

[1] – رفیق، احمد، تاریخ عمومی، ج 5، ص 412

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

[2] – همان منبع، ج 5، ص 425

[3] – حمیدی، سیدجعفر، تاریخ اورشلیم، ص 185

– رعد/ 13، 36.[4]

ابن عساکر، محمد بن علی، التکمیل و الاتمام، ص 210- [5]

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه مطالعه مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه